‘Visuele keuring roetfilters faalt’

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
Controleren of het roetfilter er nog opzit is een van de belangrijkste nieuwe apk-regels.(Foto: Garage Sven)

Er rijden in Nederland 20.200 auto’s zonder roetfilters rond. In het afgelopen jaar werd er bij 397 auto’s geconstateerd dat er geen roetfilter aanwezig was. Dat meldt Eenvandaag op basis van gegevens van TNO en de RDW.

Eenvandaag belde ook 10 tuningbedrijven met de vraag of die het filter wilden verwijderen uit een auto van het bouwjaar 2015. Van de 10 bleken 8 daartoe bereid, met de belofte dat de auto dan ook door de keuring zou komen.Lees ook: er wordt geëxperimenteerd met een deeltjesteller, waarmee het ontbreken van een roetfilter zichtbaar wordt.

Sinds 20 mei 2018 wordt er tijdens de apk visueel gecontroleerd op de aanwezigheid van het roetfilter, dat verplicht is. “Uit de cijfers die Eenvandaag bij de RDW en kennisinstituut TNO opvroeg, blijkt dat deze controle nauwelijks effect heeft”, meldt het nieuwsprogramma.

Hens Peeters Weem, divisie-adviseur bij de RDW, bevestigt dat de 379 gevallen afkeurcijfers zijn van de RDW, de 20.200 auto’s zonder roetfilter zijn cijfers van TNO. “Wij kunnen geen schatting maken hoeveel auto’s zonder roetfilter door de keuring komen. Wij kunnen echt alleen visueel zien of de filter aanwezig is, aan de hand van de behuizing. Ik zie ook precies dezelfde bedrijven die de kilometerstand terugdraaien die dit ook doen, het is gewoon strafbaar. En de automobilist is verantwoordelijk volgens de minister”, aldus de procesmanager. Volgens Peeters Weem toont het bericht dat de huidige controle niet werkt. “Binnen Europa werken we al wel samen met België, Zwitserland, VK en Duitsland om voor de branche een goede fijnstofmeter of deeltjesteller te ontwikkelen. Maar dat kan nog wel vijf jaar duren voordat die er is.”

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

‘Visuele keuring roetfilters faalt’ | Automotive Online

‘Visuele keuring roetfilters faalt’

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
Controleren of het roetfilter er nog opzit is een van de belangrijkste nieuwe apk-regels.(Foto: Garage Sven)

Er rijden in Nederland 20.200 auto’s zonder roetfilters rond. In het afgelopen jaar werd er bij 397 auto’s geconstateerd dat er geen roetfilter aanwezig was. Dat meldt Eenvandaag op basis van gegevens van TNO en de RDW.

Eenvandaag belde ook 10 tuningbedrijven met de vraag of die het filter wilden verwijderen uit een auto van het bouwjaar 2015. Van de 10 bleken 8 daartoe bereid, met de belofte dat de auto dan ook door de keuring zou komen.Lees ook: er wordt geëxperimenteerd met een deeltjesteller, waarmee het ontbreken van een roetfilter zichtbaar wordt.

Sinds 20 mei 2018 wordt er tijdens de apk visueel gecontroleerd op de aanwezigheid van het roetfilter, dat verplicht is. “Uit de cijfers die Eenvandaag bij de RDW en kennisinstituut TNO opvroeg, blijkt dat deze controle nauwelijks effect heeft”, meldt het nieuwsprogramma.

Hens Peeters Weem, divisie-adviseur bij de RDW, bevestigt dat de 379 gevallen afkeurcijfers zijn van de RDW, de 20.200 auto’s zonder roetfilter zijn cijfers van TNO. “Wij kunnen geen schatting maken hoeveel auto’s zonder roetfilter door de keuring komen. Wij kunnen echt alleen visueel zien of de filter aanwezig is, aan de hand van de behuizing. Ik zie ook precies dezelfde bedrijven die de kilometerstand terugdraaien die dit ook doen, het is gewoon strafbaar. En de automobilist is verantwoordelijk volgens de minister”, aldus de procesmanager. Volgens Peeters Weem toont het bericht dat de huidige controle niet werkt. “Binnen Europa werken we al wel samen met België, Zwitserland, VK en Duitsland om voor de branche een goede fijnstofmeter of deeltjesteller te ontwikkelen. Maar dat kan nog wel vijf jaar duren voordat die er is.”

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.