Toeleveranciers: innovatie beste antwoord op dalende vraag uit auto-industrie

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
Leveranciers zoeken naar alternatieven voor de auto-industrie. (Foto: Shutterstock)

De wereldwijde autoverkoop staat onder druk. Grote fabrikanten als Volkswagen en Mercedes noteerden een lagere afzet. De grootste onderdelenleverancier ter wereld, Bosch, gaat uit van een verkoopdaling van 5 procent. De vraag naar onderdelen neemt hierdoor af en ook Nederlandse toeleveranciers van de auto-industrie merken daar de gevolgen van, zo ook de chipmaker NXP. Over het eerste halfjaar daalde de omzet daalde met 3 procent naar 1,99 miljard euro. De winst daalde van 48,4 miljoen euro tot 36,8 miljoen euro. Topman Richard Clemmer ziet de afnemende vraag in de auto-industrie op de korte termijn niet aantrekken. Ook de Nederlandse autoproducent en toeleverancier VDL Nedcar verwacht over 2019 een omzetdaling. En ook buiten Nederland wordt de lagere autoverkoop gevoeld. De Italiaanse remmenspecialist Brembo zag in het eerste halfjaar de winst dalen tot 123 miljoen euro (-11,9%). De omzet in H1 was 1,3 miljard euro (-1,2%). Ook deze toeleverancier meldt dat de tegenvallende verkoop in de automobielsector consequenties heeft voor de vraag naar onderdelen. In Duitsland ging Eisenmann, producent van lakstraten, spuitcabines en lichttunnels, na 65 jaar failliet, waardoor drieduizend mensen op straat kwamen te staan. 

‘Producenten die alleen maar leveren aan de auto-industrie, moeten zich achter de oren krabben’

Eerste klappen 

De standaardreflex bij een afnemende vraag is kostenreductie. Volgens Anne-Jaap Deinum van Nevat (branchevereniging voor toeleveranciers) vallen de eerste klappen bij flexibele arbeidskrachten, uitzendkrachten en werknemers met tijdelijke contracten. Volgens recruiter Randstad wordt er inderdaad minder gebruik gemaakt van flexibele arbeidskrachten, schrijft het bedrijf in zijn halfjaarbericht. Maar kostenbesparing biedt geen structurele oplossing. “Bedrijven moeten andere markten aanboren. Bijvoorbeeld door hun producten geschikt te maken voor andere toepassingen”, aldus Deinum.

Een voorbeeld daarvan is de verenfabriek Avek uit Haarlem. Dennis Abels, directeur van de fabriek, meldt dat 40 procent van zijn veren aan de auto-industrie worden geleverd (om bijvoorbeeld koplampen op z’n plaats te houden). De vraag vanuit die industrie is sinds vorig jaar met 70 procent afgenomen. Doordat Abels zijn activiteiten tijdig heeft gespreid kan hij zich nu ook richten op andere afnemers, zoals producenten van schuifdaken. Om aan de vraag vanuit andere sectoren te kunnen voldoen, heeft hij twee nieuwe machines aangeschaft. “Producenten die honderd procent leveren aan de auto-industrie moeten zichzelf nog maar goed achter de oren krabben, die gaan een zware periode tegemoet”, aldus Abels.

Prijsvoordeel 

Bram Hendrix, manager smart mobility bij clusterorganisatie AutomotiveNL, signaleert bij zijn leden ook een afnemende vraag vanuit de auto-industrie. Maar hij focust liever op de kansen die er liggen voor zijn leden. “De mobiliteitsbranche maakt transities door op het gebied van materiaalontwikkeling, aandrijflijnen, autonoom rijden en de connected car. Toeleveranciers moeten inzetten op deze nieuwe technologieën. Als cluster kijken we tien jaar vooruit en dan gaat het erom dat we voldoende innoveren.” Onlangs gingen 21 leden een samenwerking aan met Renault op het gebied van laadinfrastructuur. De Franse producent wil het bi-directioneel laden, waarbij auto’s energie terugleveren aan het net, verbeteren. Hiervoor ging het eerder al een samenwerking aan met ‘We Drive Solar’. “Dat zijn ontwikkelingen waarin wij in Nederland voorop lopen. Op lange termijn wordt daar een belangrijk deel van de omzet gegenereerd.”

Versnellen

In hun halfjaarverslagen geven meerdere grote toeleveranciers aan versneld in te zetten op nieuwe technologieën. Chipmaker NXP stelt te gaan onderzoeken welke nieuwe technologieën ontwikkeld kunnen worden. Bij remmenspecialist Brembo stelt ceo Alberto Bombassei dat juist bij een kwakkelende automarkt innovatie een fundamentele rol speelt om concurrerend te zijn. De toeleverancier meldt dan ook te investeren in research & development om zo weer te kunnen groeien. VDL-directeur Willem van der Leegte stelde eerder dit jaar 165 miljoen euro te investeren in machines, processen, panden en digitalisering. “Wij willen de innovaties bij onze bedrijven blijven versnellen en stappen zetten met verdere digitalisering van onze fabrieken”, aldus Van der Leegte. “Zo denken we onze toekomst veilig te kunnen stellen.”

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

Toeleveranciers: innovatie beste antwoord op dalende vraag uit auto-industrie | Automotive Online

Toeleveranciers: innovatie beste antwoord op dalende vraag uit auto-industrie

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
Leveranciers zoeken naar alternatieven voor de auto-industrie. (Foto: Shutterstock)

De wereldwijde autoverkoop staat onder druk. Grote fabrikanten als Volkswagen en Mercedes noteerden een lagere afzet. De grootste onderdelenleverancier ter wereld, Bosch, gaat uit van een verkoopdaling van 5 procent. De vraag naar onderdelen neemt hierdoor af en ook Nederlandse toeleveranciers van de auto-industrie merken daar de gevolgen van, zo ook de chipmaker NXP. Over het eerste halfjaar daalde de omzet daalde met 3 procent naar 1,99 miljard euro. De winst daalde van 48,4 miljoen euro tot 36,8 miljoen euro. Topman Richard Clemmer ziet de afnemende vraag in de auto-industrie op de korte termijn niet aantrekken. Ook de Nederlandse autoproducent en toeleverancier VDL Nedcar verwacht over 2019 een omzetdaling. En ook buiten Nederland wordt de lagere autoverkoop gevoeld. De Italiaanse remmenspecialist Brembo zag in het eerste halfjaar de winst dalen tot 123 miljoen euro (-11,9%). De omzet in H1 was 1,3 miljard euro (-1,2%). Ook deze toeleverancier meldt dat de tegenvallende verkoop in de automobielsector consequenties heeft voor de vraag naar onderdelen. In Duitsland ging Eisenmann, producent van lakstraten, spuitcabines en lichttunnels, na 65 jaar failliet, waardoor drieduizend mensen op straat kwamen te staan. 

‘Producenten die alleen maar leveren aan de auto-industrie, moeten zich achter de oren krabben’

Eerste klappen 

De standaardreflex bij een afnemende vraag is kostenreductie. Volgens Anne-Jaap Deinum van Nevat (branchevereniging voor toeleveranciers) vallen de eerste klappen bij flexibele arbeidskrachten, uitzendkrachten en werknemers met tijdelijke contracten. Volgens recruiter Randstad wordt er inderdaad minder gebruik gemaakt van flexibele arbeidskrachten, schrijft het bedrijf in zijn halfjaarbericht. Maar kostenbesparing biedt geen structurele oplossing. “Bedrijven moeten andere markten aanboren. Bijvoorbeeld door hun producten geschikt te maken voor andere toepassingen”, aldus Deinum.

Een voorbeeld daarvan is de verenfabriek Avek uit Haarlem. Dennis Abels, directeur van de fabriek, meldt dat 40 procent van zijn veren aan de auto-industrie worden geleverd (om bijvoorbeeld koplampen op z’n plaats te houden). De vraag vanuit die industrie is sinds vorig jaar met 70 procent afgenomen. Doordat Abels zijn activiteiten tijdig heeft gespreid kan hij zich nu ook richten op andere afnemers, zoals producenten van schuifdaken. Om aan de vraag vanuit andere sectoren te kunnen voldoen, heeft hij twee nieuwe machines aangeschaft. “Producenten die honderd procent leveren aan de auto-industrie moeten zichzelf nog maar goed achter de oren krabben, die gaan een zware periode tegemoet”, aldus Abels.

Prijsvoordeel 

Bram Hendrix, manager smart mobility bij clusterorganisatie AutomotiveNL, signaleert bij zijn leden ook een afnemende vraag vanuit de auto-industrie. Maar hij focust liever op de kansen die er liggen voor zijn leden. “De mobiliteitsbranche maakt transities door op het gebied van materiaalontwikkeling, aandrijflijnen, autonoom rijden en de connected car. Toeleveranciers moeten inzetten op deze nieuwe technologieën. Als cluster kijken we tien jaar vooruit en dan gaat het erom dat we voldoende innoveren.” Onlangs gingen 21 leden een samenwerking aan met Renault op het gebied van laadinfrastructuur. De Franse producent wil het bi-directioneel laden, waarbij auto’s energie terugleveren aan het net, verbeteren. Hiervoor ging het eerder al een samenwerking aan met ‘We Drive Solar’. “Dat zijn ontwikkelingen waarin wij in Nederland voorop lopen. Op lange termijn wordt daar een belangrijk deel van de omzet gegenereerd.”

Versnellen

In hun halfjaarverslagen geven meerdere grote toeleveranciers aan versneld in te zetten op nieuwe technologieën. Chipmaker NXP stelt te gaan onderzoeken welke nieuwe technologieën ontwikkeld kunnen worden. Bij remmenspecialist Brembo stelt ceo Alberto Bombassei dat juist bij een kwakkelende automarkt innovatie een fundamentele rol speelt om concurrerend te zijn. De toeleverancier meldt dan ook te investeren in research & development om zo weer te kunnen groeien. VDL-directeur Willem van der Leegte stelde eerder dit jaar 165 miljoen euro te investeren in machines, processen, panden en digitalisering. “Wij willen de innovaties bij onze bedrijven blijven versnellen en stappen zetten met verdere digitalisering van onze fabrieken”, aldus Van der Leegte. “Zo denken we onze toekomst veilig te kunnen stellen.”

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.