Crashtests wijzen uit: knie-airbags zinloos

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Test met knie-airbag in een Lexus ES 350 (foto: IIHS)

Het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) onderzocht de effectiviteit van knie-airbags en constateert dat de veiligheid niet ten goede komen. Dit soort airbags wordt geactiveerd vanaf het onderste dashboard. Ze zijn bedoeld om letsel aan de benen te verminderen. Uit 400 botsproeven en analyses van ongevallen in 14 Amerikaanse staten blijkt echter dat het er slechts een minimale kans is op minder letsel, terwijl  er wel extra complicaties kunnen optreden. 

Uit de tests bleek dat knie-airbags leiden tot een verhoogd risico op letsel aan het onderbeen en het rechter dijbeen. Wel werd het risico op hoofdletsel enigszins verminderd, constateert het IIHS. “Er zijn veel verschillende manieren om inzittenden te beschermen tegen het soort been- en voetletsel dat knie-airbags moeten aanpakken”, zegt Becky Mueller, een onderzoeker van het IIHS. “Andere opties kunnen net zo effectief zijn of zelfs effectiever.”

Wel is het mogelijk dat knie-airbags inzittenden die de veiligheidsgordel niet dragen beter beschermen, stelt Becker. Dat is in dit onderzoek echter niet onderzocht: de dummy’s van het IIHS dragen altijd de veiligheidsgordel.

Op het gebied van airbags vindt veel research plaats. Zo werkt ZF aan een zij-airbag die al voor een crash wordt geactiveerd

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Crashtests wijzen uit: knie-airbags zinloos | Automotive Online

Crashtests wijzen uit: knie-airbags zinloos

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Test met knie-airbag in een Lexus ES 350 (foto: IIHS)

Het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) onderzocht de effectiviteit van knie-airbags en constateert dat de veiligheid niet ten goede komen. Dit soort airbags wordt geactiveerd vanaf het onderste dashboard. Ze zijn bedoeld om letsel aan de benen te verminderen. Uit 400 botsproeven en analyses van ongevallen in 14 Amerikaanse staten blijkt echter dat het er slechts een minimale kans is op minder letsel, terwijl  er wel extra complicaties kunnen optreden. 

Uit de tests bleek dat knie-airbags leiden tot een verhoogd risico op letsel aan het onderbeen en het rechter dijbeen. Wel werd het risico op hoofdletsel enigszins verminderd, constateert het IIHS. “Er zijn veel verschillende manieren om inzittenden te beschermen tegen het soort been- en voetletsel dat knie-airbags moeten aanpakken”, zegt Becky Mueller, een onderzoeker van het IIHS. “Andere opties kunnen net zo effectief zijn of zelfs effectiever.”

Wel is het mogelijk dat knie-airbags inzittenden die de veiligheidsgordel niet dragen beter beschermen, stelt Becker. Dat is in dit onderzoek echter niet onderzocht: de dummy’s van het IIHS dragen altijd de veiligheidsgordel.

Op het gebied van airbags vindt veel research plaats. Zo werkt ZF aan een zij-airbag die al voor een crash wordt geactiveerd

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.