Nieuwe airbag Hyundai moet botsing met bijrijder voorkomen

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
De zijairbag moet hoofdletsel voorkomen. (Foto: Hyundai)

De Zuid-Koreaanse automaker Hyundai introduceert een nieuwe centrale zijairbag. De luchtzak, die volgens de fabrikant ongeveer 500 gram lichter is dan vergelijkbare producten, is gemonteerd in de bestuurdersstoel en vult de ruimte tussen de stoel van de bestuurder en de passagier naast hem. Het beschermende kussen voorkomt dat de hoofden van bestuurder en bijrijder tegen elkaar botsen. Ook beschermt de airbag de bestuurder tegen een aanrijding van opzij. Dit meldt de fabrikant.

Uit onderzoek blijkt dat het percentage indirect letsel veroorzaakt door dit soort botsingen, of door het raken van interieurmaterialen, ongeveer 45 procent bedraagt. Hyundai verwacht met dit beschermende kussen het aantal gevallen van hoofdletsel bij inzittenden met 80 procent te verminderen.

De introductie van nieuwe airbags bevordert niet altijd de veiligheid, bleek eerder dit jaar uit onderzoek. Het gebruik van knie-airbags kan zelfs leiden tot extra verwondingen aan onderbeen en dijbeen, constateerde een Amerikaans verzekeringsinstituut.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

Nieuwe airbag Hyundai moet botsing met bijrijder voorkomen | Automotive Online

Nieuwe airbag Hyundai moet botsing met bijrijder voorkomen

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
De zijairbag moet hoofdletsel voorkomen. (Foto: Hyundai)

De Zuid-Koreaanse automaker Hyundai introduceert een nieuwe centrale zijairbag. De luchtzak, die volgens de fabrikant ongeveer 500 gram lichter is dan vergelijkbare producten, is gemonteerd in de bestuurdersstoel en vult de ruimte tussen de stoel van de bestuurder en de passagier naast hem. Het beschermende kussen voorkomt dat de hoofden van bestuurder en bijrijder tegen elkaar botsen. Ook beschermt de airbag de bestuurder tegen een aanrijding van opzij. Dit meldt de fabrikant.

Uit onderzoek blijkt dat het percentage indirect letsel veroorzaakt door dit soort botsingen, of door het raken van interieurmaterialen, ongeveer 45 procent bedraagt. Hyundai verwacht met dit beschermende kussen het aantal gevallen van hoofdletsel bij inzittenden met 80 procent te verminderen.

De introductie van nieuwe airbags bevordert niet altijd de veiligheid, bleek eerder dit jaar uit onderzoek. Het gebruik van knie-airbags kan zelfs leiden tot extra verwondingen aan onderbeen en dijbeen, constateerde een Amerikaans verzekeringsinstituut.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.