‘Aftersalesmarkt neemt pas na 2030 af door elektrificatie’
Dankzij de opkomst van rijhulpsystemen en de elektrificatie daalt het aftersalesvolume op lange termijn structureel. In de belangrijkste 5 Europese markten (Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië en Spanje) ligt de aftersalesverkoop in 2035 door de ADAS-systemen ongeveer 3,7 procent lager dan nu; daarbovenop komt ook nog een afname met 1,9 procent door de elektrificatie. Dat concludeert consultancy Bain & Company op basis van eigen onderzoek. “Tegen 2035 zullen deze negatieve effecten worden gecompenseerd door de groeiende autovloot, maar daarna zal de aftersalesmarkt in West-Europa structureel krimpen”, aldus de onderzoekers. “De totale aftersalesverkopen zullen licht stijgen tot 2030 en dan weer afnemen tot het niveau van 2020 in 2035.”
De aftersales is de kurk waar menig autobedrijf op drijft. Zelfs in crises blijft deze markt goeddeels overeind. Hoewel in Nederland de aftersalesmarkt ook in de coronacrisis behoorlijk op peil bleef, werd deze in landen met een complete lockdown wel flink geraakt. Het aantal gereden kilometers in West-Europa ligt 10 tot 15 procent lager en het aantal nieuw geregistreerde voertuigen ligt 20 procent lager. Dit zorgt op korte termijn voor druk op de werkplaatsomzet, maar door de groei van de vloot in de komende jaren gaat deze omzet weer omhoog. “Hoewel de impact van de elektrificatie tot 2035 niet zo’n vaart zal lopen als menigeen denkt“, schrijft Bain. De invloed van EV’s is ongeveer 2 procent in 2035. Het effect van rijhulpsystemen is tot die tijd groter: -3,7 procent. Na 2035 neemt de omzet structureel af en moeten retailers, autofabrikanten en toeleveranciers nieuwe businessmodellen hebben staan.
De impact van ADAS-systemen en elektrificatie volgens Bain & Company: