Ministerie honoreert verzoek APK-overlegorgaan uitstel deeltjesteller [Update]

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
De deeltjesteller is verplicht vanaf 1 juli. (Foto: Continental)

Branchevereniging Bovag heeft samen met de Stichting Overlegorgaan APK (SO-APK) een verzoek ingediend bij de minister van Infrastructuur en Milieu om de invoering van de deeltjesteller, die gepland stond op 1 juli dit jaar, op te schorten naar januari 2023. Dit meldt Bovag aan zijn leden.

Officieel moeten bedrijven vanaf 1 juli 2022 bij de apk van dieselpersonenauto’s, -bestelwagens en -trucks met een deeltjesteller gaan controleren op een werkend roetfilter. Door overmacht kunnen voor 1 juli minder deeltjestellers worden geleverd dan besteld. Lees ook: Verdeeldheid over de deeltjesmeter

Volgens de woordvoerder van Bovag, Paul de Waal, zit het probleem vooral in het aanbod van de apparatuur. “Op dit moment is er gewoon niet genoeg aanbod op de Nederlandse markt om van een gezonde situatie te kunnen spreken.” Hoeveel Bovag-garagehouders inmiddels zo’n deeltjesteller hebben, kan De Waal niet zeggen.

Afgelopen weken hebben meerdere leden dit probleem bij Bovag aangekaart, zo meldt de belangenorganisatie. Dat betekent dat er auto- en truckbedrijven zijn die de apk aan dieselauto’s, -bestelwagens en -trucks niet meer mogen uitvoeren. De verwachting is dat de minister binnen twee weken op het verzoek reageert.

Bovag maakt deel uit van de SO-APK. Dit orgaan adviseert de minister van Infrastructuur en Waterstaat over aangelegenheden rondom de apk. Ook andere brancheorganisaties die betrokken zijn bij de apk zitten aan tafel bij dit overleg, zoals RAI Vereniging en TLN.

Andriessen (Ten): begrijpelijk

Patrick Andriessen, directeur van deeltjestellerfabrikant TBA-TEN en bij RAI Vereniging voorzitter van de werkgroep APK, begrijpt het verzoek tot uitstel. “Natuurlijk is het ook wel frustrerend. Bedrijfsmatig omdat wij wel konden kunnen leveren en nog voldoende op voorraad hebben staan, maar ook omdat we dit allemaal graag anders hadden gezien. We moeten echter niet blind zijn voor wat er in de wereld gebeurt; er zijn overal problemen met het leveren van elektronische componenten. Uiteindelijk heeft de garagist behoefte aan voldoende keuzeaanbod. We hebben niet de precieze aantallen, maar de inschatting is dat op dit moment slechts een kwart van de apk-keuringsinstanties een deeltjesteller in bezit heeft. Dit aantal is te laag, de consument gebaat bij een goede afdekking.”

Update 16-7: verzoek gehonoreerd

Staatssecretaris Vivianne Heijnen stelt de invoering van de deeltjesteller voor de diesel-apk uit tot 1 januari 2023. Daartoe is vandaag een kamerbrief verstuurd. Zoals de staatssecretaris stelt zijn nog te weinig van de bestelde deeltjestellers uitgeleverd. Leveranciers zijn er genoeg, maar ze kunnen veelal niet of nauwelijks leveren. Met name door onderdelentekorten. De staatssecretaris laat weten dat er zo’n 9.769 apk-bedrijven met een erkenning op keuren dieselauto’s zijn, maar dat er op 10 juni 2022 nog maar 2.238 deeltjestellers vermeld stonden in het systeem voor registratie van apk-meetmiddelen (RME). Volgend de RDW is dit aantal onvoldoende om de nieuwe apk-test goed te kunnen uitvoeren.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Ministerie honoreert verzoek APK-overlegorgaan uitstel deeltjesteller [Update] | Automotive Online

Ministerie honoreert verzoek APK-overlegorgaan uitstel deeltjesteller [Update]

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
De deeltjesteller is verplicht vanaf 1 juli. (Foto: Continental)

Branchevereniging Bovag heeft samen met de Stichting Overlegorgaan APK (SO-APK) een verzoek ingediend bij de minister van Infrastructuur en Milieu om de invoering van de deeltjesteller, die gepland stond op 1 juli dit jaar, op te schorten naar januari 2023. Dit meldt Bovag aan zijn leden.

Officieel moeten bedrijven vanaf 1 juli 2022 bij de apk van dieselpersonenauto’s, -bestelwagens en -trucks met een deeltjesteller gaan controleren op een werkend roetfilter. Door overmacht kunnen voor 1 juli minder deeltjestellers worden geleverd dan besteld. Lees ook: Verdeeldheid over de deeltjesmeter

Volgens de woordvoerder van Bovag, Paul de Waal, zit het probleem vooral in het aanbod van de apparatuur. “Op dit moment is er gewoon niet genoeg aanbod op de Nederlandse markt om van een gezonde situatie te kunnen spreken.” Hoeveel Bovag-garagehouders inmiddels zo’n deeltjesteller hebben, kan De Waal niet zeggen.

Afgelopen weken hebben meerdere leden dit probleem bij Bovag aangekaart, zo meldt de belangenorganisatie. Dat betekent dat er auto- en truckbedrijven zijn die de apk aan dieselauto’s, -bestelwagens en -trucks niet meer mogen uitvoeren. De verwachting is dat de minister binnen twee weken op het verzoek reageert.

Bovag maakt deel uit van de SO-APK. Dit orgaan adviseert de minister van Infrastructuur en Waterstaat over aangelegenheden rondom de apk. Ook andere brancheorganisaties die betrokken zijn bij de apk zitten aan tafel bij dit overleg, zoals RAI Vereniging en TLN.

Andriessen (Ten): begrijpelijk

Patrick Andriessen, directeur van deeltjestellerfabrikant TBA-TEN en bij RAI Vereniging voorzitter van de werkgroep APK, begrijpt het verzoek tot uitstel. “Natuurlijk is het ook wel frustrerend. Bedrijfsmatig omdat wij wel konden kunnen leveren en nog voldoende op voorraad hebben staan, maar ook omdat we dit allemaal graag anders hadden gezien. We moeten echter niet blind zijn voor wat er in de wereld gebeurt; er zijn overal problemen met het leveren van elektronische componenten. Uiteindelijk heeft de garagist behoefte aan voldoende keuzeaanbod. We hebben niet de precieze aantallen, maar de inschatting is dat op dit moment slechts een kwart van de apk-keuringsinstanties een deeltjesteller in bezit heeft. Dit aantal is te laag, de consument gebaat bij een goede afdekking.”

Update 16-7: verzoek gehonoreerd

Staatssecretaris Vivianne Heijnen stelt de invoering van de deeltjesteller voor de diesel-apk uit tot 1 januari 2023. Daartoe is vandaag een kamerbrief verstuurd. Zoals de staatssecretaris stelt zijn nog te weinig van de bestelde deeltjestellers uitgeleverd. Leveranciers zijn er genoeg, maar ze kunnen veelal niet of nauwelijks leveren. Met name door onderdelentekorten. De staatssecretaris laat weten dat er zo’n 9.769 apk-bedrijven met een erkenning op keuren dieselauto’s zijn, maar dat er op 10 juni 2022 nog maar 2.238 deeltjestellers vermeld stonden in het systeem voor registratie van apk-meetmiddelen (RME). Volgend de RDW is dit aantal onvoldoende om de nieuwe apk-test goed te kunnen uitvoeren.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.