Stichting Onafhankelijk Schadeherstel richt zich op zelfstandige herstelbedrijven

Nieuwe formule voor herstellers zonder sturing

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Nieck Jan Boschman (l) en Laurens van Keulen (r).

Verzekeraars krijgen steeds meer grip op cascoschades, maar er zijn nog altijd bedrijven die uit de grip van deze schadenetwerken, met hun beoordelingssystemen en tariefafspraken, willen blijven. Sinds kort is er na Jijbepaalt.nl een tweede formule op de markt die zich op deze doelgroep richt: Stichting Onafhankelijk Schadeherstel. Nieck Jan Boschman van Boschman Trading en Laurens van Keulen, die een eigen schadecalculatieprogramma exploiteert, zetten de formule in de markt.

Wij zijn geen voorstander van woekerprijzen.

Laurens van Keulen

“We zijn niet tegen verzekeraars, laten we daar heel helder over zijn”, aldus Boschman. “Dat onderscheidt ons denk ik van anderen die de belangen van onafhankelijke herstellers willen dienen. Wij begrijpen best dat de verzekeraar de kosten voor schades moet drukken, omdat hij zichzelf anders uit de markt prijst. Maar er zit wel een minimumgrens aan de prijs waarvoor je kunt herstellen.”

Woekerprijzen

Volgens de stichting ligt die prijs rond de 70 euro per uur, dat is al snel een tientje meer dan menig verzekeraar vraagt. “Die zeventig euro per uur, en 72,50 euro voor spuiten, zijn de toptarieven”, zegt Van Keulen. “Als je je als herstelbedrijf bij ons wil aansluiten, mag je daar niet boven zitten. Wij zijn geen voorstander van woekerprijzen; dan geef je zakelijke opdrachtgevers alleen maar meer redenen om te sturen, omdat het verschil binnen en buiten hun netwerk dan te groot wordt.”

We bieden een alternatief voor schadesturing.

Nieck Jan Boschman

Wel ziet Boschman, juist doordat de grip op de schadelast zo belangrijk is, dat sommige verzekeraars en tussenpersonen te ver gaan. “Het komt voor dat verzekeraars bij een verhaalbare schade blijven beweren dat er een eigen risico geldt als een auto buiten hun netwerk wordt hersteld. Ook zijn er gevallen waarbij er met imitatiedelen wordt hersteld, terwijl dit niet wordt doorgegeven aan de klant. Kijk, dat is niet eerlijk. En je moet het spel wel fair spelen.”

Dat is dan ook wat de Stichting Onafhankelijk Schadeherstel wil doen. “Wij zeggen tegen de leden: je moet een goed verhaal hebben naar de expert, de calculatie moet kloppen”, zegt Van Keulen.

“Binnen sturingsconcepten word je als bedrijf bijna gedwongen om vooral op economische gronden beslissingen te nemen, bijvoorbeeld of een onderdeel moet worden hersteld of vervangen. Terwijl de beslissing eigenlijk op basis van een technische afweging moet worden genomen.”

Garantie

De stichting heeft geen harde toelatingscriteria zoals een lidmaatschap van een branchevereniging dat heeft. “Toelatingscriteria zijn geen garantie voor kwaliteit. Wij willen partijen aansluiten die een goed netwerk hebben van zowel particuliere als zakelijke klanten”, aldus Boschman. “Want er zijn heel veel lokale assuradeurs die graag met herstelbedrijven in de buurt werken, ook omdat hun klanten dat graag willen. Het is toch van de zotte dat je niet naar het bedrijf bij jou om de hoek kan?”

Er wordt geen strijd gevoerd tegen de verzekeraars, maar de toon van communicatie is helder: in de brochure die elk herstelbedrijf gepersonaliseerd aan zijn klanten kan aanbieden, staat op de tweede pagina dat ze goed moeten kijken of de polis die ze hebben wel ‘sturingsvrij’ is. De ondersteuning bestaat naast de brochure uit een gevelbord en andere marketingondersteuning waar nodig. “We willen een duidelijk kenmerk zijn voor de aangesloten herstelbedrijven die niet in de sturing zitten. Die hebben op dit moment eigenlijk niks, geen eenduidig verhaal om te vertellen. Dat geven we ze nu.”

Het is toch van de zotte dat je niet naar het bedrijf bij jou om de hoek kan?

Nieck Jan Boschman

De contributie bedraagt 600 euro per jaar, vertelt Van Keulen. “We willen het concept laagdrempelig houden. We hebben nu tien leden, ik hoop dat dit er eind dit jaar dertig zijn. Van die inkomsten kun je inderdaad niet leven, maar ik heb mijn eigen calculatiebedrijf en Nieck Jan is dealer van bodyshop-managementsysteem Planmanager. Dit doen we ernaast.”

Schuur

Het streefaantal leden is geen doel op zich, zegt Boschman. “We willen het logo niet op een schuur met een oude brug; het moeten wel gedegen en professionele bedrijven zijn. En die zijn er genoeg, ook buiten de verzekeraarsnetwerken en schadeketens. Deze willen we aan ons binden. Niet om gezamenlijk te vechten tegen schadesturing, maar om een goed alternatief te bieden voor consumenten die zelf willen bepalen waar ze hun auto met schade heen brengen.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Nieuwe formule voor herstellers zonder sturing | Automotive Online
Stichting Onafhankelijk Schadeherstel richt zich op zelfstandige herstelbedrijven

Nieuwe formule voor herstellers zonder sturing

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Nieck Jan Boschman (l) en Laurens van Keulen (r).

Verzekeraars krijgen steeds meer grip op cascoschades, maar er zijn nog altijd bedrijven die uit de grip van deze schadenetwerken, met hun beoordelingssystemen en tariefafspraken, willen blijven. Sinds kort is er na Jijbepaalt.nl een tweede formule op de markt die zich op deze doelgroep richt: Stichting Onafhankelijk Schadeherstel. Nieck Jan Boschman van Boschman Trading en Laurens van Keulen, die een eigen schadecalculatieprogramma exploiteert, zetten de formule in de markt.

Wij zijn geen voorstander van woekerprijzen.

Laurens van Keulen

“We zijn niet tegen verzekeraars, laten we daar heel helder over zijn”, aldus Boschman. “Dat onderscheidt ons denk ik van anderen die de belangen van onafhankelijke herstellers willen dienen. Wij begrijpen best dat de verzekeraar de kosten voor schades moet drukken, omdat hij zichzelf anders uit de markt prijst. Maar er zit wel een minimumgrens aan de prijs waarvoor je kunt herstellen.”

Woekerprijzen

Volgens de stichting ligt die prijs rond de 70 euro per uur, dat is al snel een tientje meer dan menig verzekeraar vraagt. “Die zeventig euro per uur, en 72,50 euro voor spuiten, zijn de toptarieven”, zegt Van Keulen. “Als je je als herstelbedrijf bij ons wil aansluiten, mag je daar niet boven zitten. Wij zijn geen voorstander van woekerprijzen; dan geef je zakelijke opdrachtgevers alleen maar meer redenen om te sturen, omdat het verschil binnen en buiten hun netwerk dan te groot wordt.”

We bieden een alternatief voor schadesturing.

Nieck Jan Boschman

Wel ziet Boschman, juist doordat de grip op de schadelast zo belangrijk is, dat sommige verzekeraars en tussenpersonen te ver gaan. “Het komt voor dat verzekeraars bij een verhaalbare schade blijven beweren dat er een eigen risico geldt als een auto buiten hun netwerk wordt hersteld. Ook zijn er gevallen waarbij er met imitatiedelen wordt hersteld, terwijl dit niet wordt doorgegeven aan de klant. Kijk, dat is niet eerlijk. En je moet het spel wel fair spelen.”

Dat is dan ook wat de Stichting Onafhankelijk Schadeherstel wil doen. “Wij zeggen tegen de leden: je moet een goed verhaal hebben naar de expert, de calculatie moet kloppen”, zegt Van Keulen.

“Binnen sturingsconcepten word je als bedrijf bijna gedwongen om vooral op economische gronden beslissingen te nemen, bijvoorbeeld of een onderdeel moet worden hersteld of vervangen. Terwijl de beslissing eigenlijk op basis van een technische afweging moet worden genomen.”

Garantie

De stichting heeft geen harde toelatingscriteria zoals een lidmaatschap van een branchevereniging dat heeft. “Toelatingscriteria zijn geen garantie voor kwaliteit. Wij willen partijen aansluiten die een goed netwerk hebben van zowel particuliere als zakelijke klanten”, aldus Boschman. “Want er zijn heel veel lokale assuradeurs die graag met herstelbedrijven in de buurt werken, ook omdat hun klanten dat graag willen. Het is toch van de zotte dat je niet naar het bedrijf bij jou om de hoek kan?”

Er wordt geen strijd gevoerd tegen de verzekeraars, maar de toon van communicatie is helder: in de brochure die elk herstelbedrijf gepersonaliseerd aan zijn klanten kan aanbieden, staat op de tweede pagina dat ze goed moeten kijken of de polis die ze hebben wel ‘sturingsvrij’ is. De ondersteuning bestaat naast de brochure uit een gevelbord en andere marketingondersteuning waar nodig. “We willen een duidelijk kenmerk zijn voor de aangesloten herstelbedrijven die niet in de sturing zitten. Die hebben op dit moment eigenlijk niks, geen eenduidig verhaal om te vertellen. Dat geven we ze nu.”

Het is toch van de zotte dat je niet naar het bedrijf bij jou om de hoek kan?

Nieck Jan Boschman

De contributie bedraagt 600 euro per jaar, vertelt Van Keulen. “We willen het concept laagdrempelig houden. We hebben nu tien leden, ik hoop dat dit er eind dit jaar dertig zijn. Van die inkomsten kun je inderdaad niet leven, maar ik heb mijn eigen calculatiebedrijf en Nieck Jan is dealer van bodyshop-managementsysteem Planmanager. Dit doen we ernaast.”

Schuur

Het streefaantal leden is geen doel op zich, zegt Boschman. “We willen het logo niet op een schuur met een oude brug; het moeten wel gedegen en professionele bedrijven zijn. En die zijn er genoeg, ook buiten de verzekeraarsnetwerken en schadeketens. Deze willen we aan ons binden. Niet om gezamenlijk te vechten tegen schadesturing, maar om een goed alternatief te bieden voor consumenten die zelf willen bepalen waar ze hun auto met schade heen brengen.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.