Bandenbranche stuurt aan op snelle start Wisselweken
Bandenbranchevereniging Vaco stelt voor de Bandenwisselweken eerder te laten beginnen. Bandenwissels duren langer door de extra aandacht voor hygiëne, klanten en personeel. Bovendien biedt de wachtruimte plaats aan minder klanten en in tegenstelling tot het afgelopen voorjaar, kunnen klanten in de herfst en winter over het algemeen niet buiten wachten.
Tegelijkertijd is het afwachten hoeveel bandenwissels er plaats gaan vinden. “De vele thuiswerkers rijden minder kilometers, wat gevolgen zal hebben voor het aantal bandenwissels van zakelijke en particuliere klanten. Daarnaast is het de vraag hoeveel mensen met hun auto in corona-tijd op wintersport gaan en mede daarom voor winterbanden kiezen”, schrijft Vaco in zijn negende Coronamonitor. Bekijk de hele Coronamonitor hier.
Ook de Vaco-leden zijn niet gerust op een goede afloop van de wisselweken. Het percentage dat verwacht afscheid te moeten nemen van medewerkers is ten opzichte van de vorige Coronamonitor verdubbeld. “Dat lijkt niet te rijmen met de Bandenwisselweken die voor de deur staan, een periode waarin bandenservicebedrijven in ‘normale’ tijden druk zijn met de wissel van zomer- naar winterbanden. Maar deze periode is onvoorspelbaar.”
NOW 2.0
Het geschatte omzetverlies van de leden, veroorzaakt door de coronacrisis, bedraagt nu 21 procent. Dat is 1 procentpunt hoger dan in de achtste Coronamonitor. Het overgrote deel van de leden heeft vertrouwen dat hun bedrijf de crisis overleeft; met 89 procent is dit percentage terug op het niveau van de periode mei tot juli.
Ruim een derde van de respondenten (35%) maakt gebruik van één of meer regelingen. Zoals verwacht is het aantal aanvragen voor de NOW 2.0 regeling fors toegenomen – naar 18 procent – in de laatste weken dat deze regeling kon worden aangevraagd. De stijging is vooral afkomstig van relatief kleine bedrijven die in de eerste steunronde geen gebruik hebben gemaakt van NOW. Automotive zocht uit welke autobedrijven het meeste voorschot kregen in de NOW1.