Op bezoek | Stokvis maakt einde aan ‘hokjescultuur’

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Geavanceerde uitlijners vragen steeds meer uitleg.

Equipmentleverancier Stokvis verhuisde afgelopen jaar in stilte van de ene kant van Deventer naar de andere. Gisteren was het tijd voor de officiële opening, nieuwjaarsreceptie en open dag. Met 130 aanmeldingen was directeur Arian van den Berg dik tevreden. Vanaf 16.00 uur druppelden klanten binnen voor een rondleiding door het pand en demonstraties van de nieuwe apparatuur. Fabrikanten uit Italië, Denemarken en Duitsland waren overgekomen om persoonlijk tekst en uitleg te geven.

Onder meer DEA Italian Worklab, een jong bedrijf dat innovatieve werkbanken, kasten en andere opbergsystemen ontwikkelt en produceert.  Het bedrijf is hofleverancier voor de inrichting van de werkplaatsen van merken als Ferrari, Maserati en Lamborghini. Sinds kort is het hele assortiment ook in Nederland te koop via Stokvis. “Het mooie is dat ze computersystemen en laadvoorzieningen voor EV’s helemaal integreren in de werkbanken en kasten”, vindt Van den Berg. “We verwerken alle technische installaties in het meubilair zodat je geen losse kabels en slangen hebt slingeren in de werkplaats”, legt Luca Redeghieri van DEA uit. Zelfs de vuilnisemmer zit in de werkbank verwerkt en is via het werkblad te openen om snel de werkbank schoon te kunnen vegen. “Naast de standaardhoogte leveren we hem ook in 90 centimeter. Dat is vooral voor de Nederlandse markt geen overbodige luxe.”

Premium bandenmachine

Uit hetzelfde land, maar dan met een decennialange geschiedenis, is het merk Corghi. In de nieuwe showroom was de met prijzen overladen Artiglio Uniformity bandenmachine te bewonderen. Wereldwijd zijn er inmiddels ruim 200 exemplaren van dit bandendiagnose station verkocht, aldus area manager Igor Cambazzu van Corghi. Vooral premium bandenfabrikanten en OEM’s gebruiken de machine om vast te stellen of trillingen in een voertuig afkomstig zijn van band, wiel of onderstel. De basis van deze machine is een zwaar uitgevoerde Corghi Artiglio 500 bandenmonteermachine. Hij weegt 480 kilogram in plaats van 350 kilo voor de standaard machine. De Uniformity is uitgerust met een laser die meet in hoeverre de velg ovaal is of andere afwijkingen heeft. Na het monteren van de band, wordt deze draaiend en onder belasting getest op afwijking. Die belasting op de weg wordt nagebootst door er een stalen rol tegenaan te drukken met een kracht tot 900 kilo. Vandaar de zwaardere constructie van de machine. Eventuele trillingen en afwijkingen worden door de machine vastgesteld. Vervolgens geeft het apparaat een advies over het verdraaien van de band ten opzichte van de velg. Hierdoor heffen afwijkingen in een van de twee elkaar op in plaats van elkaar te versterken. Maar belangrijker is dat de monteur snel uitsluitsel krijgt of de trillingen door de band, het wiel, geen van beiden of juist wel allebei veroorzaakt wordt. “Vooral bij dure auto’s met een geavanceerd onderstel, accepteert de eigenaar echt geen trillingen in het stuur of onderstel”, weet Cambazzu. “Dat los je niet op met balanceren alleen. Bovendien is het enorm arbeidsintensief om een band telkens te monteren en demonteren en van de ene machine naar de andere te slepen. Voor het gewone werk is een standaard machine het snelst, maar bij problemen win je veel tijd met deze machine. En met het geavanceerder en stiller worden van auto’s, bijvoorbeeld omdat ze een elektrische aandrijflijn hebben, zullen ook vaker klachten binnen komen over geluid en trillingen.”

Dit keer geen brug maar een verkoopttool

Virtual reality

In een andere hoek van de ruime nieuwe showroom was een nieuwe tool te zien van hefbruggen-fabrikant Autop Stenhoj. Dit keer geen brug, maar een hulpmiddel om ze te verkopen en op de juiste plek te zetten in je werkplaats. “We maken intern veel gebruik van virtual reality brillen en augmented reality om te communiceren met collega’s van over de hele wereld bij het ontwikkelen van onze producten. Zo ontstond het idee om deze middelen ook in te zetten voor onze distributeurs en hun klanten”, legt Karsten Orbech van Stenhoj uit. “Wij maken een 3D film van de werkplaats of desnoods het hele pand, vervolgens kunnen we alle ruimtes volledig digitaal inrichten waarna de klant met een 3D bril door zijn eigen toekomstige werkplaats kan lopen. Met augmented reality kunnen we op een beeldscherm samen met de klant ter plekke alle opties voor hefbruggen invullen en door de hele werkplaats verschuiven. Hiermee kunnen we ook tot in de diepste details van het de apparatuur kijken.”

arian van den berg stokvis

Stokvis-directeur Arian van den Berg is blij dat er nu voldoende ruimte is voor demonstraties.  

Waar veel equipmentleveranciers vrijwel hun hele assortiment in eigen huis kunnen demonstreren, speelde ruimtegebrek Stokvis al lange tijd parten. In het nieuwe pand is er naast het opstellen van apparatuur voor personenwagens zelfs nog ruimte om equipment voor het zwaardere materieel de demonstreren. Zo stonden er onder meer een zware truck en een tractor in een van de hallen opgesteld op werkhoogte. “Daar was in het oude pand geen ruimte voor”, legt Van den Berg uit. “Verder hebben we hier nu een ruimte voor trainingen. Dat is hard nodig want met machines als die van Corghi kom je er niet meer met het neerzetten bij de klant en een uurtje uitleg. Hetzelfde geldt voor wiel uitlijners en steeds meer andere apparatuur. Verder hebben we nu een kantoortuin waar alle afdelingen bij elkaar zitten en dat werkt een stuk makkelijker dan de her en der door het pand verspreide hokjes in het oude pand.”

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons daarbij opviel. Wat: Nieuwjaarsreceptie Stokvis Equipment/ Waar: Stokvis Equiopment Deventer / Aantal bezoekers: ca 130 Doelgroep: Autobedrijven, truck- en trailerbedrijven, landbouwmechanisatiebedrijven en andere relaties

Op bezoek | Stokvis maakt einde aan ‘hokjescultuur’ | Automotive Online

Op bezoek | Stokvis maakt einde aan ‘hokjescultuur’

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Geavanceerde uitlijners vragen steeds meer uitleg.

Equipmentleverancier Stokvis verhuisde afgelopen jaar in stilte van de ene kant van Deventer naar de andere. Gisteren was het tijd voor de officiële opening, nieuwjaarsreceptie en open dag. Met 130 aanmeldingen was directeur Arian van den Berg dik tevreden. Vanaf 16.00 uur druppelden klanten binnen voor een rondleiding door het pand en demonstraties van de nieuwe apparatuur. Fabrikanten uit Italië, Denemarken en Duitsland waren overgekomen om persoonlijk tekst en uitleg te geven.

Onder meer DEA Italian Worklab, een jong bedrijf dat innovatieve werkbanken, kasten en andere opbergsystemen ontwikkelt en produceert.  Het bedrijf is hofleverancier voor de inrichting van de werkplaatsen van merken als Ferrari, Maserati en Lamborghini. Sinds kort is het hele assortiment ook in Nederland te koop via Stokvis. “Het mooie is dat ze computersystemen en laadvoorzieningen voor EV’s helemaal integreren in de werkbanken en kasten”, vindt Van den Berg. “We verwerken alle technische installaties in het meubilair zodat je geen losse kabels en slangen hebt slingeren in de werkplaats”, legt Luca Redeghieri van DEA uit. Zelfs de vuilnisemmer zit in de werkbank verwerkt en is via het werkblad te openen om snel de werkbank schoon te kunnen vegen. “Naast de standaardhoogte leveren we hem ook in 90 centimeter. Dat is vooral voor de Nederlandse markt geen overbodige luxe.”

Premium bandenmachine

Uit hetzelfde land, maar dan met een decennialange geschiedenis, is het merk Corghi. In de nieuwe showroom was de met prijzen overladen Artiglio Uniformity bandenmachine te bewonderen. Wereldwijd zijn er inmiddels ruim 200 exemplaren van dit bandendiagnose station verkocht, aldus area manager Igor Cambazzu van Corghi. Vooral premium bandenfabrikanten en OEM’s gebruiken de machine om vast te stellen of trillingen in een voertuig afkomstig zijn van band, wiel of onderstel. De basis van deze machine is een zwaar uitgevoerde Corghi Artiglio 500 bandenmonteermachine. Hij weegt 480 kilogram in plaats van 350 kilo voor de standaard machine. De Uniformity is uitgerust met een laser die meet in hoeverre de velg ovaal is of andere afwijkingen heeft. Na het monteren van de band, wordt deze draaiend en onder belasting getest op afwijking. Die belasting op de weg wordt nagebootst door er een stalen rol tegenaan te drukken met een kracht tot 900 kilo. Vandaar de zwaardere constructie van de machine. Eventuele trillingen en afwijkingen worden door de machine vastgesteld. Vervolgens geeft het apparaat een advies over het verdraaien van de band ten opzichte van de velg. Hierdoor heffen afwijkingen in een van de twee elkaar op in plaats van elkaar te versterken. Maar belangrijker is dat de monteur snel uitsluitsel krijgt of de trillingen door de band, het wiel, geen van beiden of juist wel allebei veroorzaakt wordt. “Vooral bij dure auto’s met een geavanceerd onderstel, accepteert de eigenaar echt geen trillingen in het stuur of onderstel”, weet Cambazzu. “Dat los je niet op met balanceren alleen. Bovendien is het enorm arbeidsintensief om een band telkens te monteren en demonteren en van de ene machine naar de andere te slepen. Voor het gewone werk is een standaard machine het snelst, maar bij problemen win je veel tijd met deze machine. En met het geavanceerder en stiller worden van auto’s, bijvoorbeeld omdat ze een elektrische aandrijflijn hebben, zullen ook vaker klachten binnen komen over geluid en trillingen.”

Dit keer geen brug maar een verkoopttool

Virtual reality

In een andere hoek van de ruime nieuwe showroom was een nieuwe tool te zien van hefbruggen-fabrikant Autop Stenhoj. Dit keer geen brug, maar een hulpmiddel om ze te verkopen en op de juiste plek te zetten in je werkplaats. “We maken intern veel gebruik van virtual reality brillen en augmented reality om te communiceren met collega’s van over de hele wereld bij het ontwikkelen van onze producten. Zo ontstond het idee om deze middelen ook in te zetten voor onze distributeurs en hun klanten”, legt Karsten Orbech van Stenhoj uit. “Wij maken een 3D film van de werkplaats of desnoods het hele pand, vervolgens kunnen we alle ruimtes volledig digitaal inrichten waarna de klant met een 3D bril door zijn eigen toekomstige werkplaats kan lopen. Met augmented reality kunnen we op een beeldscherm samen met de klant ter plekke alle opties voor hefbruggen invullen en door de hele werkplaats verschuiven. Hiermee kunnen we ook tot in de diepste details van het de apparatuur kijken.”

arian van den berg stokvis

Stokvis-directeur Arian van den Berg is blij dat er nu voldoende ruimte is voor demonstraties.  

Waar veel equipmentleveranciers vrijwel hun hele assortiment in eigen huis kunnen demonstreren, speelde ruimtegebrek Stokvis al lange tijd parten. In het nieuwe pand is er naast het opstellen van apparatuur voor personenwagens zelfs nog ruimte om equipment voor het zwaardere materieel de demonstreren. Zo stonden er onder meer een zware truck en een tractor in een van de hallen opgesteld op werkhoogte. “Daar was in het oude pand geen ruimte voor”, legt Van den Berg uit. “Verder hebben we hier nu een ruimte voor trainingen. Dat is hard nodig want met machines als die van Corghi kom je er niet meer met het neerzetten bij de klant en een uurtje uitleg. Hetzelfde geldt voor wiel uitlijners en steeds meer andere apparatuur. Verder hebben we nu een kantoortuin waar alle afdelingen bij elkaar zitten en dat werkt een stuk makkelijker dan de her en der door het pand verspreide hokjes in het oude pand.”

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons daarbij opviel. Wat: Nieuwjaarsreceptie Stokvis Equipment/ Waar: Stokvis Equiopment Deventer / Aantal bezoekers: ca 130 Doelgroep: Autobedrijven, truck- en trailerbedrijven, landbouwmechanisatiebedrijven en andere relaties