DSM en Britse sportautofabrikant samen in 3D printen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De Mono R. (Foto: BAC)

Chemieconcern DSM en de Britse fabrikanten van sportauto’s Briggs Automotive Company (BAC) gaan samen in 3D printing. Beide partijen willen onder meer onderdelen gaan printen voor de nieuw te ontwikkelen Mono R Supercar. Onder meer onderdelen voor het stuur worden nu al geprint. Later verwachten beide partijen ook lichtgewicht onderdelen te kunnen printen die gebruikt worden voor de carrosserie en chassis. 

Volgens de bedrijven zijn geprinte onderdelen door de gebruikte grondstoffen en holle vorm sterker en lichter. De Mono R, die 560 kilo weegt, dient voornamelijk als showcase. “Op termijn worden gewichtsbesparende en duurzame onderdelen geïntegreerd in volumevoertuigen”, schrijven de bedrijven. “De BAC Mono is voor ons het perfecte voorbeeld van hoe 3D printen de automotive industrie verandert”, zegt Patrick Duis, hoofd Automotive bij DSM Additive Manufactoring. “Niet alleen maakt het voertuigen lichter en sterker, het vergroot ook de mogelijkheid om gepersonaliseerde onderdelen te gebruiken.”

Ook auto- en onderdelenfabrikanten zoals Daimler en GKN willen een steeds groter deel van hun onderdelen printen.

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Meer lezen over 3D Printen

DSM en Britse sportautofabrikant samen in 3D printen | Automotive Online

DSM en Britse sportautofabrikant samen in 3D printen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De Mono R. (Foto: BAC)

Chemieconcern DSM en de Britse fabrikanten van sportauto’s Briggs Automotive Company (BAC) gaan samen in 3D printing. Beide partijen willen onder meer onderdelen gaan printen voor de nieuw te ontwikkelen Mono R Supercar. Onder meer onderdelen voor het stuur worden nu al geprint. Later verwachten beide partijen ook lichtgewicht onderdelen te kunnen printen die gebruikt worden voor de carrosserie en chassis. 

Volgens de bedrijven zijn geprinte onderdelen door de gebruikte grondstoffen en holle vorm sterker en lichter. De Mono R, die 560 kilo weegt, dient voornamelijk als showcase. “Op termijn worden gewichtsbesparende en duurzame onderdelen geïntegreerd in volumevoertuigen”, schrijven de bedrijven. “De BAC Mono is voor ons het perfecte voorbeeld van hoe 3D printen de automotive industrie verandert”, zegt Patrick Duis, hoofd Automotive bij DSM Additive Manufactoring. “Niet alleen maakt het voertuigen lichter en sterker, het vergroot ook de mogelijkheid om gepersonaliseerde onderdelen te gebruiken.”

Ook auto- en onderdelenfabrikanten zoals Daimler en GKN willen een steeds groter deel van hun onderdelen printen.

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Meer lezen over 3D Printen