Mahle introduceert modulair filterconcept voor brandstofcel

Jeroen Vos Jeroen Vos
Mahle hoofdkantoor
Mahle heeft een modulair filterconcept voor een brandstofcel ontwikkeld. (Foto: Mahle) (Foto: Mahle)

Onderdelenfabrikant Mahle heeft twee luchtfilteroplossingen voor brandstofcellen ontwikkeld. Het modulaire concept verkort de ontwikkelingstijd en kosten aanzienlijk, omdat producenten van waterstofauto’s, waarvan er steeds meer op de markt komen, nu geen eigen oplossing hoeven te ontwikkelen, meldt Mahle vandaag.

De luchtfilters zijn bestemd voor voor cellen met een vermogen van 25 tot 50 kW of 80 tot 120 kW en beschermen brandstofcellen tegen schadelijke gassen en deeltjes. Brandstofcelauto’s gebruiken platina katalysatoren, waarin waterstof en zuurstof worden omgezet in water en de daarbij vrijkomende elektrische energie wordt gebruikt voor de aandrijving. Hoe minder vervuilende gassen en deeltjes hierbij in het systeem komen, hoe efficiënter dit proces loopt. Met de luchtfilters wordt de katalysator dus minder zwaar belast, schrijft Mahle.

Goedkoper

Mahle maakt voor de luchtfilters gebruik van meerdere lagen. Zo zorgt substraatmateriaal voor mechanische stabiliteit en worden ongewenste deeltjes geblokkeerd door een deeltjesfilterlaag. Daarnaast moet een moleculaire laag voorkomen dat ammoniak in de brandstofcel belandt en absorbeert een koollaag koolwaterstoffen. Een geïmpregneerde koollaag zorgt er voor dat zwaveldioxide, waterstofsulfide en stikstofoxide uit de brandstofcel blijven.

De luchtfilters zijn ontwikkeld om toe te passen op de nieuwste technieken, zoals waterstofcelauto’s, zegt Martin Berger, hoofd corporate research en advanced engineering van Mahle. “Dankzij een eenvoudiger en goedkoper ontwerp van het luchtkanaal brengen we het gebruik van deze toekomstige technologie dichterbij.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Mahle introduceert modulair filterconcept voor brandstofcel | Automotive Online

Mahle introduceert modulair filterconcept voor brandstofcel

Jeroen Vos Jeroen Vos
Mahle hoofdkantoor
Mahle heeft een modulair filterconcept voor een brandstofcel ontwikkeld. (Foto: Mahle) (Foto: Mahle)

Onderdelenfabrikant Mahle heeft twee luchtfilteroplossingen voor brandstofcellen ontwikkeld. Het modulaire concept verkort de ontwikkelingstijd en kosten aanzienlijk, omdat producenten van waterstofauto’s, waarvan er steeds meer op de markt komen, nu geen eigen oplossing hoeven te ontwikkelen, meldt Mahle vandaag.

De luchtfilters zijn bestemd voor voor cellen met een vermogen van 25 tot 50 kW of 80 tot 120 kW en beschermen brandstofcellen tegen schadelijke gassen en deeltjes. Brandstofcelauto’s gebruiken platina katalysatoren, waarin waterstof en zuurstof worden omgezet in water en de daarbij vrijkomende elektrische energie wordt gebruikt voor de aandrijving. Hoe minder vervuilende gassen en deeltjes hierbij in het systeem komen, hoe efficiënter dit proces loopt. Met de luchtfilters wordt de katalysator dus minder zwaar belast, schrijft Mahle.

Goedkoper

Mahle maakt voor de luchtfilters gebruik van meerdere lagen. Zo zorgt substraatmateriaal voor mechanische stabiliteit en worden ongewenste deeltjes geblokkeerd door een deeltjesfilterlaag. Daarnaast moet een moleculaire laag voorkomen dat ammoniak in de brandstofcel belandt en absorbeert een koollaag koolwaterstoffen. Een geïmpregneerde koollaag zorgt er voor dat zwaveldioxide, waterstofsulfide en stikstofoxide uit de brandstofcel blijven.

De luchtfilters zijn ontwikkeld om toe te passen op de nieuwste technieken, zoals waterstofcelauto’s, zegt Martin Berger, hoofd corporate research en advanced engineering van Mahle. “Dankzij een eenvoudiger en goedkoper ontwerp van het luchtkanaal brengen we het gebruik van deze toekomstige technologie dichterbij.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.