Geen enkele auto kan de werkplaats verlaten zonder dat het voertuig aantoonbaar is gecontroleerd

Thema Schadeherstel | Van Mossel Autoschade duikt diep in de processen

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
1. Bij de intake wordt de schadeauto rondom met 4K camera’s geregistreerd en vervolgens wordt automatisch een dossier aangemaakt.

Eén ding was voor Ad van Diepenbeek, directeur Van Mossel Autoschade, de schadetak van Van Mossel Automotive Groep, topprioriteit bij het verbeteren van het schadeherstelproces. Er moest ruimte komen voor een strikte begin- en eindcontrole, zodat de auto gegarandeerd veilig de weg op gaat en alles – van rijhulpsystemen tot banden en portieren – werkt zoals het behoort te werken. “We willen niet het risico lopen dat klanten bij ons wegrijden met een auto die niet voor 100 procent veilig is hersteld en waarmee dingen mis zouden kunnen gaan. Nu hebben we een systeem waarbij we meer controleren dan we op basis van onze werkzaamheden moeten doen. Omdat een klant erop moet kunnen vertrouwen dat hij weer veilig de weg op kan.”

Noodzakelijk

van mossel 02 paul voorham 730x604Van Mossel, dat in deze uitgave wederom bovenaan staat in het overzicht van grootste schadeherstellers van Nederland, heeft 25 schadevestigingen. Waaronder twee specifieke hightech vestigingen: één in Rotterdam, die Mercedes-Benz erkend is, en in Zwolle, met Jaguar Land Rover merkerkenning. Hier werd het nieuwe proces als eerste ingevoerd; inmiddels werken alle 25 schadevestigingen op de nieuwe manier. “Ook met het oog op aansprakelijkheid is het noodzakelijk dat je als schadebedrijf kunt aantonen dat de herstelde auto jouw bedrijf veilig heeft verlaten, zodat je geen claims achteraf kunt krijgen”, zegt Van Diepenbeek. “Zeker nu het herstel van auto’s steeds gecompliceerder wordt door elektronica en rijhulpsystemen, wordt het crucialer dat alles aantoonbaar volgens fabrieksvoorschriften is hersteld.” Daar komt bij dat met een goede vastlegging en dossiervorming discussies achteraf worden voorkomen, zoals met opdrachtgevers. “We kunnen elke stap uitleggen en duidelijk verantwoorden waarom het zo is hersteld.”

Kernpunt in de vernieuwde opzet bij Van Mossel is geen enkele auto de werkplaats nog kan verlaten zonder dat het voertuig aantoonbaar is gecontroleerd en digitaal is uitgelezen. En, mocht een voertuig toch onverhoeds zonder controle het pand dreigen te verlaten, dan wordt dit onmiddellijk geregistreerd door de kentekencamera’s rondom het pand.

Als een auto binnenkomt, komt hij op een blacklist. Pas na de eindcheck wordt hij weer vrijgegeven

De betreffende medewerkers ontvangen vervolgens een alert-melding op de eigen repair room-app. “Zodra de auto’s bij ons binnenkomen, worden ze op de blacklist gezet en komen ze het pand niet eerder uit voordat ze bij de eindcheck zijn vrijgegeven”, vertelt Kees Struijk, commercieel directeur bij Van Mossel Autoschade. “In deze aanpak hebben behalve de reparateurs ook de frontofficemedewerkers een belangrijke rol. Ze zijn uitgebreid getraind in kennis en de juiste procedures en weten precies wat nodig is om een schadeauto op een goede manier in het proces in te voeren, inclusief vereisten van opdrachtgevers.”

van mossel 03 paul voorham 730x604Een ander belangrijk punt in het nieuwe proces is dat de klant kan zien wat er met de auto gebeurt. Dit komt tot uiting in het open ontwerp van de panden. In de Rotterdamse hightech schadeherstelvestiging hangt een bijna laboratoriumachtige sfeer, die nog eens wordt aangezet door de hoge plafonds, de helderwitte ledverlichting, de opgeruimde werkplaats en het vele glaswerk.

“Vanuit de entree kijk je als klant zo de werkplaats in en we schenken koffie uit echte kopjes, geen kartonnen bekertjes”, aldus Struijk. “Als klanten hun auto hebben afgeleverd weten ze precies waar ze aan toe zijn, bijvoorbeeld wanneer hij klaar is en hoeveel het kost.”

Snelweg

Een ander nieuw fenomeen dat het schadebedrijf heeft geïntroduceerd is de zogeheten snelweg. De schadevoertuigen worden in rijen van vier door het schadeproces heengeleid. “Een continue stroom van werkaanbod, geen verstoring in het proces en het allerbelangrijkste: je bent geen tijd kwijt met het rangeren van de auto’s van de ene naar de andere afdeling”, aldus Van Diepenbeek. Alle verschillende werkzaamheden, van demontage tot plaatwerk, spuitwerk en eindmontage, zijn in de snelweg ondergebracht. De monteurs werken op een vaste plek en voeren steeds dezelfde werkzaamheden uit, terwijl de auto steeds een stukje doorschuift. De werkplaatschef verplaatst zich daar tussendoor met een trolley, met daarop alles wat hij nodig heeft, van beeldscherm tot planningen. Zo kan hij bijtijds eventuele knelpunten signaleren en samen met de monteur bepalen wat er moet gebeuren.

van mossel 04 paul voorham 730x604Om al deze facetten op een werkbare en goed beheersbare manier in het herstelproces in te bedden, heeft Van Mossel een eigen it-systeem ontwikkeld. Inclusief koppelingen met smart camera’s, intelligente gereedschappen en een speciale repair room-app, zodat alle stappen in het proces ook worden geregistreerd en in het dossier terechtkomen. Tot slot komt al die informatie samen in een online dashboard, waarin realtime de managementinformatie zichtbaar is van alle vestigingen: van de dagelijkse planning tot het gemiddelde schadebedrag, de doorlooptijd en de omzet.

Van intake tot uitgave

Als een schadeauto bij van Mossel Autoschade binnenkomt, wordt het voertuig op de zogeheten intakezone neergezet, waarbij het voertuigtype wordt geïdentificeerd op basis van het kenteken. De staat van de auto en de schade wordt rondom met 4K camera’s geregistreerd. In de backoffice wordt automatisch een dossier aangemaakt waarin ook meteen de wensen en eisen van de opdrachtgever of het automerk aan het dossier toegevoegd. Is de auto eenmaal in de werkplaats, dan verschijnt hij automatisch op een blacklist. Zonder een volledige eindcontrole wordt de auto niet vrijgegeven en wordt hij niet van de blacklist gehaald. Dreigt een auto zonder controle het pand te verlaten, dan krijgen de betreffende medewerkers een alert op een app. Voor de reparatie wordt het voertuig digitaal uitgelezen. Na reparatie gebeurt dit opnieuw om te controleren of alle schades en/of foutmeldingen zijn verholpen en alles weer naar behoren functioneert. Heeft de auto het herstelproces doorlopen, dan eindigt het voertuig in de zogeheten eindcontrolezone, waar alles, door een andere werknemer, nog eens wordt gecontroleerd. Ook worden hier met een digitale momentsleutel met wifi de wielbouten/moeren gecontroleerd, maar ook de bandenspanning, de buitenverlichting en het motorkapslot.

Big brother

van mossel 05 paul voorham 730x604“Door onze schaalgrootte en grote volumes is het noodzakelijk om op basis van accurate informatie tijdig te kunnen bijsturen”, aldus Van Diepenbeek, die geen concrete cijfers of doorgangen kan noemen in verband met de concurrentiegevoeligheid daarvan. En het belangrijkste: ook de medewerkers zijn tevreden met de werkwijze. “De alertheid en het kwaliteitsbewustzijn van onze medewerkers zijn vergroot. Ik was eerst huiverig dat onze monteurs het wellicht een big brother-achtige situatie zouden vinden, maar ze ervaren het juist als een prettiger werkomgeving waarin ze sneller kunnen werken.”

Met dit systeem controleren we meer dan we op basis van onze werkzaamheden moeten doen

Wat de nieuwe aanpak concreet oplevert aan tijdwinst, kostenbesparing, omzet en efficiency, geeft het bedrijf niet prijs: te concurrentiegevoelig, vindt Van Diepenbeek. “Ik kan wel zeggen dat we zeker tijdwinst boeken, mede dankzij de strakkere plan- en voorspelbaarheid van het schadewerk. Intake, werkvoorbereiding en het reparatiewerk zijn beter op elkaar afgestemd.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Thema Schadeherstel | Van Mossel Autoschade duikt diep in de processen | Automotive Online
Geen enkele auto kan de werkplaats verlaten zonder dat het voertuig aantoonbaar is gecontroleerd

Thema Schadeherstel | Van Mossel Autoschade duikt diep in de processen

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
1. Bij de intake wordt de schadeauto rondom met 4K camera’s geregistreerd en vervolgens wordt automatisch een dossier aangemaakt.

Eén ding was voor Ad van Diepenbeek, directeur Van Mossel Autoschade, de schadetak van Van Mossel Automotive Groep, topprioriteit bij het verbeteren van het schadeherstelproces. Er moest ruimte komen voor een strikte begin- en eindcontrole, zodat de auto gegarandeerd veilig de weg op gaat en alles – van rijhulpsystemen tot banden en portieren – werkt zoals het behoort te werken. “We willen niet het risico lopen dat klanten bij ons wegrijden met een auto die niet voor 100 procent veilig is hersteld en waarmee dingen mis zouden kunnen gaan. Nu hebben we een systeem waarbij we meer controleren dan we op basis van onze werkzaamheden moeten doen. Omdat een klant erop moet kunnen vertrouwen dat hij weer veilig de weg op kan.”

Noodzakelijk

van mossel 02 paul voorham 730x604Van Mossel, dat in deze uitgave wederom bovenaan staat in het overzicht van grootste schadeherstellers van Nederland, heeft 25 schadevestigingen. Waaronder twee specifieke hightech vestigingen: één in Rotterdam, die Mercedes-Benz erkend is, en in Zwolle, met Jaguar Land Rover merkerkenning. Hier werd het nieuwe proces als eerste ingevoerd; inmiddels werken alle 25 schadevestigingen op de nieuwe manier. “Ook met het oog op aansprakelijkheid is het noodzakelijk dat je als schadebedrijf kunt aantonen dat de herstelde auto jouw bedrijf veilig heeft verlaten, zodat je geen claims achteraf kunt krijgen”, zegt Van Diepenbeek. “Zeker nu het herstel van auto’s steeds gecompliceerder wordt door elektronica en rijhulpsystemen, wordt het crucialer dat alles aantoonbaar volgens fabrieksvoorschriften is hersteld.” Daar komt bij dat met een goede vastlegging en dossiervorming discussies achteraf worden voorkomen, zoals met opdrachtgevers. “We kunnen elke stap uitleggen en duidelijk verantwoorden waarom het zo is hersteld.”

Kernpunt in de vernieuwde opzet bij Van Mossel is geen enkele auto de werkplaats nog kan verlaten zonder dat het voertuig aantoonbaar is gecontroleerd en digitaal is uitgelezen. En, mocht een voertuig toch onverhoeds zonder controle het pand dreigen te verlaten, dan wordt dit onmiddellijk geregistreerd door de kentekencamera’s rondom het pand.

Als een auto binnenkomt, komt hij op een blacklist. Pas na de eindcheck wordt hij weer vrijgegeven

De betreffende medewerkers ontvangen vervolgens een alert-melding op de eigen repair room-app. “Zodra de auto’s bij ons binnenkomen, worden ze op de blacklist gezet en komen ze het pand niet eerder uit voordat ze bij de eindcheck zijn vrijgegeven”, vertelt Kees Struijk, commercieel directeur bij Van Mossel Autoschade. “In deze aanpak hebben behalve de reparateurs ook de frontofficemedewerkers een belangrijke rol. Ze zijn uitgebreid getraind in kennis en de juiste procedures en weten precies wat nodig is om een schadeauto op een goede manier in het proces in te voeren, inclusief vereisten van opdrachtgevers.”

van mossel 03 paul voorham 730x604Een ander belangrijk punt in het nieuwe proces is dat de klant kan zien wat er met de auto gebeurt. Dit komt tot uiting in het open ontwerp van de panden. In de Rotterdamse hightech schadeherstelvestiging hangt een bijna laboratoriumachtige sfeer, die nog eens wordt aangezet door de hoge plafonds, de helderwitte ledverlichting, de opgeruimde werkplaats en het vele glaswerk.

“Vanuit de entree kijk je als klant zo de werkplaats in en we schenken koffie uit echte kopjes, geen kartonnen bekertjes”, aldus Struijk. “Als klanten hun auto hebben afgeleverd weten ze precies waar ze aan toe zijn, bijvoorbeeld wanneer hij klaar is en hoeveel het kost.”

Snelweg

Een ander nieuw fenomeen dat het schadebedrijf heeft geïntroduceerd is de zogeheten snelweg. De schadevoertuigen worden in rijen van vier door het schadeproces heengeleid. “Een continue stroom van werkaanbod, geen verstoring in het proces en het allerbelangrijkste: je bent geen tijd kwijt met het rangeren van de auto’s van de ene naar de andere afdeling”, aldus Van Diepenbeek. Alle verschillende werkzaamheden, van demontage tot plaatwerk, spuitwerk en eindmontage, zijn in de snelweg ondergebracht. De monteurs werken op een vaste plek en voeren steeds dezelfde werkzaamheden uit, terwijl de auto steeds een stukje doorschuift. De werkplaatschef verplaatst zich daar tussendoor met een trolley, met daarop alles wat hij nodig heeft, van beeldscherm tot planningen. Zo kan hij bijtijds eventuele knelpunten signaleren en samen met de monteur bepalen wat er moet gebeuren.

van mossel 04 paul voorham 730x604Om al deze facetten op een werkbare en goed beheersbare manier in het herstelproces in te bedden, heeft Van Mossel een eigen it-systeem ontwikkeld. Inclusief koppelingen met smart camera’s, intelligente gereedschappen en een speciale repair room-app, zodat alle stappen in het proces ook worden geregistreerd en in het dossier terechtkomen. Tot slot komt al die informatie samen in een online dashboard, waarin realtime de managementinformatie zichtbaar is van alle vestigingen: van de dagelijkse planning tot het gemiddelde schadebedrag, de doorlooptijd en de omzet.

Van intake tot uitgave

Als een schadeauto bij van Mossel Autoschade binnenkomt, wordt het voertuig op de zogeheten intakezone neergezet, waarbij het voertuigtype wordt geïdentificeerd op basis van het kenteken. De staat van de auto en de schade wordt rondom met 4K camera’s geregistreerd. In de backoffice wordt automatisch een dossier aangemaakt waarin ook meteen de wensen en eisen van de opdrachtgever of het automerk aan het dossier toegevoegd. Is de auto eenmaal in de werkplaats, dan verschijnt hij automatisch op een blacklist. Zonder een volledige eindcontrole wordt de auto niet vrijgegeven en wordt hij niet van de blacklist gehaald. Dreigt een auto zonder controle het pand te verlaten, dan krijgen de betreffende medewerkers een alert op een app. Voor de reparatie wordt het voertuig digitaal uitgelezen. Na reparatie gebeurt dit opnieuw om te controleren of alle schades en/of foutmeldingen zijn verholpen en alles weer naar behoren functioneert. Heeft de auto het herstelproces doorlopen, dan eindigt het voertuig in de zogeheten eindcontrolezone, waar alles, door een andere werknemer, nog eens wordt gecontroleerd. Ook worden hier met een digitale momentsleutel met wifi de wielbouten/moeren gecontroleerd, maar ook de bandenspanning, de buitenverlichting en het motorkapslot.

Big brother

van mossel 05 paul voorham 730x604“Door onze schaalgrootte en grote volumes is het noodzakelijk om op basis van accurate informatie tijdig te kunnen bijsturen”, aldus Van Diepenbeek, die geen concrete cijfers of doorgangen kan noemen in verband met de concurrentiegevoeligheid daarvan. En het belangrijkste: ook de medewerkers zijn tevreden met de werkwijze. “De alertheid en het kwaliteitsbewustzijn van onze medewerkers zijn vergroot. Ik was eerst huiverig dat onze monteurs het wellicht een big brother-achtige situatie zouden vinden, maar ze ervaren het juist als een prettiger werkomgeving waarin ze sneller kunnen werken.”

Met dit systeem controleren we meer dan we op basis van onze werkzaamheden moeten doen

Wat de nieuwe aanpak concreet oplevert aan tijdwinst, kostenbesparing, omzet en efficiency, geeft het bedrijf niet prijs: te concurrentiegevoelig, vindt Van Diepenbeek. “Ik kan wel zeggen dat we zeker tijdwinst boeken, mede dankzij de strakkere plan- en voorspelbaarheid van het schadewerk. Intake, werkvoorbereiding en het reparatiewerk zijn beter op elkaar afgestemd.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.