Focwa en Bovag luiden noodklok: schadebranche crasht door kostenstijgingen

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De schadebranche is toe aan een complete reset, vinden Bovag en Focwa. (Foto: Shutterstock)

Schadebrancheverenigingen Focwa en Bovag luiden opnieuw de noodklok over de sterk gestegen energieprijzen. Ze vragen opdrachtgevers, waaronder verzekeraars, om de sterk gestegen kosten te compenseren omdat de herstelbedrijven anders niet meer in staat zijn om het schadeherstel goed en veilig te blijven uitvoeren. Dat melden beide belangenverenigingen in een persbericht.

Daarnaast baren de toenemende loonkosten, de schaarste aan personeel en het almaar complexer wordende herstel de brancheverenigingen grote zorgen. De roep om een ander model is overigens niet nieuw; onder andere Peter Hubregtse, directeur van schadeketen ASN, deed hiervoor eerder dit jaar ook nog een oproep via Automotive.

Uit een eerder dit jaar door Focwa en Bovag uitgevoerd onderzoek bleek dat de stijgende energieprijzen grote impact hebben op de branche. Veel opdrachtgevers besloten daarop om gedurende de lopende overeenkomsten een energietoeslag per uitgevoerde opdracht aan schadeherstelbedrijven toe te kennen. “Inmiddels blijkt dat de energieprijzen in de afgelopen twee maanden wederom sterk gestegen zijn, met nog eens zo’n 70 procent”, schrijven de brancheverenigingen.

Meer kostenstijgingen

Naast de stijgende kosten voor energie, komen daar nu ook stijgende loonkosten bij: de huidige cao zorgt voor een stijging van de lonen met 2,75 procent in 2022 en 3,25 procent in 2023, naast enkele vaste uitkeringen aan medewerkers per juli 2022. “Bovendien zorgt het huidige personeelstekort ervoor dat veel bedrijven zich genoodzaakt zien fors boven de cao te betalen om personeel binnen te houden of te krijgen. Uitstekend opgeleid schadepersoneel wordt anders weggekocht door andere (technische) branches”; aldus Focwa en Bovag.

Ook de kosten voor vervangend vervoer gaan omhoog, door de gestegen brandstofkosten. En door een tekort aan onderdelen blijven voertuigen vaak langer in de werkplaats staan, waardoor er voor een ruimere periode gebruik moet worden gemaakt van een vervangende auto.Lees ook: Schadebranche verliest ‘war on talent’ door gebrek aan munitie.

Door toename van EV-voertuigen en auto’s met rijhulpsystemen (ADAS) is meer kennis en expertise nodig om schadeherstel goed uit te kunnen voeren. Daarvoor investeren schadeherstelbedrijven steeds meer in opleidingen van medewerkers. Dat kost werktijd en extra geld, vinden Bovag en Focwa.

Reset nodig

Focwa en Bovag pleiten wel vaker voor een betere vergoeding voor schadeherstelwerk, maar ditmaal gaan de brancheverenigingen – die zelf in fusiebespreking zijn – nog een stap verder: ze roepen alle partijen op om “25 jaar oude paradigma’s overboord te gooien en mee te werken aan een reset van afspraken tussen schadeherstellers en opdrachtgevers”. De verschillende crises vragen om een andere contractvormen, met meer flexibiliteit.

“Kortom, een reset van de afspraken in branche”, aldus Focwa en Bovag, die daarbij melden dat “het uiteindelijk aan ondernemers zelf is om hun eigen commerciële beleid te bepalen en tot passende afspraken te komen”.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.