Turboreviseur Turbo’s Hoet wil aantal garantieclaims terugbrengen

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Schade aan turbo's is meestal vervolgschade. Domweg vervangen is dan geen afdoende oplossing van het probleem (foto: Turbo's Hoet)

Turbo’s Hoet, een revisiebedrijf van turbo’s, gaat telefonische ondersteuning en betere garantievoorwaarden bieden aan kopers van een nieuwe of gereviseerde turbo. Zo wil het bedrijf de kans op herhaalschades bij turbomontage beperken. Die komen nogal eens voor, vertelt Olaf Velthuis, managing director van Turbo’s Hoet Nederland, aan Automotive. “De oorzaken zijn heel divers. Een turbo kan kapot gaan door onvoldoende smering, of doordat olie en oliefilter na vervanging van de turbo niet zijn vervangen. Het komt ook voor dat een ander onderdeel sneuvelt en brokstukken daarvan de schoepen van de turbo beschadigen. We komen de gekste dingen tegen.”

Slechts 10 procent van de garantieclaims wordt op het moment toegekend.

Olaf Veltman, managing director Turbo’s Hoet Nederland

Velthuis heeft cijfers: van de circa 14 duizend vervangingsturbo’s die het bedrijf vorig jaar in Nederland verkocht, werd rond de 3,5 procent voor garantie retour gestuurd. Velthuis vertelt dat slechts 10 procent van die claims wordt toegekend. In de rest van de gevallen gaat het om externe oorzaken van schade en dat valt buiten de garantie. Hoet wil het aantal garantieclaims fors terugbrengen, want de claims kosten zowel de leverancier als de garagebedrijven en de klanten tijd en geld en ergernis, vertelt Velthuis.   

Geen dagelijkse kost

“Een gemiddelde garage krijgt jaarlijks te maken met 5 à 6 turboschades. Voor hen is een turbo vervangen geen dagelijkse kost, en dan kan er het nodige mis gaan. In 95 procent van de gevallen is de defecte turbo niet de oorzaak, maar een gevolgschade van een probleem elders. Alleen vervangen is dan vragen om herhaalschade”, stelt Velthuis. “Het komt regelmatig voor dat een auto een foutcode geeft die wijst naar de turbo. Dan vervangt de garage de turbo, maar ze kijken niet naar de oorzaak.”   Lees hier hoe de 40 jaar lopende samenwerking tussen Garrett en Turbo’s Hoet vorig jaar spaak liep op een discussie over revisies.

Daarom wil het bedrijf vóór montage van de turbo technische ondersteuning bieden. Voorafgaand aan de montage dient de turbo online geregistreerd te worden. Binnen 30 minuten zoekt een specialist van Turbo’s Hoet vervolgens telefonisch contact met de betreffende monteur. Samen zoeken zij naar de oorzaak van de defecte turbo. De monteur krijgt daarbij voertuigspecifieke montage-instructies. “Zo willen we de kans op herhaalschades verminderen.”

Extra garantie

Het bedrijf ondersteunt dit met een extra garantie. Op elke nieuwe of gereviseerde turbo zit nu standaard 24 maanden garantie. Die geldt echter niet als er een externe oorzaak voor de schade is. Voor wie registreert en gebruik maakt van de technische ondersteuning biedt Turbo’s Hoet de eerste 12 maanden een volledige garantie, die dus ook geldt voor externe oorzaken.

Voor Turbopartners, die een speciale training hebben gevolgd, vergoed Turbo’s Hoet bij garantieclaims ook de arbeidsuren die gemoeid zijn met het vervangen van de turbo.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Turboreviseur Turbo’s Hoet wil aantal garantieclaims terugbrengen | Automotive Online

Turboreviseur Turbo’s Hoet wil aantal garantieclaims terugbrengen

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Schade aan turbo's is meestal vervolgschade. Domweg vervangen is dan geen afdoende oplossing van het probleem (foto: Turbo's Hoet)

Turbo’s Hoet, een revisiebedrijf van turbo’s, gaat telefonische ondersteuning en betere garantievoorwaarden bieden aan kopers van een nieuwe of gereviseerde turbo. Zo wil het bedrijf de kans op herhaalschades bij turbomontage beperken. Die komen nogal eens voor, vertelt Olaf Velthuis, managing director van Turbo’s Hoet Nederland, aan Automotive. “De oorzaken zijn heel divers. Een turbo kan kapot gaan door onvoldoende smering, of doordat olie en oliefilter na vervanging van de turbo niet zijn vervangen. Het komt ook voor dat een ander onderdeel sneuvelt en brokstukken daarvan de schoepen van de turbo beschadigen. We komen de gekste dingen tegen.”

Slechts 10 procent van de garantieclaims wordt op het moment toegekend.

Olaf Veltman, managing director Turbo’s Hoet Nederland

Velthuis heeft cijfers: van de circa 14 duizend vervangingsturbo’s die het bedrijf vorig jaar in Nederland verkocht, werd rond de 3,5 procent voor garantie retour gestuurd. Velthuis vertelt dat slechts 10 procent van die claims wordt toegekend. In de rest van de gevallen gaat het om externe oorzaken van schade en dat valt buiten de garantie. Hoet wil het aantal garantieclaims fors terugbrengen, want de claims kosten zowel de leverancier als de garagebedrijven en de klanten tijd en geld en ergernis, vertelt Velthuis.   

Geen dagelijkse kost

“Een gemiddelde garage krijgt jaarlijks te maken met 5 à 6 turboschades. Voor hen is een turbo vervangen geen dagelijkse kost, en dan kan er het nodige mis gaan. In 95 procent van de gevallen is de defecte turbo niet de oorzaak, maar een gevolgschade van een probleem elders. Alleen vervangen is dan vragen om herhaalschade”, stelt Velthuis. “Het komt regelmatig voor dat een auto een foutcode geeft die wijst naar de turbo. Dan vervangt de garage de turbo, maar ze kijken niet naar de oorzaak.”   Lees hier hoe de 40 jaar lopende samenwerking tussen Garrett en Turbo’s Hoet vorig jaar spaak liep op een discussie over revisies.

Daarom wil het bedrijf vóór montage van de turbo technische ondersteuning bieden. Voorafgaand aan de montage dient de turbo online geregistreerd te worden. Binnen 30 minuten zoekt een specialist van Turbo’s Hoet vervolgens telefonisch contact met de betreffende monteur. Samen zoeken zij naar de oorzaak van de defecte turbo. De monteur krijgt daarbij voertuigspecifieke montage-instructies. “Zo willen we de kans op herhaalschades verminderen.”

Extra garantie

Het bedrijf ondersteunt dit met een extra garantie. Op elke nieuwe of gereviseerde turbo zit nu standaard 24 maanden garantie. Die geldt echter niet als er een externe oorzaak voor de schade is. Voor wie registreert en gebruik maakt van de technische ondersteuning biedt Turbo’s Hoet de eerste 12 maanden een volledige garantie, die dus ook geldt voor externe oorzaken.

Voor Turbopartners, die een speciale training hebben gevolgd, vergoed Turbo’s Hoet bij garantieclaims ook de arbeidsuren die gemoeid zijn met het vervangen van de turbo.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.