BMW: ‘EV’s zijn overhyped’

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
Tijdens het BMW NextGen event wordt de toekomst van de fabrikant besproken. (Foto: Shutterstock)

Ondanks dat BMW investeert in elektrificatie van het gamma, blijft de fabrikant zowel diesel- als benzinemotoren ontwikkelen. Dit meldt Klaus Fröhlich, R&D-directeur bij BMW Group, aan Automotive News Europe tijdens het NextGen event in München.”Bij de veronderstelling dat in 2025 de line-up voor 30 procent is geëlektrificeerd (EV’s en PHEV’s), betekent dit ook tenminste 80 procent van onze voertuigen nog een interne verbrandingsmotor zal hebben”, aldus Fröhlich. Hij denkt dat diesels nog twintig jaar meekunnen, de benzinemotor overleeft nog dertig jaar.

Overhyped

“EV’s zijn overhyped. De grondstoffen voor batterijen maken EV’s duurder dan traditionele auto’s. Deze trend zal doorzetten als de vraag naar de grondstoffen toeneemt”, aldus Fröhlich. De fabrikant zal dus voorlopig nog verbrandingsmotoren blijven maken, al zal het portfolio van die aandrijflijnen wel inkrimpen. Bij de diesels zal de 1,5-liter driecilinder verdwijnen, het ontwikkelen van die motor wordt te duur om te voldoen aan de strengere EU-emissienormen. Ook de 400-pk zescilinder diesel voor de 7-serie wordt niet meer vervangen, omdat de ontwikkeling daarvan te ingewikkeld en te duur is. BMW zal volgens de directeur nog doorgaan met het ontwikkelen van vier- en zescilinder diesels, maar ze zullen niet meer dan drie turbo’s hebben.

Bij de benzinemotoren zijn de dagen van de V12 geteld. “Elk jaar moeten we investeren in updates om de V12 aan te passen aan nieuwe emissienormen, met name in China. Wanneer wereldwijd 5000 V12’s per jaar worden verkocht, inclusief Rolls-Royce, bedragen de kosten van deze updates enkele duizenden euro’s per eenheid”, vervolgt Fröhlich.

De R&D-directeur vertelt ook dat de Beierse fabrikant aan een businesscase werkt om de V8 benzinemotor te behouden. Dat is opvallend omdat hij ook aangeeft dat een V6 in combinatie met een PHEV eigenlijk veel sterker is. Toch zal de V8 ook meer elektrificeren, omdat de traditionele V8-eigenaar erg zwaar belast wordt vanwege de hoge CO2-uitstoot.

BMW heeft eerder aangekondigd om met Jaguar Land Rover elektromotoren te gaan maken.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

BMW: ‘EV’s zijn overhyped’ | Automotive Online

BMW: ‘EV’s zijn overhyped’

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
Tijdens het BMW NextGen event wordt de toekomst van de fabrikant besproken. (Foto: Shutterstock)

Ondanks dat BMW investeert in elektrificatie van het gamma, blijft de fabrikant zowel diesel- als benzinemotoren ontwikkelen. Dit meldt Klaus Fröhlich, R&D-directeur bij BMW Group, aan Automotive News Europe tijdens het NextGen event in München.”Bij de veronderstelling dat in 2025 de line-up voor 30 procent is geëlektrificeerd (EV’s en PHEV’s), betekent dit ook tenminste 80 procent van onze voertuigen nog een interne verbrandingsmotor zal hebben”, aldus Fröhlich. Hij denkt dat diesels nog twintig jaar meekunnen, de benzinemotor overleeft nog dertig jaar.

Overhyped

“EV’s zijn overhyped. De grondstoffen voor batterijen maken EV’s duurder dan traditionele auto’s. Deze trend zal doorzetten als de vraag naar de grondstoffen toeneemt”, aldus Fröhlich. De fabrikant zal dus voorlopig nog verbrandingsmotoren blijven maken, al zal het portfolio van die aandrijflijnen wel inkrimpen. Bij de diesels zal de 1,5-liter driecilinder verdwijnen, het ontwikkelen van die motor wordt te duur om te voldoen aan de strengere EU-emissienormen. Ook de 400-pk zescilinder diesel voor de 7-serie wordt niet meer vervangen, omdat de ontwikkeling daarvan te ingewikkeld en te duur is. BMW zal volgens de directeur nog doorgaan met het ontwikkelen van vier- en zescilinder diesels, maar ze zullen niet meer dan drie turbo’s hebben.

Bij de benzinemotoren zijn de dagen van de V12 geteld. “Elk jaar moeten we investeren in updates om de V12 aan te passen aan nieuwe emissienormen, met name in China. Wanneer wereldwijd 5000 V12’s per jaar worden verkocht, inclusief Rolls-Royce, bedragen de kosten van deze updates enkele duizenden euro’s per eenheid”, vervolgt Fröhlich.

De R&D-directeur vertelt ook dat de Beierse fabrikant aan een businesscase werkt om de V8 benzinemotor te behouden. Dat is opvallend omdat hij ook aangeeft dat een V6 in combinatie met een PHEV eigenlijk veel sterker is. Toch zal de V8 ook meer elektrificeren, omdat de traditionele V8-eigenaar erg zwaar belast wordt vanwege de hoge CO2-uitstoot.

BMW heeft eerder aangekondigd om met Jaguar Land Rover elektromotoren te gaan maken.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.