Fraude met nieuwe airco koudemiddel

Redactie Redactie
• Laatste update:
Sommigen vullen het nieuwe systeem af met het oude goedkopere koudemiddel.

Het nieuwe aircogas R1234yf, sinds 2017 vrijwel het enige toegestane voor nieuwe auto’s, kost tegen de 150 euro per kilo. Het oude koudemiddel, R134a, dat dus nog altijd in de meeste airco-installaties zit, kost rond de 30 euro. Dat enorme prijsverschil zorgt voor fraude­gevallen, zeggen enkele airco-experts op basis van eigen ervaringen. Een auto met een defect R1234yf aircosysteem repareren en afvullen met het oude middel R134a, levert immers een kosten­besparing op van enkele honderden euro’s. Autobedrijven die dit doen maken zich schuldig aan een milieudelict. Het oude – en voor nieuwe auto’s verboden – koudemiddel heeft namelijk een broeikaseffect dat ruim 1.300 keer hoger is dan het nieuwe koudemiddel. Daarnaast zijn het aircosysteem en de bijbehorende afdichtingen en smeermiddelen niet ingericht op een ander koudemiddel. De monteur die later nietsvermoedend het voor R1234yf bedoelde aircoservicestation aansluit op de auto en het oude gas in zijn nieuwe machine krijgt, kan het apparaat afschrijven.

Ingezonden mededeling:
{loadmodule mod_custom,AUW Dossier Aircoservice}

Controleren

De instantie die onder meer autobedrijven controleert of ze wel goed omgaan met chemische stoffen, is de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). ILT trof nog geen auto’s aan met het verkeerde koudemiddel, maar gaat volgens woordvoerder Danielle Rebel wel strenger controleren op airco-onderhoud. ILT deed afgelopen jaar onderzoek naar de juiste diploma’s bij automonteurs om aan airconditioningsinstallaties te werken. “We controleerden ruim driehonderd autobedrijven op de aanwezigheid van het Diploma F-gassen. Bij een kwart van de bezochte bedrijven waar airco-onderhoud plaatsvindt, bleek geen personeel met een geldig certificaat aanwezig te zijn.” Zestien bedrijven kregen een waarschuwing en bij 54 bedrijven werd een Last Onder Dwangsom opgelegd. Tijdens de inspecties stuitte de ILT ook op een aantal diploma’s die door een niet-erkende exameninstelling waren verstrekt. Tijdens deze inspecties bleek ook dat garages hier en daar verboden ontsmettingsmiddelen gebruiken en dat er ten onrechte koelgassen werden geleverd door leveranciers van automaterialen. “Op beide onderwerpen zijn we vervolgprojecten gestart om ook dit aan te pakken. Een autobedrijf dat een airco bijvult met een GWP hoger dan 150 riskeert een last onder dwangsom. Hoe hoog deze wordt moet nog nader worden bepaald, maar deze zal aanmerkelijk hoger zijn dan het financieel voordeel dat het autobedrijf heeft.”

R134a wordt steeds duurder en R1234yf goedkoper.

Ook leveranciers van airco-apparatuur en verbruiksmaterialen zien dat er gerommeld wordt met koudemiddelen. “Iedereen die een auto met een R1234yf-installatie repareert en zelf geen machine heeft, maar ook geen factuur kan laten zien van de reparatie bij een ander, is wat mij betreft verdacht”, vindt Frans Verwegen van Airco Frans uit Maarssen. Het vullen van een R1234yf-systeem met R134a is volgens Verwegen kinderlijk eenvoudig. “Ik verkoop zelf de verloopnippels om een R134a-machine op een R1234yf-systeem te kunnen aansluiten. Daar zijn ze alleen niet voor bedoeld. Je kunt met deze verloopnippels het stikstofapparaat aansluiten op een airco om lekken mee op te sporen. Een nieuwe airco vullen met het oude gas is dom en bovendien een milieudelict.” 

In plaats van rommelen met koudemiddelen om op de hoge kosten van de aanschaf van R1234yf te besparen, adviseert Frans monteurs om meer energie te stoppen in het oplossen van de lekkage in plaats van het blijven bijvullen van een lekkend systeem. “Ik verwacht overigens dat het wisselen van gas op termijn vanzelf ophoudt. Het oude koudemiddel R134a wordt steeds duurder en lastiger te verkrijgen, terwijl R1234yf langzaam goedkoper wordt.”

Op dit moment kost R134a circa 35 euro per kilo tegenover 120 euro per kilo voor R1234yf. Twee jaar geleden lag de inkoopprijs van R1234yf nog op 150 euro tot 180 euro per kilo, tegen 10 tot 15 euro per kilo voor R134a. Het oude koudemiddel stijgt snel in prijs, omdat fabrikanten en importeurs door de Europese Unie gebonden zijn aan een quotum voor broeikasgassen. Ze mogen er dus niet veel meer van produceren en verkopen. Dit zorgt voor schaarste en dus hogere prijzen. Voor beide gassen adviseert Airco Frans daarom: “Wees er zuinig mee. Werk netjes en los lekkages op in plaats van maar blijven vullen.” 

Broeikas en airco

Airco’s bevatten gefluoreerde broeikasgassen (HFK’s, F-gassen) die zorgen voor opwarming van de aarde. Om te zorgen dat de gassen vrijkomen, mag alleen een gediplomeerde medewerker een auto-airco onderhouden. De geschatte uitstoot van broeikasgassen ten gevolge van auto-airco’s in Nederland wordt momenteel geschat op 0,3 Mton CO2 per jaar. Dat is bijna 10 procent van de totale uitstoot van gefluoreerde broeikasgassen, onder andere worden toegepast in koelinstallaties en de procesindustrie.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Fraude met nieuwe airco koudemiddel | Automotive Online

Fraude met nieuwe airco koudemiddel

Redactie Redactie
• Laatste update:
Sommigen vullen het nieuwe systeem af met het oude goedkopere koudemiddel.

Het nieuwe aircogas R1234yf, sinds 2017 vrijwel het enige toegestane voor nieuwe auto’s, kost tegen de 150 euro per kilo. Het oude koudemiddel, R134a, dat dus nog altijd in de meeste airco-installaties zit, kost rond de 30 euro. Dat enorme prijsverschil zorgt voor fraude­gevallen, zeggen enkele airco-experts op basis van eigen ervaringen. Een auto met een defect R1234yf aircosysteem repareren en afvullen met het oude middel R134a, levert immers een kosten­besparing op van enkele honderden euro’s. Autobedrijven die dit doen maken zich schuldig aan een milieudelict. Het oude – en voor nieuwe auto’s verboden – koudemiddel heeft namelijk een broeikaseffect dat ruim 1.300 keer hoger is dan het nieuwe koudemiddel. Daarnaast zijn het aircosysteem en de bijbehorende afdichtingen en smeermiddelen niet ingericht op een ander koudemiddel. De monteur die later nietsvermoedend het voor R1234yf bedoelde aircoservicestation aansluit op de auto en het oude gas in zijn nieuwe machine krijgt, kan het apparaat afschrijven.

Ingezonden mededeling:
{loadmodule mod_custom,AUW Dossier Aircoservice}

Controleren

De instantie die onder meer autobedrijven controleert of ze wel goed omgaan met chemische stoffen, is de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). ILT trof nog geen auto’s aan met het verkeerde koudemiddel, maar gaat volgens woordvoerder Danielle Rebel wel strenger controleren op airco-onderhoud. ILT deed afgelopen jaar onderzoek naar de juiste diploma’s bij automonteurs om aan airconditioningsinstallaties te werken. “We controleerden ruim driehonderd autobedrijven op de aanwezigheid van het Diploma F-gassen. Bij een kwart van de bezochte bedrijven waar airco-onderhoud plaatsvindt, bleek geen personeel met een geldig certificaat aanwezig te zijn.” Zestien bedrijven kregen een waarschuwing en bij 54 bedrijven werd een Last Onder Dwangsom opgelegd. Tijdens de inspecties stuitte de ILT ook op een aantal diploma’s die door een niet-erkende exameninstelling waren verstrekt. Tijdens deze inspecties bleek ook dat garages hier en daar verboden ontsmettingsmiddelen gebruiken en dat er ten onrechte koelgassen werden geleverd door leveranciers van automaterialen. “Op beide onderwerpen zijn we vervolgprojecten gestart om ook dit aan te pakken. Een autobedrijf dat een airco bijvult met een GWP hoger dan 150 riskeert een last onder dwangsom. Hoe hoog deze wordt moet nog nader worden bepaald, maar deze zal aanmerkelijk hoger zijn dan het financieel voordeel dat het autobedrijf heeft.”

R134a wordt steeds duurder en R1234yf goedkoper.

Ook leveranciers van airco-apparatuur en verbruiksmaterialen zien dat er gerommeld wordt met koudemiddelen. “Iedereen die een auto met een R1234yf-installatie repareert en zelf geen machine heeft, maar ook geen factuur kan laten zien van de reparatie bij een ander, is wat mij betreft verdacht”, vindt Frans Verwegen van Airco Frans uit Maarssen. Het vullen van een R1234yf-systeem met R134a is volgens Verwegen kinderlijk eenvoudig. “Ik verkoop zelf de verloopnippels om een R134a-machine op een R1234yf-systeem te kunnen aansluiten. Daar zijn ze alleen niet voor bedoeld. Je kunt met deze verloopnippels het stikstofapparaat aansluiten op een airco om lekken mee op te sporen. Een nieuwe airco vullen met het oude gas is dom en bovendien een milieudelict.” 

In plaats van rommelen met koudemiddelen om op de hoge kosten van de aanschaf van R1234yf te besparen, adviseert Frans monteurs om meer energie te stoppen in het oplossen van de lekkage in plaats van het blijven bijvullen van een lekkend systeem. “Ik verwacht overigens dat het wisselen van gas op termijn vanzelf ophoudt. Het oude koudemiddel R134a wordt steeds duurder en lastiger te verkrijgen, terwijl R1234yf langzaam goedkoper wordt.”

Op dit moment kost R134a circa 35 euro per kilo tegenover 120 euro per kilo voor R1234yf. Twee jaar geleden lag de inkoopprijs van R1234yf nog op 150 euro tot 180 euro per kilo, tegen 10 tot 15 euro per kilo voor R134a. Het oude koudemiddel stijgt snel in prijs, omdat fabrikanten en importeurs door de Europese Unie gebonden zijn aan een quotum voor broeikasgassen. Ze mogen er dus niet veel meer van produceren en verkopen. Dit zorgt voor schaarste en dus hogere prijzen. Voor beide gassen adviseert Airco Frans daarom: “Wees er zuinig mee. Werk netjes en los lekkages op in plaats van maar blijven vullen.” 

Broeikas en airco

Airco’s bevatten gefluoreerde broeikasgassen (HFK’s, F-gassen) die zorgen voor opwarming van de aarde. Om te zorgen dat de gassen vrijkomen, mag alleen een gediplomeerde medewerker een auto-airco onderhouden. De geschatte uitstoot van broeikasgassen ten gevolge van auto-airco’s in Nederland wordt momenteel geschat op 0,3 Mton CO2 per jaar. Dat is bijna 10 procent van de totale uitstoot van gefluoreerde broeikasgassen, onder andere worden toegepast in koelinstallaties en de procesindustrie.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.