Grossiers kijken terug op prima jaar

Jaar in Beeld Werkplaats| Concurreren met concepten en slimmer samenwerken

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Partspoint lanceerde Autovakmeester. (Foto: Autovakmeester)

We deden een belrondje: hoe was 2018 voor de grossiers? Berry Jansen van Autotechnica is tevreden. “Wij zagen afgelopen jaar vooral een behoorlijke omzetgroei. Die is vooral te danken aan de groei bij onze klanten. Wel merk ik dat de strijd om de autobedrijven tussen de verschillende grossiers toeneemt. Die wordt vooral uitgevochten op het niveau van de garage- en werkplaatsformules. Wij zijn aangesloten bij Groupauto en bieden CarXpert en AutoExcellent. Die labels zijn uitstekende manieren om bedrijven aan je te binden.”

Grossiers strijden vooral via garage- en werkplaatsformules om de autobedrijven. 

Voor Paul Vreeburg van Auto Waard stond 2018 vooral in het teken van de nieuwe formule Autovakmeester. “Dat label is per 1 juni opgestart en het is de bedoeling dat al onze klanten die nu AD Autobedrijf zijn zich erbij aansluiten. Dat gaat gelukkig heel goed. Bijna alle bedrijven gaan over en er zijn ook al wat nieuwe bij gekomen. Het was ook echt nodig om wat te veranderen in de garageformule. De concurrentie is stevig en het oude label was wat stoffig. Nu zijn we weer helemaal bij de tijd.”

Kennis vergroten

De labels en grossiers blijven zich inzetten voor het vergroten van de kennis bij monteurs. Nog steeds zijn veel garantieclaims niet terug te voeren op slechte onderdelen, maar op slechte montage. Om een punt te zetten achter de eeuwige discussie daarover begon Koskamp dit jaar met de ‘geen gezeur-garantie’. “Voor bepaalde productgroepen kunnen monteurs deelnemen aan trainingen. Als ze die hebben doorlopen, bijvoorbeeld voor het monteren van een turbo of een EGR-klep, krijgen ze een aantekening op hun trainingspaspoort”, vertelt Bram Teun Koskamp. “Als ze het onderdeel goed kunnen monteren, doen wij niet moeilijk over garantieclaims. Daarvan krijgen we er inmiddels trouwens een stuk minder binnen.”

De vierseizoenenband wordt populairder, ten koste van andere bandentypes.

Vierseizoenenbanden

vredestein quatrac5De bandenbranche ziet met tevredenheid de populariteit van de vierseizoenenband toenemen. “De kwaliteit is nu heel acceptabel. Een paar jaar geleden presteerden zulke banden zowel ‘s zomers als ‘s winters slecht, nu zie je dat je het hele jaar rond een best goede band hebt. Dat merken we ook aan de verkoop”, vertelt Berry Jansen van Autotechnica, die tegelijkertijd een nadeel noteert. “Het is wel jammer voor onze klanten, want die krijgen te maken met minder bandenwissels en dat was toch altijd een mooi contactmoment met de klant.”

Lantinga is actief in de grensstreek en ziet daar de potentie van de vierseizoenenband nog sterker: “Duitsland is niet ver weg en daar zijn winterbanden of vierseizoenenbanden onder winterse omstandigheden verplicht. Een band als de Vredestein Quatrac 5 doet het bij ons echt heel goed. En de verkooppercentages groeien, al gaat dat wel ten koste van de zomer- en winterbanden.”

Pass thru

kts 350Autobedrijven krijgen steeds vaker te maken met pass-thru en diagnose op afstand. De leveranciers haken daar gretig op in. “De nieuwe Bosch KTS 350 werd eind 2017 geïntroduceerd en die biedt geweldige mogelijkheden, ook op het gebied van pass-thru,” vertelt Paul Lantinga van Lantinga Automotive. “Maar je moet er natuurlijk wel mee op kunnen gaan. Daarom bieden wij via Automotive Academy trainingen aan en daar wordt veel gebruik van gemaakt.” 

Omdat pass-thru voor meningeen nog steeds lastig en vooral kostbaar is, bracht Auto Waard bedrijven bij elkaar. “Wij hebben in ons rayon een soort netwerk georganiseerd, waarbij de diverse autobedrijven elkaar helpen”, vertelt Paul Vreeburg. “Zo blijven ze onafhankelijk van de dealer en is het toch betaalbaar. Want niemand kan het zich permitteren om voor alle merken pass-thru in huis te halen.” 

Universal Parts

universal partsOp onderdelengebied kwam Fource met een vernieuwd programma voor klein materiaal. Een mooie kast completeerde het vernieuwde aanbod van Universal Parts. Paul Lantinga beschouwt het als een aanwinst. “Universal Parts was toch altijd een ondergeschoven kindje. Nu is het assortiment gigantisch uitgebreid en verbeterd. De kast is prachtig, maar ook kostbaar. We hebben er niet zoveel verkocht als Fource misschien had gehoopt; de meeste bedrijven hebben natuurlijk al een kast. Maar het assortiment verkoopt uitstekend, die uitbreiding was een heel goede zaak.”

Ook Full-Fource partner Bram Teun Koskamp is tevreden over Universal Parts. “We hebben toch wel een stuk of vijftien van die kasten verkocht. En als we ons daar écht voor zouden inspannen kunnen dat er ook nog wel wat meer worden. Het is een prima aanbod.”

Slimme tools

Vreeburg noemt ook zeer compacte haakse slijpers, waarmee in hoekjes gezaagd kan worden waar je normaal niet bij kunt, zoals bepaalde aansluitingen van de uitlaat. “We zien ook steeds meer van die specialistische gereedschappen op de markt komen die de monteur tijd besparen. Bijvoorbeeld een instrument om gloeibougies los te trillen. De slimmere bedrijven kopen dat, want daarmee voorkom je dat een gloeibougie afbreekt; als dat gebeurt, ben je immers opeens twee tot drie uur verder. Kortom: het kan ook zonder, maar met dit gereedschap voorkom je problemen en hersteluren, die je natuurlijk niet in rekening kunt brengen”, stelt Vreeburg.

De equipmentmakers richten zich vooral op het verfijnen van hun producten.

Opvallend was ook de ‘werkplaats van de toekomst’ die Bosch dit jaar introduceerde. Koskamp liet zo’n werkplaats inrichten in Kampen en trok daarmee al enkele klanten over de streep. Bram Teun Koskamp: “Het is een straat waarin de auto aan de hand van het kenteken automatisch wordt geïdentificeerd en alle controles in heel korte tijd plaatsvinden. Uitlijning, meten van het profiel, koplampafstelling, remmen en schokbrekers. Alles is connected. De monteur hoeft niets meer op te roepen, het gereedschap weet al welke afstelling er nodig is. Voorlopig zijn dergelijke werkplaatsinrichtingen geen hardlopers, want de investering is fors. Maar we gaan zeker de kant op van een connected werkplaats”, voorspelt Koskamp.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Jaar in Beeld Werkplaats| Concurreren met concepten en slimmer samenwerken | Automotive Online
Grossiers kijken terug op prima jaar

Jaar in Beeld Werkplaats| Concurreren met concepten en slimmer samenwerken

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Partspoint lanceerde Autovakmeester. (Foto: Autovakmeester)

We deden een belrondje: hoe was 2018 voor de grossiers? Berry Jansen van Autotechnica is tevreden. “Wij zagen afgelopen jaar vooral een behoorlijke omzetgroei. Die is vooral te danken aan de groei bij onze klanten. Wel merk ik dat de strijd om de autobedrijven tussen de verschillende grossiers toeneemt. Die wordt vooral uitgevochten op het niveau van de garage- en werkplaatsformules. Wij zijn aangesloten bij Groupauto en bieden CarXpert en AutoExcellent. Die labels zijn uitstekende manieren om bedrijven aan je te binden.”

Grossiers strijden vooral via garage- en werkplaatsformules om de autobedrijven. 

Voor Paul Vreeburg van Auto Waard stond 2018 vooral in het teken van de nieuwe formule Autovakmeester. “Dat label is per 1 juni opgestart en het is de bedoeling dat al onze klanten die nu AD Autobedrijf zijn zich erbij aansluiten. Dat gaat gelukkig heel goed. Bijna alle bedrijven gaan over en er zijn ook al wat nieuwe bij gekomen. Het was ook echt nodig om wat te veranderen in de garageformule. De concurrentie is stevig en het oude label was wat stoffig. Nu zijn we weer helemaal bij de tijd.”

Kennis vergroten

De labels en grossiers blijven zich inzetten voor het vergroten van de kennis bij monteurs. Nog steeds zijn veel garantieclaims niet terug te voeren op slechte onderdelen, maar op slechte montage. Om een punt te zetten achter de eeuwige discussie daarover begon Koskamp dit jaar met de ‘geen gezeur-garantie’. “Voor bepaalde productgroepen kunnen monteurs deelnemen aan trainingen. Als ze die hebben doorlopen, bijvoorbeeld voor het monteren van een turbo of een EGR-klep, krijgen ze een aantekening op hun trainingspaspoort”, vertelt Bram Teun Koskamp. “Als ze het onderdeel goed kunnen monteren, doen wij niet moeilijk over garantieclaims. Daarvan krijgen we er inmiddels trouwens een stuk minder binnen.”

De vierseizoenenband wordt populairder, ten koste van andere bandentypes.

Vierseizoenenbanden

vredestein quatrac5De bandenbranche ziet met tevredenheid de populariteit van de vierseizoenenband toenemen. “De kwaliteit is nu heel acceptabel. Een paar jaar geleden presteerden zulke banden zowel ‘s zomers als ‘s winters slecht, nu zie je dat je het hele jaar rond een best goede band hebt. Dat merken we ook aan de verkoop”, vertelt Berry Jansen van Autotechnica, die tegelijkertijd een nadeel noteert. “Het is wel jammer voor onze klanten, want die krijgen te maken met minder bandenwissels en dat was toch altijd een mooi contactmoment met de klant.”

Lantinga is actief in de grensstreek en ziet daar de potentie van de vierseizoenenband nog sterker: “Duitsland is niet ver weg en daar zijn winterbanden of vierseizoenenbanden onder winterse omstandigheden verplicht. Een band als de Vredestein Quatrac 5 doet het bij ons echt heel goed. En de verkooppercentages groeien, al gaat dat wel ten koste van de zomer- en winterbanden.”

Pass thru

kts 350Autobedrijven krijgen steeds vaker te maken met pass-thru en diagnose op afstand. De leveranciers haken daar gretig op in. “De nieuwe Bosch KTS 350 werd eind 2017 geïntroduceerd en die biedt geweldige mogelijkheden, ook op het gebied van pass-thru,” vertelt Paul Lantinga van Lantinga Automotive. “Maar je moet er natuurlijk wel mee op kunnen gaan. Daarom bieden wij via Automotive Academy trainingen aan en daar wordt veel gebruik van gemaakt.” 

Omdat pass-thru voor meningeen nog steeds lastig en vooral kostbaar is, bracht Auto Waard bedrijven bij elkaar. “Wij hebben in ons rayon een soort netwerk georganiseerd, waarbij de diverse autobedrijven elkaar helpen”, vertelt Paul Vreeburg. “Zo blijven ze onafhankelijk van de dealer en is het toch betaalbaar. Want niemand kan het zich permitteren om voor alle merken pass-thru in huis te halen.” 

Universal Parts

universal partsOp onderdelengebied kwam Fource met een vernieuwd programma voor klein materiaal. Een mooie kast completeerde het vernieuwde aanbod van Universal Parts. Paul Lantinga beschouwt het als een aanwinst. “Universal Parts was toch altijd een ondergeschoven kindje. Nu is het assortiment gigantisch uitgebreid en verbeterd. De kast is prachtig, maar ook kostbaar. We hebben er niet zoveel verkocht als Fource misschien had gehoopt; de meeste bedrijven hebben natuurlijk al een kast. Maar het assortiment verkoopt uitstekend, die uitbreiding was een heel goede zaak.”

Ook Full-Fource partner Bram Teun Koskamp is tevreden over Universal Parts. “We hebben toch wel een stuk of vijftien van die kasten verkocht. En als we ons daar écht voor zouden inspannen kunnen dat er ook nog wel wat meer worden. Het is een prima aanbod.”

Slimme tools

Vreeburg noemt ook zeer compacte haakse slijpers, waarmee in hoekjes gezaagd kan worden waar je normaal niet bij kunt, zoals bepaalde aansluitingen van de uitlaat. “We zien ook steeds meer van die specialistische gereedschappen op de markt komen die de monteur tijd besparen. Bijvoorbeeld een instrument om gloeibougies los te trillen. De slimmere bedrijven kopen dat, want daarmee voorkom je dat een gloeibougie afbreekt; als dat gebeurt, ben je immers opeens twee tot drie uur verder. Kortom: het kan ook zonder, maar met dit gereedschap voorkom je problemen en hersteluren, die je natuurlijk niet in rekening kunt brengen”, stelt Vreeburg.

De equipmentmakers richten zich vooral op het verfijnen van hun producten.

Opvallend was ook de ‘werkplaats van de toekomst’ die Bosch dit jaar introduceerde. Koskamp liet zo’n werkplaats inrichten in Kampen en trok daarmee al enkele klanten over de streep. Bram Teun Koskamp: “Het is een straat waarin de auto aan de hand van het kenteken automatisch wordt geïdentificeerd en alle controles in heel korte tijd plaatsvinden. Uitlijning, meten van het profiel, koplampafstelling, remmen en schokbrekers. Alles is connected. De monteur hoeft niets meer op te roepen, het gereedschap weet al welke afstelling er nodig is. Voorlopig zijn dergelijke werkplaatsinrichtingen geen hardlopers, want de investering is fors. Maar we gaan zeker de kant op van een connected werkplaats”, voorspelt Koskamp.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.