Diagnose en revisie | Verplicht reviseren voor overheden

René René
• Laatste update:
Automatic Choice speelt in op de veranderende markt door een breder pakket aan te bieden

Duurzaamheid is de trend en de revisie van gebruikte auto-onderdelen sluit daar naadloos op aan. Een rondje langs een tweetal grote spelers in remanufacturing en de Bovag-afdeling die zich bezig houdt met revisie leert dat er nog veel werk te verzetten is voordat de potentie echt maximaal benut kan worden.  Zowel Remy Automotive als Automatic Choice worstelen met het statiegeld vraagstuk. Je moet het vragen om de toestroom van te reviseren ‘Core’ in stand te houden, maar autobedrijven ervaren het ook als een gedoe en kiezen dan liever voor een nieuw onderdeel. Gemak bij het vinden en bestellen van gereviseerde delen moet garagebedrijven over de streep trekken. 

Statiegeld

Remy Automotive is vooral bekend van reman starters en dynamo’s maar start volgend jaar ook met remdelen. Het bedrijf werd twee jaar geleden overgenomen door de Amerikaanse durfinvesteerder Torque Capital. Het fonds had Brake Parts Inc. (BPI) al in het pakket en dat geeft Remy de kans om het leveringsprogramma uit te breiden. “Volgend jaar komen onze remklauwen, schijven en blokken op de markt’, zegt directeur marketing en product management Reinout Meijers. 2018 is volgens Meijers naar verwachting verlopen, met vooral consolidatie en soms een lichte groei in verschillende Europese landen. Omdat de markt voor vernieuwde dynamo’s en startmotoren – traditioneel de kernactiviteit van Remy – al enige tijd verzadigd is en er veel goedkope producten uit China komen, beschouwt hij dit als zeer positief. Maar door de komst van de elektrische auto zijn de vooruitzichten op den duur niet zo gunstig. “De aftermarket zal tot zeker 2030 overeind blijven, maar we moeten nu al nadenken over nieuwe producten. Daarom ook zijn we blij met de remonderdelen als aanvulling op het bestaande pakket.” In de tussentijd wil Meijers remanufactured parts beter bereikbaar maken. “Denk aan een alternatief voor het statiegeldsysteem. Zeker bij producten die minder snel lopen, is het onaantrekkelijk voor ondernemers om daar geld in te steken.” Welk alternatief Remy in gedachten heeft kan Meijers nog niet prijsgeven. 

Schaarste aan te reviseren onderdelen is ene probleem.

Tijdig schakelen

jean paul borstenVolgens transmissiespecialist Automatic Choice vertoonde het afgelopen jaar vooral de markt in Oost-Europa een sterke groei en ook in Amerika neemt de belangstelling voor parts om automatische versnellingsbakken te reviseren toe. “Tot voor kort was een grote Amerikaanse autofabrikant de belangrijkste speler en liep de stroom vanuit de VS naar Europa”, zegt marketing manager Maron de Groot. “Nu is dit omgekeerd doordat er steeds meer auto’s rijden met een Koreaanse of Europese transmissie. De DSG van VAG bijvoorbeeld. Daarnaast worden er meer auto’s met een CVT verkocht. Voor ons is dat gunstig.”

Het aandeel van Automatic Choice Europe in de Nederlandse markt (9 procent, red.) is vanouds relatief bescheiden en er ontstaat nieuwe concurrentie, constateert De Groot. “Er komen steeds meer revisiebedrijven bij. Ze worden opgericht door een nieuwe generatie ondernemers die ook klanten met hybride auto’s wil bedienen.” Automatic Choice speelt in op de veranderende markt door een breder pakket aan te bieden, waaronder differentieel-delen en elektronica. “Je moet op tijd schakelen. Daarom houden we nu ook seminars voor onze klanten waarbij we de techniek van hybride voertuigen bespreken.” Over het statiegeldsysteem wordt ook bij Automatic Choice nagedacht. “Er is regelmatig schaarste aan te reviseren delen op de markt en dat is een probleem. Sommige ondernemers laten nieuwe onderdelen op de plank liggen totdat ze die nodig hebben en sturen dus geen oude terug. Maar het kan ook zijn dat ze er niet eerder aan toe komen. Een verbeterde manier van ontzorgen kan hier een verschil maken.”

Revisie standaardoptie

Bij Bovag heeft de afdeling Revisiebedrijven, in samenwerking met een aantal leden, dit jaar een tweetal onderzoeken opgezet. Ze hebben betrekking op de behoefte aan specifieke opleidingen voor de revisie-sector enerzijds en de toekomst van de verbrandingsmotor anderzijds. Het resultaat van beide onderzoeken wordt in de loop van volgend jaar bekendgemaakt en op basis daarvan zal Bovag een strategie voor de komende jaren uitstippelen. Daarnaast wil de organisatie ook in 2019 Brussel onder druk zetten om revisie als verplichte optie voor overheidsorganen op de kaart te zetten. Volgens voorzitter Jean-Paul Borsten is dit in de VS al sinds enkele jaren het geval. “Wij willen dat ook in Europa revisie standaard wordt meegenomen en overgewogen als optie bij een aanbesteding of overheidsvraag”, zegt hij. Bovag Revisiebedrijven doet dit samen met de Europese koepelorganisatie FIRM. Volgens Borsten wordt het gebruik van gereviseerde onderdelen steeds breder geaccepteerd, ook bij particulieren. “Die kiezen, bijvoorbeeld bij mobiele telefoons, steeds vaker voor refurbished. De hang naar duurzaamheid versterkt deze trend, zowel bij overheden als in de publieke opinie.”

 

Diagnose en revisie | Verplicht reviseren voor overheden | Automotive Online

Diagnose en revisie | Verplicht reviseren voor overheden

René René
• Laatste update:
Automatic Choice speelt in op de veranderende markt door een breder pakket aan te bieden

Duurzaamheid is de trend en de revisie van gebruikte auto-onderdelen sluit daar naadloos op aan. Een rondje langs een tweetal grote spelers in remanufacturing en de Bovag-afdeling die zich bezig houdt met revisie leert dat er nog veel werk te verzetten is voordat de potentie echt maximaal benut kan worden.  Zowel Remy Automotive als Automatic Choice worstelen met het statiegeld vraagstuk. Je moet het vragen om de toestroom van te reviseren ‘Core’ in stand te houden, maar autobedrijven ervaren het ook als een gedoe en kiezen dan liever voor een nieuw onderdeel. Gemak bij het vinden en bestellen van gereviseerde delen moet garagebedrijven over de streep trekken. 

Statiegeld

Remy Automotive is vooral bekend van reman starters en dynamo’s maar start volgend jaar ook met remdelen. Het bedrijf werd twee jaar geleden overgenomen door de Amerikaanse durfinvesteerder Torque Capital. Het fonds had Brake Parts Inc. (BPI) al in het pakket en dat geeft Remy de kans om het leveringsprogramma uit te breiden. “Volgend jaar komen onze remklauwen, schijven en blokken op de markt’, zegt directeur marketing en product management Reinout Meijers. 2018 is volgens Meijers naar verwachting verlopen, met vooral consolidatie en soms een lichte groei in verschillende Europese landen. Omdat de markt voor vernieuwde dynamo’s en startmotoren – traditioneel de kernactiviteit van Remy – al enige tijd verzadigd is en er veel goedkope producten uit China komen, beschouwt hij dit als zeer positief. Maar door de komst van de elektrische auto zijn de vooruitzichten op den duur niet zo gunstig. “De aftermarket zal tot zeker 2030 overeind blijven, maar we moeten nu al nadenken over nieuwe producten. Daarom ook zijn we blij met de remonderdelen als aanvulling op het bestaande pakket.” In de tussentijd wil Meijers remanufactured parts beter bereikbaar maken. “Denk aan een alternatief voor het statiegeldsysteem. Zeker bij producten die minder snel lopen, is het onaantrekkelijk voor ondernemers om daar geld in te steken.” Welk alternatief Remy in gedachten heeft kan Meijers nog niet prijsgeven. 

Schaarste aan te reviseren onderdelen is ene probleem.

Tijdig schakelen

jean paul borstenVolgens transmissiespecialist Automatic Choice vertoonde het afgelopen jaar vooral de markt in Oost-Europa een sterke groei en ook in Amerika neemt de belangstelling voor parts om automatische versnellingsbakken te reviseren toe. “Tot voor kort was een grote Amerikaanse autofabrikant de belangrijkste speler en liep de stroom vanuit de VS naar Europa”, zegt marketing manager Maron de Groot. “Nu is dit omgekeerd doordat er steeds meer auto’s rijden met een Koreaanse of Europese transmissie. De DSG van VAG bijvoorbeeld. Daarnaast worden er meer auto’s met een CVT verkocht. Voor ons is dat gunstig.”

Het aandeel van Automatic Choice Europe in de Nederlandse markt (9 procent, red.) is vanouds relatief bescheiden en er ontstaat nieuwe concurrentie, constateert De Groot. “Er komen steeds meer revisiebedrijven bij. Ze worden opgericht door een nieuwe generatie ondernemers die ook klanten met hybride auto’s wil bedienen.” Automatic Choice speelt in op de veranderende markt door een breder pakket aan te bieden, waaronder differentieel-delen en elektronica. “Je moet op tijd schakelen. Daarom houden we nu ook seminars voor onze klanten waarbij we de techniek van hybride voertuigen bespreken.” Over het statiegeldsysteem wordt ook bij Automatic Choice nagedacht. “Er is regelmatig schaarste aan te reviseren delen op de markt en dat is een probleem. Sommige ondernemers laten nieuwe onderdelen op de plank liggen totdat ze die nodig hebben en sturen dus geen oude terug. Maar het kan ook zijn dat ze er niet eerder aan toe komen. Een verbeterde manier van ontzorgen kan hier een verschil maken.”

Revisie standaardoptie

Bij Bovag heeft de afdeling Revisiebedrijven, in samenwerking met een aantal leden, dit jaar een tweetal onderzoeken opgezet. Ze hebben betrekking op de behoefte aan specifieke opleidingen voor de revisie-sector enerzijds en de toekomst van de verbrandingsmotor anderzijds. Het resultaat van beide onderzoeken wordt in de loop van volgend jaar bekendgemaakt en op basis daarvan zal Bovag een strategie voor de komende jaren uitstippelen. Daarnaast wil de organisatie ook in 2019 Brussel onder druk zetten om revisie als verplichte optie voor overheidsorganen op de kaart te zetten. Volgens voorzitter Jean-Paul Borsten is dit in de VS al sinds enkele jaren het geval. “Wij willen dat ook in Europa revisie standaard wordt meegenomen en overgewogen als optie bij een aanbesteding of overheidsvraag”, zegt hij. Bovag Revisiebedrijven doet dit samen met de Europese koepelorganisatie FIRM. Volgens Borsten wordt het gebruik van gereviseerde onderdelen steeds breder geaccepteerd, ook bij particulieren. “Die kiezen, bijvoorbeeld bij mobiele telefoons, steeds vaker voor refurbished. De hang naar duurzaamheid versterkt deze trend, zowel bij overheden als in de publieke opinie.”