Vegter (Bosch): consumenten zien garagebezoek als loterij

Redactie Redactie
• Laatste update:
Met drie verschillende dongels dekt Bosch 85 procent van het Nederlandse wagenpark vanaf bouwjaar 2005 af. Dat zijn circa 5 miljoen autou2019s.

“In een ideale situatie gaat iedere auto die bij een BCS-vestiging binnenkomt connected weer naar buiten”, zegt Gerwin Vegter, Europees projectleider van mijnBoschCarService en Bosch Car Service Connect. De vraag die veel garagebedrijven terecht stellen: Wat schiet een consument er mee op dat zijn auto connected is met een autobedrijf?’ Bosch lijkt het antwoord te hebben gevonden. “Transparantie. Veel consumenten zien garagebezoek als een loterij. Je weet nooit wat je kwijt bent wanneer je je auto weer op komt halen. En bij een occasion is voor een leek lastig vast te stellen of de auto helemaal in orde is. Het vertrouwen in een autobedrijf is van oudsher niet erg groot”, weet Vegter. “Wanneer je klanten via een dongel en een app zelf in de auto kunt laten kijken om de onderhouds- storingsgeschiedenis te laten zien, heb je tastbaar bewijs dat de auto die je verkoopt goed is of dat de storing is opgelost.” Lees ook het Connected Car ABC.

Gesynchroniseerd

Bosch Car Service startte april vorig jaar met Mijnboschcarservice, een website waarop klanten van een BCS-bedrijf kunnen inloggen, de onderhoudshistorie van hun auto kunnen bekijken en een werkplaatsafspraak kunnen inplannen. Vanaf nu is het via de connector en app mogelijk om de auto daadwerkelijk met de BCS-vestiging te verbinden. De Bosch connector heeft geen eigen SIM of GPS, maar maakt gebruik van de mobiele telefoon van de bestuurder. De BCS-connector heeft wel toegang tot de volledige OBD+ voertuigdata en beperkt zich niet tot de emissiegerelateerde data die autofabrikanten verplicht moeten vrijgeven via de OBD.

E-call en universeel

Vanaf april dit jaar gaat er geen nieuwe auto de showroom meer uit zonder het automatische noodsignaal e-call aan boord. Dat vormt volgens Gerwin Vegter van Bosch niet automatisch een bedreiging voor het universele autobedrijf. Deze auto’s zijn weliswaar allemaal connected, maar de verzonden data blijven in de meeste gevallen beperkt tot informatie van sensoren die relevant zijn voor het vaststellen van een ongeval. Die van de airbag bijvoorbeeld. “De e-call hardware staat meestal los van de rest van de systemen in een auto. Er worden dus geen servicedata mee verstuurd. De Bosch Car Service Connect dongel kan dus worden gezien als de B(reakdown)-call en S(ervice)-call voor de aftermarket.”

Geeft de auto een onderhoudsmelding of een foutcode, dan krijgt de klant toekomstig een pop up op zijn telefoon. Met uitleg en een bijbehorend advies; Bij een storing pechhulp inschakelen of een afspraak inplannen bij het garagebedrijf. “In verband met de nieuwe privacyregels mag het systeem niet automatisch foutcodes doorsturen naar de BCS-vestiging. Maar binnenkort voegen we wel een pop-up toe die vraagt of je de foutcodes wilt delen met je garage.”

Actuele prijzen

De transparantie bij het maken van een werkplaatsafspraak zit hem in de automatische prijsopgave die er aan vooraf gaat. Deze wordt samengesteld op basis van de actuele onderdelenprijzen van Bosch, de flatratetijden van de autofabrikant en de uurtarieven van de vestiging. “Het is geen offerte maar de daadwerkelijke prijs. Door een koppeling met de werkplaatssoftware van Carsys komt de afspraak ook meteen in de planning te staan. Alles bij elkaar scheelt het autobedrijf dat 20 tot 30 minuten aan administratieve handelingen. Tot nu toe hebben we een conversie van 7,3 procent op de via de app en website geboekte werkplaatsafspraken. De connector en app zijn daarmee nu al bijna net zo succesvol als de laatste apk-mailing die we als Bosch Car Service in Nederland deden.” Op dit moment zijn er ruim 5.000 BCS-dongels in omloop in Nederland en BelgiĂ«. “We hebben er nog eens 20 duizend besteld. Met drie verschillende typen hebben we een dekking van 85 procent op voertuigen vanaf 2005. Alleen in Nederland gaat het al om 5 miljoen auto’s die geschikt zijn voor onze connectors. De komende jaren zal dit potentieel alleen maar groeien. Je kunt er oudere auto’s mee upgraden waar veel elektronica in zit met relatief veel storingen.”

Vegter (Bosch): consumenten zien garagebezoek als loterij | Automotive Online

Vegter (Bosch): consumenten zien garagebezoek als loterij

Redactie Redactie
• Laatste update:
Met drie verschillende dongels dekt Bosch 85 procent van het Nederlandse wagenpark vanaf bouwjaar 2005 af. Dat zijn circa 5 miljoen autou2019s.

“In een ideale situatie gaat iedere auto die bij een BCS-vestiging binnenkomt connected weer naar buiten”, zegt Gerwin Vegter, Europees projectleider van mijnBoschCarService en Bosch Car Service Connect. De vraag die veel garagebedrijven terecht stellen: Wat schiet een consument er mee op dat zijn auto connected is met een autobedrijf?’ Bosch lijkt het antwoord te hebben gevonden. “Transparantie. Veel consumenten zien garagebezoek als een loterij. Je weet nooit wat je kwijt bent wanneer je je auto weer op komt halen. En bij een occasion is voor een leek lastig vast te stellen of de auto helemaal in orde is. Het vertrouwen in een autobedrijf is van oudsher niet erg groot”, weet Vegter. “Wanneer je klanten via een dongel en een app zelf in de auto kunt laten kijken om de onderhouds- storingsgeschiedenis te laten zien, heb je tastbaar bewijs dat de auto die je verkoopt goed is of dat de storing is opgelost.” Lees ook het Connected Car ABC.

Gesynchroniseerd

Bosch Car Service startte april vorig jaar met Mijnboschcarservice, een website waarop klanten van een BCS-bedrijf kunnen inloggen, de onderhoudshistorie van hun auto kunnen bekijken en een werkplaatsafspraak kunnen inplannen. Vanaf nu is het via de connector en app mogelijk om de auto daadwerkelijk met de BCS-vestiging te verbinden. De Bosch connector heeft geen eigen SIM of GPS, maar maakt gebruik van de mobiele telefoon van de bestuurder. De BCS-connector heeft wel toegang tot de volledige OBD+ voertuigdata en beperkt zich niet tot de emissiegerelateerde data die autofabrikanten verplicht moeten vrijgeven via de OBD.

E-call en universeel

Vanaf april dit jaar gaat er geen nieuwe auto de showroom meer uit zonder het automatische noodsignaal e-call aan boord. Dat vormt volgens Gerwin Vegter van Bosch niet automatisch een bedreiging voor het universele autobedrijf. Deze auto’s zijn weliswaar allemaal connected, maar de verzonden data blijven in de meeste gevallen beperkt tot informatie van sensoren die relevant zijn voor het vaststellen van een ongeval. Die van de airbag bijvoorbeeld. “De e-call hardware staat meestal los van de rest van de systemen in een auto. Er worden dus geen servicedata mee verstuurd. De Bosch Car Service Connect dongel kan dus worden gezien als de B(reakdown)-call en S(ervice)-call voor de aftermarket.”

Geeft de auto een onderhoudsmelding of een foutcode, dan krijgt de klant toekomstig een pop up op zijn telefoon. Met uitleg en een bijbehorend advies; Bij een storing pechhulp inschakelen of een afspraak inplannen bij het garagebedrijf. “In verband met de nieuwe privacyregels mag het systeem niet automatisch foutcodes doorsturen naar de BCS-vestiging. Maar binnenkort voegen we wel een pop-up toe die vraagt of je de foutcodes wilt delen met je garage.”

Actuele prijzen

De transparantie bij het maken van een werkplaatsafspraak zit hem in de automatische prijsopgave die er aan vooraf gaat. Deze wordt samengesteld op basis van de actuele onderdelenprijzen van Bosch, de flatratetijden van de autofabrikant en de uurtarieven van de vestiging. “Het is geen offerte maar de daadwerkelijke prijs. Door een koppeling met de werkplaatssoftware van Carsys komt de afspraak ook meteen in de planning te staan. Alles bij elkaar scheelt het autobedrijf dat 20 tot 30 minuten aan administratieve handelingen. Tot nu toe hebben we een conversie van 7,3 procent op de via de app en website geboekte werkplaatsafspraken. De connector en app zijn daarmee nu al bijna net zo succesvol als de laatste apk-mailing die we als Bosch Car Service in Nederland deden.” Op dit moment zijn er ruim 5.000 BCS-dongels in omloop in Nederland en BelgiĂ«. “We hebben er nog eens 20 duizend besteld. Met drie verschillende typen hebben we een dekking van 85 procent op voertuigen vanaf 2005. Alleen in Nederland gaat het al om 5 miljoen auto’s die geschikt zijn voor onze connectors. De komende jaren zal dit potentieel alleen maar groeien. Je kunt er oudere auto’s mee upgraden waar veel elektronica in zit met relatief veel storingen.”