In de werkplaats | Boterham dankzij tevredenheid

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dit jaar is het zeven jaar geleden dat Melvin Kuipers voor zichzelf begon. “Ik heb altijd plezier gehad in autotechniek”, vertelt hij. “Overdag werkte ik als eerste autotechnicus bij een dealerbedrijf. In de avonduren en de weekenden was ik altijd aan het sleutelen. Ik huurde een brug bij een garage totdat het moment aanbrak dat ik meer bruggen in gebruik had dan het bedrijf zelf. Toen moest ik kiezen: doorgaan met hobbyen of ondernemer worden.”

Hij koos voor het laatste. En van twee hefbruggen en één medewerker groeit zijn bedrijf rap uit zijn jasje. In 2013 verhuist Autoservice Kuipers naar het huidige pand, aan de overkant van de straat van de oude stek. Op de nieuwe locatie groeit de behoefte aan ruimte onverminderd door. Zodra Kuipers de kans krijgt om het aangrenzende pand er bij te huren, doet hij dat direct. “We hebben nu een werkplaats van 500 vierkante meter en een opslag van 500 vierkante meter. Daar kunnen we mee uit de voeten.” Starten tijdens een periode met economische tegenwind heeft niet alleen nadelen, vindt hij. “Door de crisis konden we voordelig aan equipment komen. Veel hefbruggen en speciaalgereedschap hebben we gebruikt gekocht. De tweedehands hefbruggen van toen zijn vervangen door nieuwe, maar ik blijf op de kosten letten.” 

De kengetallen AUTOSERVICE KUIPERS //

AANTAL MEDEWERKERS: 10 // AANTAL HEFBRUGGEN: 8 // AANTAL DOORGANGEN PER JAAR: circa 4.000 // AANTAL LITERS OLIE PER JAAR: circa 3.600 // AANTAL BANDEN PER JAAR: 1.500 // OPPERVLAK WERKPLAATS TOTAAL: 500 m²

Serviceproduct

Inmiddels heeft Kuipers tien mensen en acht hefbruggen. In de ruim opgezette werkplaats staan zes tweekolommers en twee vierkolommers, waarvan er één geschikt is voor bestelauto’s en campers. Buiten een hefbrug die werd aangekocht via grossier GHS zijn de overige hefbruggen allemaal van het merk Rotary. “De service is goed en de bruggen zijn goed”, verklaart Kuipers de keuze. “Buiten een gebroken compensatiekabel hebben we er nog nooit iets aan gehad.” Andere merken op de werkvloer zijn Facom, Gedore en Hazet (handgereedschap), Bosch (diagnose), Newcom (remmentestbank) en Ravaglioli en Hofmann (bandenservice). De bandenapparatuur wordt volgens Kuipers intensief gebruikt. “We zijn een tijd aangesloten geweest bij Bandenshop.nl en Velgenshop.nl. Op papier zijn het goede concepten, alleen waren de levertijden vaak langer dan beloofd. Vooral met velgen is dat vervelend. Een nieuwe set velgen is voor klanten een cadeautje en daar willen ze niet te lang op wachten. We geloven in het concept, maar de uitwerking kan beter, dus zijn we er mee gestopt.” Volgens Kuipers zijn de marges op banden inmiddels zo dun dat je meer overhoudt aan de montage dan aan de band zelf.

Niet klagen

Vorig jaar stond Autoservice Kuipers in de halve finale van de Autobedrijf van het Jaar-verkiezing. “Dat we niet wonnen, was geen verrassing, want we hebben er niet echt veel extra moeite voor gedaan”, zegt Melvin Kuipers. “Ik weet dat we niet de mooiste of schoonste werkplaats van Nederland hebben, en we hebben ook geen aparte toiletten voor klanten. Ik snap dat de jury daar op let, maar ik vind het minder belangrijk dan tevreden klanten.”

Gevraagd naar de bepalende succesfactoren van zijn bedrijf hoeft hij niet lang na te denken. “Voor mij draait alles om service, klantgerichtheid en een gemotiveerd team. Vooral dat laatste wordt nogal eens vergeten. Sommige bedrijven beschouwen autotechnici als productiemiddelen die je maximaal moet benutten. Dan krijg je dat medewerkers allemaal dingen gaan bedenken om hun productiviteit op papier te vergroten. Hoe productief je bent, wordt dan meer een kwestie van hoe slim je een werkorder invult dan van hoe hard je werkt. In de praktijk laat het werk zich gewoon lastig plannen. Zeker als je, zoals wij, een mix van jonge en oude auto’s hebt. Een stuurkogel vervangen aan jonge auto gaat heel snel, maar bij een oude auto waar alles zit vastgeroest, kan het twee keer zo lang duren.”

Om diezelfde reden zeggen kengetallen Kuipers niet zo veel. Hij hecht meer waarde aan de klantgerichtheid van zijn team. “Als een klant morgen op vakantie wil en vandaag met een kapotte airco staat, dan zorgen wij dat het in orde komt. Ook als we ’s avonds moeten doorwerken. We werken elke week twee avonden tot negen uur door en we zijn ook op zaterdag open. Daar klaagt niemand over. Iedereen die hier werkt, heeft hart voor de klant.” 

p16 melvin kuipersMelvin Kuipers

bouwjaar: 1985
opleiding: eerste autotechnicus, apk keurmeester
loopbaan: VW-dealer Zoetermeer, VW-dealer Alphen a/d Rijn, Autoservice Kuipers
thuis: getrouwd, een zoon

Beoordelingen

Een van de redenen voor de snelle groei van Autoservice Kuipers zijn positieve klantbeoordelingen op internet en sociale media. “Toch geven we weinig geld uit aan reclame”, aldus Kuipers. “Mijn vrouw is gespecialiseerd in online marketing. Zij bedenkt regelmatig opvallende online acties. Dat kost weinig geld en levert veel op. Soms verloten we op Facebook een middag rijden met een Audi RS6, of lenen we een Audi R8 uit aan een klant die gaat trouwen. Als je ziet hoe vaak die berichten worden gedeeld, daar kan geen advertentie tegenop. De actie met de RS6 trok zoveel bezoekers dat onze website plat ging. Goede reviews geven vertrouwen en dat trekt nieuwe klanten aan.”

Zonder voorraad

Zoals zijn klanten trouw zijn aan zijn bedrijf, zo is Kuipers trouw aan zijn leveranciers. Onderdelen bestelt hij bij grossier GHS. “We hebben niets op voorraad, want grossier GHS zit letterlijk om de hoek. Ik ga niet voor elk onderdeel shoppen voor de laagste prijs. We kopen alles daar, omdat we weten dat ze alles doen om ons aan het werk te houden. Ook als ze op vrijdagmiddag naar Rotterdam heen en weer moeten rijden voor een onderdeel dat ze zelf niet op voorraad hebben.” Als klanten dat willen, monteert Kuipers ook tweedehands onderdelen. “Laatst kwam een klant bij ons met een Nissan Qashqai met een kapotte achterklepgreep. Een nieuwe kost 400 euro en gebruikt zijn ze bijna niet te vinden. Dan word ik fanatiek, want dan wordt het de sport om er toch een te vinden. Uiteindelijk vond ik er een voor 100 euro. Klant blij en ik ook, want ik heb daar zelf ook lol in.”

Misbaar

Ook de verhuur van lesauto’s zorgt voor extra vulling in de werkplaats. “Momenteel hebben we tien lesauto’s die we voor kortere en langere huurperiodes inzetten. Ze zijn bijna altijd verhuurd en staan nauwelijks stil. Voor ons is het een gegarandeerde inkomstenbron. Niet alleen vanwege de huuropbrengst, ook vanwege de werkplaatsomzet. Ze rijden regelmatig schade en er ligt weleens een koppeling uit.”

In het verlengde van lesautoverhuur heeft Kuipers kortgeleden nog een nieuwe activiteit toegevoegd: een eigen taxibedrijf met vijf taxi’s. “De grootste kostenpost van een taxibedrijf is onderhoud en reparatie. Wij doen niet anders. Als een taxi uitvalt met een mankement, werken we de hele dag of avond door totdat hij klaar is. De volgende ochtend is hij weer klaar voor gebruik.”

Hoewel hij tevreden is over de afmetingen en de indeling van de huidige werkplaats, vindt Kuipers het een nadeel dat hij het pand huurt. “Huren is een belemmering om grote investeringen te doen, want wat ik investeer, komt maar voor een deel terug. Daarom denk ik na over nieuwbouw. Dan kan je alles precies inrichten zoals je het zelf wilt.”

p16 werkplaats

Over Autoservice Kuipers

Autoservice Kuipers is opgericht in 2010, en verhuisde in 2013 naar het huidige pand aan dezelfde straat in Zoetermeer. Zijn bedrijf bestaat uit een werkplaats voor universeel onderhoud en bandenservice en een showroom voor de verkoop van occasions. Daarnaast verhuurt het bedrijf tien lesauto’s en is er een eigen taxibedrijf met vijf taxi’s.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

In de werkplaats | Boterham dankzij tevredenheid | Automotive Online

In de werkplaats | Boterham dankzij tevredenheid

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dit jaar is het zeven jaar geleden dat Melvin Kuipers voor zichzelf begon. “Ik heb altijd plezier gehad in autotechniek”, vertelt hij. “Overdag werkte ik als eerste autotechnicus bij een dealerbedrijf. In de avonduren en de weekenden was ik altijd aan het sleutelen. Ik huurde een brug bij een garage totdat het moment aanbrak dat ik meer bruggen in gebruik had dan het bedrijf zelf. Toen moest ik kiezen: doorgaan met hobbyen of ondernemer worden.”

Hij koos voor het laatste. En van twee hefbruggen en één medewerker groeit zijn bedrijf rap uit zijn jasje. In 2013 verhuist Autoservice Kuipers naar het huidige pand, aan de overkant van de straat van de oude stek. Op de nieuwe locatie groeit de behoefte aan ruimte onverminderd door. Zodra Kuipers de kans krijgt om het aangrenzende pand er bij te huren, doet hij dat direct. “We hebben nu een werkplaats van 500 vierkante meter en een opslag van 500 vierkante meter. Daar kunnen we mee uit de voeten.” Starten tijdens een periode met economische tegenwind heeft niet alleen nadelen, vindt hij. “Door de crisis konden we voordelig aan equipment komen. Veel hefbruggen en speciaalgereedschap hebben we gebruikt gekocht. De tweedehands hefbruggen van toen zijn vervangen door nieuwe, maar ik blijf op de kosten letten.” 

De kengetallen AUTOSERVICE KUIPERS //

AANTAL MEDEWERKERS: 10 // AANTAL HEFBRUGGEN: 8 // AANTAL DOORGANGEN PER JAAR: circa 4.000 // AANTAL LITERS OLIE PER JAAR: circa 3.600 // AANTAL BANDEN PER JAAR: 1.500 // OPPERVLAK WERKPLAATS TOTAAL: 500 m²

Serviceproduct

Inmiddels heeft Kuipers tien mensen en acht hefbruggen. In de ruim opgezette werkplaats staan zes tweekolommers en twee vierkolommers, waarvan er één geschikt is voor bestelauto’s en campers. Buiten een hefbrug die werd aangekocht via grossier GHS zijn de overige hefbruggen allemaal van het merk Rotary. “De service is goed en de bruggen zijn goed”, verklaart Kuipers de keuze. “Buiten een gebroken compensatiekabel hebben we er nog nooit iets aan gehad.” Andere merken op de werkvloer zijn Facom, Gedore en Hazet (handgereedschap), Bosch (diagnose), Newcom (remmentestbank) en Ravaglioli en Hofmann (bandenservice). De bandenapparatuur wordt volgens Kuipers intensief gebruikt. “We zijn een tijd aangesloten geweest bij Bandenshop.nl en Velgenshop.nl. Op papier zijn het goede concepten, alleen waren de levertijden vaak langer dan beloofd. Vooral met velgen is dat vervelend. Een nieuwe set velgen is voor klanten een cadeautje en daar willen ze niet te lang op wachten. We geloven in het concept, maar de uitwerking kan beter, dus zijn we er mee gestopt.” Volgens Kuipers zijn de marges op banden inmiddels zo dun dat je meer overhoudt aan de montage dan aan de band zelf.

Niet klagen

Vorig jaar stond Autoservice Kuipers in de halve finale van de Autobedrijf van het Jaar-verkiezing. “Dat we niet wonnen, was geen verrassing, want we hebben er niet echt veel extra moeite voor gedaan”, zegt Melvin Kuipers. “Ik weet dat we niet de mooiste of schoonste werkplaats van Nederland hebben, en we hebben ook geen aparte toiletten voor klanten. Ik snap dat de jury daar op let, maar ik vind het minder belangrijk dan tevreden klanten.”

Gevraagd naar de bepalende succesfactoren van zijn bedrijf hoeft hij niet lang na te denken. “Voor mij draait alles om service, klantgerichtheid en een gemotiveerd team. Vooral dat laatste wordt nogal eens vergeten. Sommige bedrijven beschouwen autotechnici als productiemiddelen die je maximaal moet benutten. Dan krijg je dat medewerkers allemaal dingen gaan bedenken om hun productiviteit op papier te vergroten. Hoe productief je bent, wordt dan meer een kwestie van hoe slim je een werkorder invult dan van hoe hard je werkt. In de praktijk laat het werk zich gewoon lastig plannen. Zeker als je, zoals wij, een mix van jonge en oude auto’s hebt. Een stuurkogel vervangen aan jonge auto gaat heel snel, maar bij een oude auto waar alles zit vastgeroest, kan het twee keer zo lang duren.”

Om diezelfde reden zeggen kengetallen Kuipers niet zo veel. Hij hecht meer waarde aan de klantgerichtheid van zijn team. “Als een klant morgen op vakantie wil en vandaag met een kapotte airco staat, dan zorgen wij dat het in orde komt. Ook als we ’s avonds moeten doorwerken. We werken elke week twee avonden tot negen uur door en we zijn ook op zaterdag open. Daar klaagt niemand over. Iedereen die hier werkt, heeft hart voor de klant.” 

p16 melvin kuipersMelvin Kuipers

bouwjaar: 1985
opleiding: eerste autotechnicus, apk keurmeester
loopbaan: VW-dealer Zoetermeer, VW-dealer Alphen a/d Rijn, Autoservice Kuipers
thuis: getrouwd, een zoon

Beoordelingen

Een van de redenen voor de snelle groei van Autoservice Kuipers zijn positieve klantbeoordelingen op internet en sociale media. “Toch geven we weinig geld uit aan reclame”, aldus Kuipers. “Mijn vrouw is gespecialiseerd in online marketing. Zij bedenkt regelmatig opvallende online acties. Dat kost weinig geld en levert veel op. Soms verloten we op Facebook een middag rijden met een Audi RS6, of lenen we een Audi R8 uit aan een klant die gaat trouwen. Als je ziet hoe vaak die berichten worden gedeeld, daar kan geen advertentie tegenop. De actie met de RS6 trok zoveel bezoekers dat onze website plat ging. Goede reviews geven vertrouwen en dat trekt nieuwe klanten aan.”

Zonder voorraad

Zoals zijn klanten trouw zijn aan zijn bedrijf, zo is Kuipers trouw aan zijn leveranciers. Onderdelen bestelt hij bij grossier GHS. “We hebben niets op voorraad, want grossier GHS zit letterlijk om de hoek. Ik ga niet voor elk onderdeel shoppen voor de laagste prijs. We kopen alles daar, omdat we weten dat ze alles doen om ons aan het werk te houden. Ook als ze op vrijdagmiddag naar Rotterdam heen en weer moeten rijden voor een onderdeel dat ze zelf niet op voorraad hebben.” Als klanten dat willen, monteert Kuipers ook tweedehands onderdelen. “Laatst kwam een klant bij ons met een Nissan Qashqai met een kapotte achterklepgreep. Een nieuwe kost 400 euro en gebruikt zijn ze bijna niet te vinden. Dan word ik fanatiek, want dan wordt het de sport om er toch een te vinden. Uiteindelijk vond ik er een voor 100 euro. Klant blij en ik ook, want ik heb daar zelf ook lol in.”

Misbaar

Ook de verhuur van lesauto’s zorgt voor extra vulling in de werkplaats. “Momenteel hebben we tien lesauto’s die we voor kortere en langere huurperiodes inzetten. Ze zijn bijna altijd verhuurd en staan nauwelijks stil. Voor ons is het een gegarandeerde inkomstenbron. Niet alleen vanwege de huuropbrengst, ook vanwege de werkplaatsomzet. Ze rijden regelmatig schade en er ligt weleens een koppeling uit.”

In het verlengde van lesautoverhuur heeft Kuipers kortgeleden nog een nieuwe activiteit toegevoegd: een eigen taxibedrijf met vijf taxi’s. “De grootste kostenpost van een taxibedrijf is onderhoud en reparatie. Wij doen niet anders. Als een taxi uitvalt met een mankement, werken we de hele dag of avond door totdat hij klaar is. De volgende ochtend is hij weer klaar voor gebruik.”

Hoewel hij tevreden is over de afmetingen en de indeling van de huidige werkplaats, vindt Kuipers het een nadeel dat hij het pand huurt. “Huren is een belemmering om grote investeringen te doen, want wat ik investeer, komt maar voor een deel terug. Daarom denk ik na over nieuwbouw. Dan kan je alles precies inrichten zoals je het zelf wilt.”

p16 werkplaats

Over Autoservice Kuipers

Autoservice Kuipers is opgericht in 2010, en verhuisde in 2013 naar het huidige pand aan dezelfde straat in Zoetermeer. Zijn bedrijf bestaat uit een werkplaats voor universeel onderhoud en bandenservice en een showroom voor de verkoop van occasions. Daarnaast verhuurt het bedrijf tien lesauto’s en is er een eigen taxibedrijf met vijf taxi’s.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.