‘U-turn Tesla; fabrikant opent meer salesoutlets’
Autofabrikant Tesla komt terug op zijn plannen om het merendeel van zijn salesoutlets te sluiten en zich te focussen op online sales. Zo opent het bedrijf 40 nieuwe verkooppunten in Europa, waardoor het totaal op 161 vestigingen uitkomt. Hierdoor wordt het aantal salespunten en showrooms uitgebreid met een derde. Dat meldt Automotive News Europe vandaag. In Nederland werden vorig jaar meerdere nieuwe outlets geopend.
De koerswijziging wordt mede ingegeven door de start van de productie van de Model Y in de gigafabriek in Duitsland, waardoor het aanbod groeit. Daarnaast werkt de fabrikant hard aan een betaalbaar model om de concurrentie aan te kunnen met auto’s die rijden op een verbrandingsmotor.
Steve Young, managing director van analistenbureau ICDP, zegt tegen ANE dat het bedrijf toch gebruik moet maken van de verkoopstrategieën van traditionele autofabrikanten. “Naarmate het productaanbod groeit, kunnen ze niet langer vertrouwen op het krijgen van naamsbekendheid door mond-tot-mondreclame en kopers die naar hen uitkijken”, aldus Young.