Garageformule AD Autobedrijf wordt Autovakmeester

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het concept werd gisteren bij de Bovag in Bunnik gepresenteerd. (foto Partspoint)

Onderdelendistributeur Partspoint meldt vandaag de komst van een nieuwe formule: Autovakmeester. Alle AD Autobedrijven – de huidige formule – worden in principe omgeturnd. Volgens ceo Cor Baltus een broodnodige opfrissing. “Gedegen onderzoek wees uit dat de bestaande formule gedateerd was, de naam niet helder en de boodschap niet duidelijk. Het ligt dan niet in onze aard dat zo te laten voortsudderen, maar juist grondig in te grijpen.”

Partspoint verkocht vorig jaar AD Belux aan Doyen. “De klankbord-groep gaf aan de naam AD onhandig te vinden, zeker omdat het door klanten niet wordt uitgelegd als Auto Distribution. Daarna hebben we er marketingstrategen bijgehaald. Na vele sessies is daar de naam Autovakmeester uitkomen. Het hele proces heeft ongeveer een half jaar geduurd”, legt Baltus uit. 

Formulemanager Ton Sieljes stelt dat deelnemers baas in eigen huis blijven, maar de vrijblijvendheid wordt minder. “Wat goed was bij AD Autobedrijf, behouden we. En wat beter moet, wordt beter. We blijven soft-franchise, maar wel minder soft. Daar tegenover zetten we een aanbod waarmee ik de concurrentie met elke andere formule aandurf. Onze deelnemers behouden hun gekoesterde vrijheid en blijven baas in eigen huis.

Kosten

Partspoint verwacht met ongeveer honderd bedrijven te starten, waaronder de meeste AD Autobedrijven. Bij de presentatie gisteravond schreef een groot aantal garagebedrijven zich al in. Merel Boelens, retailmarketingmanager bij Partspoint, is verrast door het succes: “Natuurlijk hebben we veel voorwerk gedaan en wat we doen, klopt gewoon. Maar de dat bedrijven zich gelijk ter plekke inschreven, dat hadden wij ook niet verwacht. Niet alleen AD Autobedrijven maar ook andere bedrijven tonen interesse. Autovakmeester voldoet blijkbaar heel sterk aan een duidelijke behoefte in de markt.”

De franchichefee blijft hetzelfde voor AD autobedrijven die overstappen. Zij ontvangen een vast bedrag waarmee ze kunnen shoppen uit corpotate identity-zaken zoals gevelreclame en belettering voor auto’s. Een uitgebreid pakket voor re-branding is maartwerk en wordt per garagist en zijn grossier besproken.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Garageformule AD Autobedrijf wordt Autovakmeester | Automotive Online

Garageformule AD Autobedrijf wordt Autovakmeester

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het concept werd gisteren bij de Bovag in Bunnik gepresenteerd. (foto Partspoint)

Onderdelendistributeur Partspoint meldt vandaag de komst van een nieuwe formule: Autovakmeester. Alle AD Autobedrijven – de huidige formule – worden in principe omgeturnd. Volgens ceo Cor Baltus een broodnodige opfrissing. “Gedegen onderzoek wees uit dat de bestaande formule gedateerd was, de naam niet helder en de boodschap niet duidelijk. Het ligt dan niet in onze aard dat zo te laten voortsudderen, maar juist grondig in te grijpen.”

Partspoint verkocht vorig jaar AD Belux aan Doyen. “De klankbord-groep gaf aan de naam AD onhandig te vinden, zeker omdat het door klanten niet wordt uitgelegd als Auto Distribution. Daarna hebben we er marketingstrategen bijgehaald. Na vele sessies is daar de naam Autovakmeester uitkomen. Het hele proces heeft ongeveer een half jaar geduurd”, legt Baltus uit. 

Formulemanager Ton Sieljes stelt dat deelnemers baas in eigen huis blijven, maar de vrijblijvendheid wordt minder. “Wat goed was bij AD Autobedrijf, behouden we. En wat beter moet, wordt beter. We blijven soft-franchise, maar wel minder soft. Daar tegenover zetten we een aanbod waarmee ik de concurrentie met elke andere formule aandurf. Onze deelnemers behouden hun gekoesterde vrijheid en blijven baas in eigen huis.

Kosten

Partspoint verwacht met ongeveer honderd bedrijven te starten, waaronder de meeste AD Autobedrijven. Bij de presentatie gisteravond schreef een groot aantal garagebedrijven zich al in. Merel Boelens, retailmarketingmanager bij Partspoint, is verrast door het succes: “Natuurlijk hebben we veel voorwerk gedaan en wat we doen, klopt gewoon. Maar de dat bedrijven zich gelijk ter plekke inschreven, dat hadden wij ook niet verwacht. Niet alleen AD Autobedrijven maar ook andere bedrijven tonen interesse. Autovakmeester voldoet blijkbaar heel sterk aan een duidelijke behoefte in de markt.”

De franchichefee blijft hetzelfde voor AD autobedrijven die overstappen. Zij ontvangen een vast bedrag waarmee ze kunnen shoppen uit corpotate identity-zaken zoals gevelreclame en belettering voor auto’s. Een uitgebreid pakket voor re-branding is maartwerk en wordt per garagist en zijn grossier besproken.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.