Vizier gericht op toekomst ná corona op Clepa congres

Op bezoek | Toeleveranciers verwachten grotere rol voor universelen

Op bezoek • Geen corona dat de klok sloeg tijdens de digitale editie van de Aftermarket Conference van de Europese organisatie van automotive toeleveranciers. Clepa hield het vizier op de komende jaren, waarin elektrificatie, wetgeving en de klimaatverandering de hoogste horden zijn die moeten worden genomen.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Helemaal losgezongen van corona was het evenement van Clepa (de Europese koepelorganisatie voor toeleveranciers) natuurlijk niet: De sprekers logden alle vanuit huis in. In diverse landen en bij diverse grote bedrijven is het een no go om zakelijk te reizen. Thorsten Muschal, president van Clepa, opende de conferentie met een optimistisch vooruitzicht voor 2021. “De automotive maakte begin 2020 de grootste crisis ooit mee, maar het herstel volgde al weer snel in de tweede helft van het jaar. Hoewel er nu wel toeleveringsproblemen zijn met semiconductors, ben ik positief gestemd over heel 2021.”

Heet hangijzer

Connectiviteit, duurzaamheid en wetgeving waren de voornaamste onderwerpen. Ze werden door de sprekers en bestuursleden van de koepelorganisatie vanuit verschillende perspectieven belicht. In de nabije toekomst blijft het gebruik van data en dan met name het verlenen van toegang tot die data door autofabrikanten aan het onafhankelijke kanaal een heet hangijzer. “De Europese Commissie buigt zich dit jaar over wetgeving die voertuigdata beter toegankelijk moet maken voor het onafhankelijke kanaal”, vertelde Lukasz Razinski, legal officer automotive and mobility van DG Grow en directoraat-generaal van de Europese Commissie voor de interne markt. “Dat zorgt er voor dat onafhankelijken de toegang niet meer ontzegd kan worden. Ik verwacht dat er medio 2022 een nieuwe Europese wetgeving ligt over het gebruik van data.” In de wetgeving zijn aanvullingen opgenomen over het verstrekken van toegang tot onderhouds- en reparatiedata van onder andere elektrische auto’s. Welke aanvullingen dit zijn, kon Razinski nog niet toelichten.

Complexiteit

Albert Waas, managing director van adviesbureau Boston Consulting Group, richtte het vizier op de verre toekomst. Het adviesbureau presenteerde de nog niet verstrekte studie At the crossoads: The European Aftermarket in 2030 waarbij de toenemende complexiteit van auto’s en de elektrificatie van het wagenpark de komende jaren een belangrijke rol spelen. Volgens Robert Herzberg, projectleider van Boston Consulting Group, zijn elektrificatie en ADAS-systemen vanaf 2025 scherprechter tussen merkerkende schadeherstellers en het onafhankelijke kanaal; hij schat in dat authorised repairers (geautoriseerde herstellers) jaarlijks een marktgroei van 1 tot 2 procent realiseren ten opzichte van herstellers die deze autorisaties niet hebben.Lees ook: Elektrische connected car als splijtzwam in de branche

Waas ziet echter in 2030 ook kansen voor de aftermarket, doordat autofabrikanten hun data beschikbaar moeten stellen. “In de toekomst zullen fabrikanten in toenemende mate open staan voor samenwerking met het onafhankelijke kanaal, mede op het gebied van remote diagnostics. Ook omdat andere marktpartijen zoals verzekeraars en leasemaatschappijen machtiger worden en onderhoud naar het universele bedrijf sturen. Deze digitalisering biedt dus ook kansen voor de aftermarket.”

Bedrijven die geen duurzaamheidsbeleid ontwikkelen, zullen in 2040 niet meer bestaan

Gael Escribe, directeur Nexus Automotive

De aftermarket heeft dus niet alleen uitdagingen maar ook volop kansen, en zelfs een rol te spelen in de klimaatverandering. Namelijk door het verduurzamen van de onderdelenproductie. Gael Escribe, ceo van de internationale inkoopcombinatie voor onderdelen Nexus Automotive, vertelde dat Nexus samen met Clepa en Figiefa (Vereniging van onafhankelijke aftermarketdistributeurs) een projectgroep heeft opgericht ter bevordering van duurzamere aftermarket. “Bedrijven die de komende jaren geen duurzaamheidsbeleid ontwikkelen, zullen in 2040 niet meer bestaan”, stelt Escribe.

In de projectgroep werken distributeurs, leveranciers en koepelorganisaties gezamenlijk aan het ontwikkelen van voorwaarden om de aftermarket duurzamer te laten werken. Bijvoorbeeld door hergebruik van onderdelen, maar ook door efficiënter te gaan leveren waardoor het aantal leveringen omlaag gebracht kan worden. Escribe hoopt medio 2022 een taskforce samengesteld te hebben.

Hergebruik

Cor Baltus, bestuurslid van Fifgiefa en ceo van onderdelen­leverancier Alliance Automotive Group Benelux (AAGB), licht toe waar de taskforce zich in eerste instantie op gaat richten. “Eerst moet men het eens worden over de definitie van wat er onder duurzaamheid valt. In sommige gevallen is dat relatief eenvoudig voor de aftermarket. Zo is het hergebruik van onderdelen in sommige gevallen goed mogelijk.”

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons daarbij opviel. Wat: Clepa conferentie / Waar: Online / Aantal bezoekers: aantal kijkers onbekend / Doelgroep: leden van Clepa (Europese organisatie voor automotive toeleveranciers) en relaties.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Op bezoek | Toeleveranciers verwachten grotere rol voor universelen | Automotive Online
Vizier gericht op toekomst ná corona op Clepa congres

Op bezoek | Toeleveranciers verwachten grotere rol voor universelen

Op bezoek • Geen corona dat de klok sloeg tijdens de digitale editie van de Aftermarket Conference van de Europese organisatie van automotive toeleveranciers. Clepa hield het vizier op de komende jaren, waarin elektrificatie, wetgeving en de klimaatverandering de hoogste horden zijn die moeten worden genomen.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Helemaal losgezongen van corona was het evenement van Clepa (de Europese koepelorganisatie voor toeleveranciers) natuurlijk niet: De sprekers logden alle vanuit huis in. In diverse landen en bij diverse grote bedrijven is het een no go om zakelijk te reizen. Thorsten Muschal, president van Clepa, opende de conferentie met een optimistisch vooruitzicht voor 2021. “De automotive maakte begin 2020 de grootste crisis ooit mee, maar het herstel volgde al weer snel in de tweede helft van het jaar. Hoewel er nu wel toeleveringsproblemen zijn met semiconductors, ben ik positief gestemd over heel 2021.”

Heet hangijzer

Connectiviteit, duurzaamheid en wetgeving waren de voornaamste onderwerpen. Ze werden door de sprekers en bestuursleden van de koepelorganisatie vanuit verschillende perspectieven belicht. In de nabije toekomst blijft het gebruik van data en dan met name het verlenen van toegang tot die data door autofabrikanten aan het onafhankelijke kanaal een heet hangijzer. “De Europese Commissie buigt zich dit jaar over wetgeving die voertuigdata beter toegankelijk moet maken voor het onafhankelijke kanaal”, vertelde Lukasz Razinski, legal officer automotive and mobility van DG Grow en directoraat-generaal van de Europese Commissie voor de interne markt. “Dat zorgt er voor dat onafhankelijken de toegang niet meer ontzegd kan worden. Ik verwacht dat er medio 2022 een nieuwe Europese wetgeving ligt over het gebruik van data.” In de wetgeving zijn aanvullingen opgenomen over het verstrekken van toegang tot onderhouds- en reparatiedata van onder andere elektrische auto’s. Welke aanvullingen dit zijn, kon Razinski nog niet toelichten.

Complexiteit

Albert Waas, managing director van adviesbureau Boston Consulting Group, richtte het vizier op de verre toekomst. Het adviesbureau presenteerde de nog niet verstrekte studie At the crossoads: The European Aftermarket in 2030 waarbij de toenemende complexiteit van auto’s en de elektrificatie van het wagenpark de komende jaren een belangrijke rol spelen. Volgens Robert Herzberg, projectleider van Boston Consulting Group, zijn elektrificatie en ADAS-systemen vanaf 2025 scherprechter tussen merkerkende schadeherstellers en het onafhankelijke kanaal; hij schat in dat authorised repairers (geautoriseerde herstellers) jaarlijks een marktgroei van 1 tot 2 procent realiseren ten opzichte van herstellers die deze autorisaties niet hebben.Lees ook: Elektrische connected car als splijtzwam in de branche

Waas ziet echter in 2030 ook kansen voor de aftermarket, doordat autofabrikanten hun data beschikbaar moeten stellen. “In de toekomst zullen fabrikanten in toenemende mate open staan voor samenwerking met het onafhankelijke kanaal, mede op het gebied van remote diagnostics. Ook omdat andere marktpartijen zoals verzekeraars en leasemaatschappijen machtiger worden en onderhoud naar het universele bedrijf sturen. Deze digitalisering biedt dus ook kansen voor de aftermarket.”

Bedrijven die geen duurzaamheidsbeleid ontwikkelen, zullen in 2040 niet meer bestaan

Gael Escribe, directeur Nexus Automotive

De aftermarket heeft dus niet alleen uitdagingen maar ook volop kansen, en zelfs een rol te spelen in de klimaatverandering. Namelijk door het verduurzamen van de onderdelenproductie. Gael Escribe, ceo van de internationale inkoopcombinatie voor onderdelen Nexus Automotive, vertelde dat Nexus samen met Clepa en Figiefa (Vereniging van onafhankelijke aftermarketdistributeurs) een projectgroep heeft opgericht ter bevordering van duurzamere aftermarket. “Bedrijven die de komende jaren geen duurzaamheidsbeleid ontwikkelen, zullen in 2040 niet meer bestaan”, stelt Escribe.

In de projectgroep werken distributeurs, leveranciers en koepelorganisaties gezamenlijk aan het ontwikkelen van voorwaarden om de aftermarket duurzamer te laten werken. Bijvoorbeeld door hergebruik van onderdelen, maar ook door efficiënter te gaan leveren waardoor het aantal leveringen omlaag gebracht kan worden. Escribe hoopt medio 2022 een taskforce samengesteld te hebben.

Hergebruik

Cor Baltus, bestuurslid van Fifgiefa en ceo van onderdelen­leverancier Alliance Automotive Group Benelux (AAGB), licht toe waar de taskforce zich in eerste instantie op gaat richten. “Eerst moet men het eens worden over de definitie van wat er onder duurzaamheid valt. In sommige gevallen is dat relatief eenvoudig voor de aftermarket. Zo is het hergebruik van onderdelen in sommige gevallen goed mogelijk.”

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons daarbij opviel. Wat: Clepa conferentie / Waar: Online / Aantal bezoekers: aantal kijkers onbekend / Doelgroep: leden van Clepa (Europese organisatie voor automotive toeleveranciers) en relaties.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.