‘EU onderzoekt gesjoemel met kleine Adblue tanks’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag

Dit meldt het Duitse Handelsblatt.

Er is al langer sprake van, dat Duitse autofabrikanten te kleine Adblue tanks plaatsten. Het uitgangspunt is dat de sjoemelsoftware uitsluitend in testomstandigheden veel Adblue aan het injectiesysteem toevoegt. Adblue zorgt ervoor dat de hoeveelheid NOx in de uitlaatgassen vermindert. De software was zodanig ingeregeld, dat onder normale gebruiksomstandigheden amper Adblue werd toegevoegd. Dat scheelde de consument geld voor bijvullen, en de fabrikant kon kleinere tanks plaatsen. Maar de NOx-uitstoot was zeer hoog.

Intern bericht van Audi

Handelsblatt meldt vandaag de vondst van een intern bericht uit april 2010 van Audi, waarin sprake is van een “commitment van Duitse autofabrikanten op directieniveau” om in de toekomst kleine Adblue tanks te gaan plaatsen. Volgens de krant is het bericht tijdens de inval van justitie bij Audi aangetroffen. Inmiddels is het bij de Europese mededingingsautoriteit terechtgekomen, die nu onderzoekt of er een aanklacht wegens het maken van onderlinge afspraken kan worden ingediend.

Een 12-liter tank spaart 100 euro en 20 kilo ten opzichte van een 24-liter tank.

Volgens de Duitse krant wordt in het Audi-document nauwkeurig voorgerekend dat een 12-liter tank 100 euro en 20 kilo gewicht spaart ten opzichte van een 24-liter tank.
Website Automobilwoche stelt dat het voor de hand ligt dat de tanks te klein waren. De site geeft een rekenvoorbeeld: als Adblue het NOx-gehalte voldoende verlaagt, zouden de gebruikte tanks na vijfduizend kilometer leeg zijn. Audi gaf klanten in de VS echter de aanwijzing om de tank elke 30 duizend kilometer te laten navullen.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘EU onderzoekt gesjoemel met kleine Adblue tanks’ | Automotive Online

‘EU onderzoekt gesjoemel met kleine Adblue tanks’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag

Dit meldt het Duitse Handelsblatt.

Er is al langer sprake van, dat Duitse autofabrikanten te kleine Adblue tanks plaatsten. Het uitgangspunt is dat de sjoemelsoftware uitsluitend in testomstandigheden veel Adblue aan het injectiesysteem toevoegt. Adblue zorgt ervoor dat de hoeveelheid NOx in de uitlaatgassen vermindert. De software was zodanig ingeregeld, dat onder normale gebruiksomstandigheden amper Adblue werd toegevoegd. Dat scheelde de consument geld voor bijvullen, en de fabrikant kon kleinere tanks plaatsen. Maar de NOx-uitstoot was zeer hoog.

Intern bericht van Audi

Handelsblatt meldt vandaag de vondst van een intern bericht uit april 2010 van Audi, waarin sprake is van een “commitment van Duitse autofabrikanten op directieniveau” om in de toekomst kleine Adblue tanks te gaan plaatsen. Volgens de krant is het bericht tijdens de inval van justitie bij Audi aangetroffen. Inmiddels is het bij de Europese mededingingsautoriteit terechtgekomen, die nu onderzoekt of er een aanklacht wegens het maken van onderlinge afspraken kan worden ingediend.

Een 12-liter tank spaart 100 euro en 20 kilo ten opzichte van een 24-liter tank.

Volgens de Duitse krant wordt in het Audi-document nauwkeurig voorgerekend dat een 12-liter tank 100 euro en 20 kilo gewicht spaart ten opzichte van een 24-liter tank.
Website Automobilwoche stelt dat het voor de hand ligt dat de tanks te klein waren. De site geeft een rekenvoorbeeld: als Adblue het NOx-gehalte voldoende verlaagt, zouden de gebruikte tanks na vijfduizend kilometer leeg zijn. Audi gaf klanten in de VS echter de aanwijzing om de tank elke 30 duizend kilometer te laten navullen.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.