Auto-industrie protesteert tegen handelsbarrières

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Steeds meer vertegenwoordigers van de internationale auto-industrie vrezen de gevolgen van een handelsoorlog. (Foto: Shutterstock)

Duitse autofabrikanten pleitten vorige week al voor het geheel afschaffen van handelsbarrières tussen de VS en de EU. Zij willen ook de bestaande belemmeringen wegnemen. Ook Europese fabrikantenkoepel Acea sprak zich eerder al uit tegen tariefmuren. President Trump wil die juist verhogen, tot 20 of 25 procent. Momenteel wordt onderzocht of de lage bestaande handelstarieven de nationale veiligheid van de Verenigde Staten in gevaar brengen. Mocht dat zo zijn, dan heeft Trump de handen vrij om de tarieven te verhogen.  

Li Shufu

Meer vertegenwoordigers van de internationale auto-industrie vrezen de gevolgen van een handelsoorlog. Li Shufu, eigenaar van het Chinese Geely-concern en onder meer eigenaar van Volvo, vreest voor terugvallende verkopen bij zowel Volvo als zijn Chinese automerken, meldt financieel persbureau Bloomberg. Shufu stelt dat autofabrikanten de importheffingen moeten doorberekenen aan hun klanten. En van dure auto’s worden er minder verkocht. Hij vreest dat er minder Chinese auto’s naar de VS verkocht kunnen worden. Maar ook Volvo heeft een probleem, want diverse exportmodellen voor de Chinese markt worden in de VS geproduceerd.

America does not go to war in a Ford Fiesta.

John Bozella

Ook Global Automakers, de in Amerika gevestigde wereldwijde associatie van autofabrikanten, heeft zich fel uitgesproken tegen de handelsbarrières. CEO John Bozella stelde gisteren onomwonden dat de nationale veiligheid niets te maken heeft met auto-import. “America does not go to war in a Ford Fiesta”, stelde hij tijdens een persconferentie. “Er is geen strategisch verschil of internationale autofabrikanten hier of in bevriende landen hun hoofdkantoor hebben.”

Bozella waarschuwt voor stijgende prijzen en een dalende vraag. Dat zal grote schade toebrengen aan de auto-industrie en ook in de USA vele banen kosten. Daarnaast wees hij op een verslechtering van de contacten met internationale toeleveranciers.

Erger dan de kredietcrisis

Linda Hasenfratz, ceo van de Canadese toeleverancier Linamar, voorspelt een ramp voor de auto-industrie waarbij de kredietcrisis in het niet valt. Hasenfratz stelt dat de tarieven bovenop de net ingevoerde extra tarieven op staal en aluminium zouden komen, Daarmee wordt de druk “ondraaglijk”, zo citeert Bloomberg.

De Amerikaanse auto-industrie laat zich nog niet over de zaak uit. Wel maakte General Motors bekend dat de nieuwe Chevrolet Blazer gewoon in de bestaande fabriek in Mexico gemaakt zal worden, zo meldt het ANP.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.