FCA ontloopt EU-boetes door CO2-deal met Tesla

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Door de samenwerking mag FCA ook (een deel) van de Tesla-verkopen meerekenen. (Foto: Shutterstock)

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) en Tesla koppelen op papier hun productie zodat FCA voldoet aan de Europese emissie-eisen. De Amerikaans-Italiaanse fabrikant betaalt daarvoor honderden miljoen euro’s aan Tesla. Dat meldt de Financial Times.

Volgend jaar worden er nieuwe Europese emissie-eisen van kracht. Iedere fabrikant moet dan een bepaalde CO2-reductie hebben gerealiseerd. Bij iedere gram overschrijding moet een boete betaald worden. De EU wil dat de gemiddelde uitstoot van de hele Europese vloot volgend jaar 95 gram bedraagt. Fabrikanten mogen daarbij samenwerken, meldt de Europese Commissie. Een ‘pool’ tussen twee fabrikanten mag maximaal één jaar duren. 

Uit onderzoek van PA Consulting blijkt dat FCA de opgelegde doelstelling zeer waarschijnlijk niet zelfstandig haalt. De boete voor FCA kan oplopen tot ruim een miljard euro op jaarbasis. Fabrikanten komen door de productie van EV’s in aanmerken voor compensaties en vrijstellingen.

De EC meldt overigens nog meer pools. Ook Mazda en Toyota en Peugeot en Opel werken samen.

Goede zaak

Het initiatief zou zijn uitgegaan van Tesla. Alleen al in de VS verdiende de fabrikant vorig jaar ongeveer 360 miljoen dollar met de verkoop van zogenoemde ‘regulatory credits’. Een groot deel van de winst in het derde kwartaal werd gerealiseerd door de verkoop van deze CO2-punten. Volgens Amerikaanse media kan de totale credit-opbrengst voor Tesla de komende jaren miljarden dollars bedragen. 

In een reactie meldt Tesla dat er wereldwijd tientallen milieuregelgevingen zijn die het verhandelen van credits toestaan. Zonder op deze specifieke samenwerking in te gaan, meldt het bedrijf in een reactie dat het voorstander is van dergelijke handel. “Mits de doelstelling ambitieus genoeg is, vergroot de handel in credits de concurrentie, diversiteit en innovatie in de markt. Zonder een handelsmechanisme zouden overheden onder grotere druk komen te staan om lagere doelstellingen vast te stellen en zouden individuele bedrijven niet worden gestimuleerd om beter te presteren dan de doelstelling van de overheid, ook al zouden ze dat wel kunnen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

FCA ontloopt EU-boetes door CO2-deal met Tesla | Automotive Online

FCA ontloopt EU-boetes door CO2-deal met Tesla

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Door de samenwerking mag FCA ook (een deel) van de Tesla-verkopen meerekenen. (Foto: Shutterstock)

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) en Tesla koppelen op papier hun productie zodat FCA voldoet aan de Europese emissie-eisen. De Amerikaans-Italiaanse fabrikant betaalt daarvoor honderden miljoen euro’s aan Tesla. Dat meldt de Financial Times.

Volgend jaar worden er nieuwe Europese emissie-eisen van kracht. Iedere fabrikant moet dan een bepaalde CO2-reductie hebben gerealiseerd. Bij iedere gram overschrijding moet een boete betaald worden. De EU wil dat de gemiddelde uitstoot van de hele Europese vloot volgend jaar 95 gram bedraagt. Fabrikanten mogen daarbij samenwerken, meldt de Europese Commissie. Een ‘pool’ tussen twee fabrikanten mag maximaal één jaar duren. 

Uit onderzoek van PA Consulting blijkt dat FCA de opgelegde doelstelling zeer waarschijnlijk niet zelfstandig haalt. De boete voor FCA kan oplopen tot ruim een miljard euro op jaarbasis. Fabrikanten komen door de productie van EV’s in aanmerken voor compensaties en vrijstellingen.

De EC meldt overigens nog meer pools. Ook Mazda en Toyota en Peugeot en Opel werken samen.

Goede zaak

Het initiatief zou zijn uitgegaan van Tesla. Alleen al in de VS verdiende de fabrikant vorig jaar ongeveer 360 miljoen dollar met de verkoop van zogenoemde ‘regulatory credits’. Een groot deel van de winst in het derde kwartaal werd gerealiseerd door de verkoop van deze CO2-punten. Volgens Amerikaanse media kan de totale credit-opbrengst voor Tesla de komende jaren miljarden dollars bedragen. 

In een reactie meldt Tesla dat er wereldwijd tientallen milieuregelgevingen zijn die het verhandelen van credits toestaan. Zonder op deze specifieke samenwerking in te gaan, meldt het bedrijf in een reactie dat het voorstander is van dergelijke handel. “Mits de doelstelling ambitieus genoeg is, vergroot de handel in credits de concurrentie, diversiteit en innovatie in de markt. Zonder een handelsmechanisme zouden overheden onder grotere druk komen te staan om lagere doelstellingen vast te stellen en zouden individuele bedrijven niet worden gestimuleerd om beter te presteren dan de doelstelling van de overheid, ook al zouden ze dat wel kunnen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.