Bosch en Daimler starten robottaxi-dienst

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
Bosch gaat met Daimler dit najaar een praktijktest starten met robottaxi's. (Foto: Shutterstock)

Bosch gaat met Daimler dit najaar een praktijktest starten met robottaxi’s. De technologie voor zelfrijdende auto’s is in een vergaande ontwikkelingsfase en de twee partners willen in San José veldproeven houden. Dit meldt de Duitse website AMZ. De bedrijven lanceerden het project twee jaar geleden. Het doel is om de auto’s volledig autonoom, op niveau level 4 of zelfs 5, te laten rijden, wat betekent dat er geen enkele menselijke betrokkenheid meer nodig is.

De twee fabrikanten lanceren een zogenaamde ritoproepdienst, zoals Uber aanbiedt met menselijke chauffeurs. Sinds een dodelijk ongeluk met een autonome Uber-taxi wordt deze ontwikkeling echter met argusogen gevolgd. Tijdens het proefproject van Daimler en Bosch zullen zullen de testritten ook worden uitgevoerd met getrainde chauffeurs en een extra systeemingenieur in de auto. De bestuurder zorgt voor de veiligheid van het voertuig en kan ingrijpen in geval van nood, de systeemingenieur, of de zogenaamde operator, start het systeem en controleert het. De taxi kan worden besteld per app, communicatie over de bestemming en de betaling verloopt ook via die weg.Lees hier onze 5 vragen aan autonome auto-expert Sander Klous: ‘Je kunt beter spreken van Alien Intelligence.’

De technologie wordt eerst getest voordat een ​​productieklaar systeem wordt ontwikkelend voor de particuliere markt. “Het idee van een dergelijke service is dat de auto later automatiseert en rijdt zonder bestuurder. Hiervoor moeten we echter eerst meer ervaring opdoen in het verkeer en het gedrag van de passagiers beter begrijpen”, zo meldt Dirk Hoheisel, topman van Bosch, tegenover Die Welt. “In een latere ontwikkelingsfase wordt meer technologie vereist, zoals laserscanners en aanzienlijk hogere rekenkracht verwacht.”

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

Bosch en Daimler starten robottaxi-dienst | Automotive Online

Bosch en Daimler starten robottaxi-dienst

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
Bosch gaat met Daimler dit najaar een praktijktest starten met robottaxi's. (Foto: Shutterstock)

Bosch gaat met Daimler dit najaar een praktijktest starten met robottaxi’s. De technologie voor zelfrijdende auto’s is in een vergaande ontwikkelingsfase en de twee partners willen in San José veldproeven houden. Dit meldt de Duitse website AMZ. De bedrijven lanceerden het project twee jaar geleden. Het doel is om de auto’s volledig autonoom, op niveau level 4 of zelfs 5, te laten rijden, wat betekent dat er geen enkele menselijke betrokkenheid meer nodig is.

De twee fabrikanten lanceren een zogenaamde ritoproepdienst, zoals Uber aanbiedt met menselijke chauffeurs. Sinds een dodelijk ongeluk met een autonome Uber-taxi wordt deze ontwikkeling echter met argusogen gevolgd. Tijdens het proefproject van Daimler en Bosch zullen zullen de testritten ook worden uitgevoerd met getrainde chauffeurs en een extra systeemingenieur in de auto. De bestuurder zorgt voor de veiligheid van het voertuig en kan ingrijpen in geval van nood, de systeemingenieur, of de zogenaamde operator, start het systeem en controleert het. De taxi kan worden besteld per app, communicatie over de bestemming en de betaling verloopt ook via die weg.Lees hier onze 5 vragen aan autonome auto-expert Sander Klous: ‘Je kunt beter spreken van Alien Intelligence.’

De technologie wordt eerst getest voordat een ​​productieklaar systeem wordt ontwikkelend voor de particuliere markt. “Het idee van een dergelijke service is dat de auto later automatiseert en rijdt zonder bestuurder. Hiervoor moeten we echter eerst meer ervaring opdoen in het verkeer en het gedrag van de passagiers beter begrijpen”, zo meldt Dirk Hoheisel, topman van Bosch, tegenover Die Welt. “In een latere ontwikkelingsfase wordt meer technologie vereist, zoals laserscanners en aanzienlijk hogere rekenkracht verwacht.”

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.