Europese auto-industrie doet final call: vermijd no-deal Brexit

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
De Europese auto-industrie waarschuwt nog een keer voor de risico's van een no-deal Brexit. (
De Europese auto-industrie waarschuwt nog een keer voor de risico's van een no-deal Brexit. (Foto: Shutterstock)

Overkoepelende organisaties uit de Europese auto-industrie roepen in een gezamenlijk statement het Verenigd Koninkrijk en de EU op om een no-deal Brexit te voorkomen. Het gaat zowel om Europese overkoepelende organisaties, zoals Acea en Clepa, als nationale verenigingen, waaronder de SMMT, de Britse associatie voor de autobranche, maar ook de Duitse en Franse organisaties. De in totaal 23 organisaties wijzen er nogmaals op dat een no-deal Brexit verregaande repercussies zal hebben voor de auto-industrie. Als het VK de EU zal verlaten zonder goede deal zou dat volgens hen grote gevolgen hebben voor de tarieven en het handelsverkeer. De Britse industrie heeft de afgelopen maanden al te kampen met een teruglopende productie als gevolg van de dreigende onzekerheid rondom de Brexit.

De organisatie benadrukken nogmaals dat de Europese auto-industrie met 13,8 miljoen werknemers (goed voor 6,1 procent van de werkgelegenheid in Europa) van vitaal belang is. Een no-deal Brexit zou volgens hen een disruptieve uitwerking hebben op het functioneren van de industrie en zorgen voor kostenstijging en oplopende in- en uitvoertarieven die miljoenen schade gaan opleveren.

Geen Brits probleem

“Brexit is geen Brits probleem”, aldus Christian Peugeot, president van het Franse CCFA. “De hele Europese auto-industrie is erbij betrokken.” Ook Erik Jonnaert, secretaris general van Acea, roept dan ook op dat een ‘no-deal scenario vermeden moet worden.’

De deadline voor de Brexit is gesteld op 31 oktober. Premier Boris Johnson is voorstander van een harde Brexit.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Europese auto-industrie doet final call: vermijd no-deal Brexit | Automotive Online

Europese auto-industrie doet final call: vermijd no-deal Brexit

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
De Europese auto-industrie waarschuwt nog een keer voor de risico's van een no-deal Brexit. (
De Europese auto-industrie waarschuwt nog een keer voor de risico's van een no-deal Brexit. (Foto: Shutterstock)

Overkoepelende organisaties uit de Europese auto-industrie roepen in een gezamenlijk statement het Verenigd Koninkrijk en de EU op om een no-deal Brexit te voorkomen. Het gaat zowel om Europese overkoepelende organisaties, zoals Acea en Clepa, als nationale verenigingen, waaronder de SMMT, de Britse associatie voor de autobranche, maar ook de Duitse en Franse organisaties. De in totaal 23 organisaties wijzen er nogmaals op dat een no-deal Brexit verregaande repercussies zal hebben voor de auto-industrie. Als het VK de EU zal verlaten zonder goede deal zou dat volgens hen grote gevolgen hebben voor de tarieven en het handelsverkeer. De Britse industrie heeft de afgelopen maanden al te kampen met een teruglopende productie als gevolg van de dreigende onzekerheid rondom de Brexit.

De organisatie benadrukken nogmaals dat de Europese auto-industrie met 13,8 miljoen werknemers (goed voor 6,1 procent van de werkgelegenheid in Europa) van vitaal belang is. Een no-deal Brexit zou volgens hen een disruptieve uitwerking hebben op het functioneren van de industrie en zorgen voor kostenstijging en oplopende in- en uitvoertarieven die miljoenen schade gaan opleveren.

Geen Brits probleem

“Brexit is geen Brits probleem”, aldus Christian Peugeot, president van het Franse CCFA. “De hele Europese auto-industrie is erbij betrokken.” Ook Erik Jonnaert, secretaris general van Acea, roept dan ook op dat een ‘no-deal scenario vermeden moet worden.’

De deadline voor de Brexit is gesteld op 31 oktober. Premier Boris Johnson is voorstander van een harde Brexit.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.