EU-onderzoek: CO2-uitstoot auto’s blijft stijgen
Van 2017 op 2018 steeg de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe personenauto’s met 2,3 gram, naar 120,8 gram gemiddeld. Dat betekent dat de CO2-uitstoot sinds 2018 met 27 procent omlaag zou moeten zijn gegaan om de nu geldende norm van 95 g/km te halen. Tussen 2010 en 2016 daalde de CO2-uitstoot met 22 gram per kilometer. In 2017 steeg de gemiddelde CO2-uitstoot ook, met 0,4 gram. Dat blijkt uit het rapport ‘Monitoring CO2 emissions from new passenger cars and vans in 2018’ dat de European Environment Agency (EEA), het milieu-agentschap van de Europese Unie, vandaag heeft gepubliceerd. Volgend jaar worden de sancties voor overschrijding van de 95 g/km-norm aangescherpt, wat fabrikanten miljarden euro’s kan gaan kosten. Download het rapport in onze Automotive Kennisbank.
De stijging van de gemiddelde uitstoot van nieuwe auto’s is voornamelijk veroorzaakt door de verschuiving van brandstof-efficiënte diesels naar benzine-auto’s. Hierdoor daalde het aandeel van de dieselvloot met 9 procentpunt. In 2018 was 60 procent van de nieuwe auto’s voorzien van een benzinemotor, terwijl diesels volgens de EU goed waren voor 36 procent. Ook worden er in de afgelopen jaren weer meer SUV’s verkocht.
Van de autofabrikanten is Toyota met 5 gram boven de emissiewaarden het dichtst bij het bereiken van de toekomstige doelstellingen. De CO2-uitstoot van Mazda ligt 39 gram boven de doelstelling van 2020. De gemiddelde uitstoot van nieuwe bestelwagens was 157,9 g/km in 2018, wat in 2017 nog 156 gram was. Hoewel dit 10 procent onder de doelstelling voor 2018 van 175 gram k/km ligt, is dit nog steeds 7 procent boven de doelstelling voor 2020.
Volgens het rapport is het aantal registraties van nieuwe emissie-arme en -loze auto’s, zoals elektrische auto’s, in 2018 gestegen. Dit is ongeveer 2 procent van de registraties van nieuwe auto’s, tegenover 1,5 procent in 2017.