Nederlandse VW-claimstichting heft zichzelf op

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Er lopen nog tientallen andere zaken tegen het concern. (Foto: Shutterstock)

De in Nederland gevestigde Volkswagen Investor Settlement Foundation (VISF) heft zichzelf op. Dat meldt de stichting op zijn website. De stichting werd in 2016 opgericht met voormalig rechter Huub Willems als voorzitter.

De stichting mikte op medewerking van Volkswagen om een schikking te treffen voor alle niet-Amerikaanse investeerders in het concern. Deze schikking had dan bindend moeten worden verklaard voor alle investeerders in het concern. Maar Volkswagen wilde niet aan tafel. En de stichting stelt dat de Nederlandse wet onvoldoende mogelijkheden bood om de fabrikant juridisch aan te pakken.

“Het was niet bespreekbaar voor Volkswagen”,  licht Willem toe tegen het FD. “Er was geen goede Europese wet voor de uitstootnormen waar Volkswagen last van had. In Amerika lag dat helemaal anders. Dat was hier ook het probleem: Volkswagen heeft in Europa nooit druk gevoeld.”

Veel beleggers die zich bij de VISF hadden gemeld, proberen nu in Duitsland verhaal te halen, op basis van de zogeheten Kapitalanleger-Musterverfahrensgesetz (KapMuG) die collectieve schadeprocedures mogelijk maakt, schrijft het FD.

Andere spelers

Er zijn nog een aantal andere claimpartijen. Zo start de Consumentenbond deze maand proefprocessen tegen de fabrikant. De organisatie ziet zich gesterkt door de uitspraak van de hoogste Duitse rechtbank, waarmee kopers van een sjoemeldiesel recht hebben op teruggave van een deel van het aankoopbedrag

Vorig jaar werd de stichting Stichting Diesel Emissions Justice (SDEJ) opgericht. Die heeft onder meer fabrikant Volkswagen, Pon en individuele Nederlandse dealers gedagvaard. SDEJ claimt compensatie voor eventuele schade die is geleden door dieselgate. SDEJ is naar eigen zeggen de eerste partij die zich in een procedure met betrekking tot dieselgate bedient van de nieuwe Wet Afwikkeling Massaschade in Collectieve Actie (WAMCA). Deze wet is sinds 1 januari 2020 van kracht en biedt volgesn SDEJ “een unieke en efficiënte afdoening van gevallen van massaschade.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Nederlandse VW-claimstichting heft zichzelf op | Automotive Online

Nederlandse VW-claimstichting heft zichzelf op

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Er lopen nog tientallen andere zaken tegen het concern. (Foto: Shutterstock)

De in Nederland gevestigde Volkswagen Investor Settlement Foundation (VISF) heft zichzelf op. Dat meldt de stichting op zijn website. De stichting werd in 2016 opgericht met voormalig rechter Huub Willems als voorzitter.

De stichting mikte op medewerking van Volkswagen om een schikking te treffen voor alle niet-Amerikaanse investeerders in het concern. Deze schikking had dan bindend moeten worden verklaard voor alle investeerders in het concern. Maar Volkswagen wilde niet aan tafel. En de stichting stelt dat de Nederlandse wet onvoldoende mogelijkheden bood om de fabrikant juridisch aan te pakken.

“Het was niet bespreekbaar voor Volkswagen”,  licht Willem toe tegen het FD. “Er was geen goede Europese wet voor de uitstootnormen waar Volkswagen last van had. In Amerika lag dat helemaal anders. Dat was hier ook het probleem: Volkswagen heeft in Europa nooit druk gevoeld.”

Veel beleggers die zich bij de VISF hadden gemeld, proberen nu in Duitsland verhaal te halen, op basis van de zogeheten Kapitalanleger-Musterverfahrensgesetz (KapMuG) die collectieve schadeprocedures mogelijk maakt, schrijft het FD.

Andere spelers

Er zijn nog een aantal andere claimpartijen. Zo start de Consumentenbond deze maand proefprocessen tegen de fabrikant. De organisatie ziet zich gesterkt door de uitspraak van de hoogste Duitse rechtbank, waarmee kopers van een sjoemeldiesel recht hebben op teruggave van een deel van het aankoopbedrag

Vorig jaar werd de stichting Stichting Diesel Emissions Justice (SDEJ) opgericht. Die heeft onder meer fabrikant Volkswagen, Pon en individuele Nederlandse dealers gedagvaard. SDEJ claimt compensatie voor eventuele schade die is geleden door dieselgate. SDEJ is naar eigen zeggen de eerste partij die zich in een procedure met betrekking tot dieselgate bedient van de nieuwe Wet Afwikkeling Massaschade in Collectieve Actie (WAMCA). Deze wet is sinds 1 januari 2020 van kracht en biedt volgesn SDEJ “een unieke en efficiënte afdoening van gevallen van massaschade.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.