Stichting start massaclaim tegen Daimler

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Massaclaim tegen Daimler. (Foto: Shutterstock)

De Nederlandse stichting Diesel Emissions Justice Foundation (DEJF) start een massaclaim tegen Daimler wegens het gebruik van sjoemelsoftware. Zo kondigt de stichting vandaag aan via een persbericht. In eerste instantie worden twee Nederlandse importeurs en 21 dealermaatschappijen gedagvaard. Ons land is de enige EU-lidstaat waar zulke massaclaims mogelijk zijn via de nieuwe Wamca-wetgeving, Wet Collectieve Afwikkeling Massaschade.

Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, zegt zich krachtig te verdedigen tegen alle ongegronde claims en zou geen reden zien om gesprekken met de stichting te voeren over een schikking. Eerder dit jaar startte de stichting ook al een procedure tegen Volkswagen. 

Verbazingwekkend

“Door deze dieselfraude heeft Daimler grote schade aangericht aan consumenten, het milieu en volksgezondheid”, aldus Femke Hendriks, directeur van DEJF. “Wij vinden dat getroffen auto-eigenaren recht hebben op een eerlijke schadevergoeding. Net als Volkswagen houden we Daimler en andere autofabrikanten verantwoordelijk voor hun acties.”   DEJF is een onafhankelijke non-profit organisatie, gevestigd in Nederland, die de belangen vertegenwoordigt van huidige en voormalige eigenaren van Europese voertuigen die zijn getroffen door dieselgate. “Ons onderzoek onthult een verbazingwekkend aantal illegale manipulatie-instrumenten die het functioneren van het controlesysteem van het voertuig met betrekking tot de uitstoot van stikstof beperken”, aldus Hendriks.

Volgens de stichting heeft de autofabrikant diverse diesels in de periode 2009 tot en met 2019 uitgerust met sjoemelsoftware. De stichting kan nog niet inschatten hoeveel de geleden schade is. Eerder dit jaar liet Daimler weten zo’n 1,1 tot 1,5 miljard euro te reserveren in verband met dieselgate. 

Vorige maand deed de Duitse rechter uitspraak in een zaak die een Volkswagen-eigenaar had aangespannen tegen VW. De rechtbank bepaalde dat de man zijn auto kon inleveren en de aanschafprijs van de auto kon terugkrijgen. Deze uitspraak kan een belangrijke omslag zijn en zou kunnen betekenen dat eigenaren van een Mercedes-Benz ook recht hebben op een schadevergoeding.

Gisteren werd bekend dat de in Nederland gevestigde Volkswagen Investor Settlement Foundation (VISF) zichzelf opheft omdat Volkswagen niet wilde meewerken aan een schikking. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Stichting start massaclaim tegen Daimler | Automotive Online

Stichting start massaclaim tegen Daimler

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Massaclaim tegen Daimler. (Foto: Shutterstock)

De Nederlandse stichting Diesel Emissions Justice Foundation (DEJF) start een massaclaim tegen Daimler wegens het gebruik van sjoemelsoftware. Zo kondigt de stichting vandaag aan via een persbericht. In eerste instantie worden twee Nederlandse importeurs en 21 dealermaatschappijen gedagvaard. Ons land is de enige EU-lidstaat waar zulke massaclaims mogelijk zijn via de nieuwe Wamca-wetgeving, Wet Collectieve Afwikkeling Massaschade.

Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, zegt zich krachtig te verdedigen tegen alle ongegronde claims en zou geen reden zien om gesprekken met de stichting te voeren over een schikking. Eerder dit jaar startte de stichting ook al een procedure tegen Volkswagen. 

Verbazingwekkend

“Door deze dieselfraude heeft Daimler grote schade aangericht aan consumenten, het milieu en volksgezondheid”, aldus Femke Hendriks, directeur van DEJF. “Wij vinden dat getroffen auto-eigenaren recht hebben op een eerlijke schadevergoeding. Net als Volkswagen houden we Daimler en andere autofabrikanten verantwoordelijk voor hun acties.”   DEJF is een onafhankelijke non-profit organisatie, gevestigd in Nederland, die de belangen vertegenwoordigt van huidige en voormalige eigenaren van Europese voertuigen die zijn getroffen door dieselgate. “Ons onderzoek onthult een verbazingwekkend aantal illegale manipulatie-instrumenten die het functioneren van het controlesysteem van het voertuig met betrekking tot de uitstoot van stikstof beperken”, aldus Hendriks.

Volgens de stichting heeft de autofabrikant diverse diesels in de periode 2009 tot en met 2019 uitgerust met sjoemelsoftware. De stichting kan nog niet inschatten hoeveel de geleden schade is. Eerder dit jaar liet Daimler weten zo’n 1,1 tot 1,5 miljard euro te reserveren in verband met dieselgate. 

Vorige maand deed de Duitse rechter uitspraak in een zaak die een Volkswagen-eigenaar had aangespannen tegen VW. De rechtbank bepaalde dat de man zijn auto kon inleveren en de aanschafprijs van de auto kon terugkrijgen. Deze uitspraak kan een belangrijke omslag zijn en zou kunnen betekenen dat eigenaren van een Mercedes-Benz ook recht hebben op een schadevergoeding.

Gisteren werd bekend dat de in Nederland gevestigde Volkswagen Investor Settlement Foundation (VISF) zichzelf opheft omdat Volkswagen niet wilde meewerken aan een schikking. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.