Volkswagen schrapt banen om elektrificatie te financieren

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Kostenbeheersing is vereist om toekomstige uitgaven te kunnen financieren, stelt Volkswagen Groep. (Foto: Shutterstock)

De Volkswagen Groep gaat snijden in het aantal banen, vanwege de hoge investeringen die het bedrijf maakt voor de elektrificatie en de digitalisering. Om hoeveel banen het precies gaat, meldt de autofabrikant niet. De banen verdwijnen door pensionering en een vertrekregeling voor werknemers. Dat maakt de Volkswagen Groep bekend.

Volgens het Duitse Handelsblatt zouden er 5 duizend banen verdwijnen en is het concern van plan om 500 miljoen euro te besparen op de vaste kosten. Eerder schrapte de autofabrikant al 7 duizend banen vanwege de elektrificatie.

De autofabrikant stopt tot het einde van dit jaar met het werven van nieuw personeel. Voor de ontwikkeling van informatietechnologie en software huurt het bedrijf wel extern personeel in, meldt de autofabrikant. Volgens Gunnar Kilian, HR-functionaris van de groep, speelt de autofabrikant een voortrekkersrol dankzij de hoge investeringen in de elektrificatie en mobiliteit. “Dit vereist een strikte kostenbeheersing om de noodzakelijke investeringen in de toekomst te kunnen financieren”, aldus Kilian.

Investeringen

Volkswagen verdubbelde eerder zijn investeringen voor de komende 5 jaar in de digitalisering met 27 miljard euro en 35 miljard euro voor de ontwikkeling van batterij-elektrische auto’s. Die strategie is cruciaal om Tesla in te halen en op te boksen tegen de ambities van Apple en Alphabet, het moederbedrijf van Google.

Waar de autofabrikant kampte met tegenslagen, zoals problemen met het noodhulpsysteem van de Volkswagen Golf en vertragingen bij de lancering van ID3 vanwege softwareproblemen, lijkt Apple vooruitgang te boeken bij de ontwikkeling van een autonome auto. Ondertussen werkt Google’s Waymo gestaag verder aan zijn zelfrijdende auto. Herbert Diess, ceo van Volkswagen Groep, geeft vandaag tijdens Power Day en morgen tijdens de jaarvergadering een update over de transitie van het bedrijf.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Volkswagen schrapt banen om elektrificatie te financieren | Automotive Online

Volkswagen schrapt banen om elektrificatie te financieren

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Kostenbeheersing is vereist om toekomstige uitgaven te kunnen financieren, stelt Volkswagen Groep. (Foto: Shutterstock)

De Volkswagen Groep gaat snijden in het aantal banen, vanwege de hoge investeringen die het bedrijf maakt voor de elektrificatie en de digitalisering. Om hoeveel banen het precies gaat, meldt de autofabrikant niet. De banen verdwijnen door pensionering en een vertrekregeling voor werknemers. Dat maakt de Volkswagen Groep bekend.

Volgens het Duitse Handelsblatt zouden er 5 duizend banen verdwijnen en is het concern van plan om 500 miljoen euro te besparen op de vaste kosten. Eerder schrapte de autofabrikant al 7 duizend banen vanwege de elektrificatie.

De autofabrikant stopt tot het einde van dit jaar met het werven van nieuw personeel. Voor de ontwikkeling van informatietechnologie en software huurt het bedrijf wel extern personeel in, meldt de autofabrikant. Volgens Gunnar Kilian, HR-functionaris van de groep, speelt de autofabrikant een voortrekkersrol dankzij de hoge investeringen in de elektrificatie en mobiliteit. “Dit vereist een strikte kostenbeheersing om de noodzakelijke investeringen in de toekomst te kunnen financieren”, aldus Kilian.

Investeringen

Volkswagen verdubbelde eerder zijn investeringen voor de komende 5 jaar in de digitalisering met 27 miljard euro en 35 miljard euro voor de ontwikkeling van batterij-elektrische auto’s. Die strategie is cruciaal om Tesla in te halen en op te boksen tegen de ambities van Apple en Alphabet, het moederbedrijf van Google.

Waar de autofabrikant kampte met tegenslagen, zoals problemen met het noodhulpsysteem van de Volkswagen Golf en vertragingen bij de lancering van ID3 vanwege softwareproblemen, lijkt Apple vooruitgang te boeken bij de ontwikkeling van een autonome auto. Ondertussen werkt Google’s Waymo gestaag verder aan zijn zelfrijdende auto. Herbert Diess, ceo van Volkswagen Groep, geeft vandaag tijdens Power Day en morgen tijdens de jaarvergadering een update over de transitie van het bedrijf.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.