Stern zet leaseportefeuille in de verkoop en laat vogelnamen in dealerdivisie los

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Het Stern hoofdkwartier in Amsterdam (foto: Stern)

Stern wil zijn leaseportefeuille verkopen. De dealerholding zoekt een leasepartner met voldoende schaalgrootte die bereid is langjarige afspraken te maken om de verkoop, schadeherstel en onderhoud van het wagenpark via Sternbedrijven te laten verlopen. Dat maakte de dealerholding vandaag bekend op een speciaal belegde bijeenkomst in Amsterdam voor investeerders en analisten. De naam Sternlease blijft bestaan, maar wordt een whitelabel waarbij een grote universele leasemaatschappij de contracten bezit en beheert. Streven is verkoop in de eerste helft van 2019. “Er worden al gesprekken gevoerd”, aldus topman Henk van der Kwast. “Wij hebben deze beslissing genomen omdat we denken dat Stern niet op eigen kracht een omvang van voldoende betekenis kan ontwikkelen op de leasemarkt.” Van der Kwast verwacht daarbij dat de overnamekandidaat ook extra werk naar de Stern-bedrijven brengt.

Reloaded

De verkoop is onderdeel van een plan om verkoop, onderhoud en reparatie van voertuigen rendabeler te maken. “Alleen in combinatie met die wederkerigheid zijn we geïnteresseerd in de verkoop van de leaseportefeuille, omdat onze mobiliteitspropositie dan wordt versterkt.”

Met de opbrengsten van de verkoop – Van der Kwast wilde geen verwachting voor de opbrengst geven – moeten de leasegerelateerde financieringen worden afgelost. Ook wordt er dan weer dividend uitgekeerd en het geld dat overblijft wordt gestoken in het uitvoeren van de tot Fast Forward Reloaded omgedoopte strategisch plan Fast Forward. En dat plan behelst een verdere digitalisering, het optimaliseren van het dealernetwerk, de rebranding van alle clusternamen naar de naam Stern en de uitrol van het eigen occasionlabel. De visie van het oude plan blijft volgens Van der kwast gehandhaafd: “We willen de meest aanbevolen mobiliteitspartner zijn, niet per se grootste.”

De druk op de dealer wordt groter, vertelde Van der Kwast tijdens de meeting. “We zien dit jaar een hogere productiviteit in sales en aftersales bij de dealerbedrijven, maar de WLTP drukt zwaar op het resultaat. Fabrikanten hebben problemen om de juiste auto’s gehomologeerd te krijgen, waardoor we van Audi bijvoorbeeld voornamelijk diesels krijgen. Maar de klant wil die niet. Issues waar je als dealer niets aan kunt doen”, aldus de Stern-topman. “Ook doorlooptijden worden langer, maar dat wordt in 2019 wel opgelost. Importeurs streven onrealistische marktaandelen na en houden geen voorraad meer: wij worden onze eigen groothandelaar. En hogere data- en klanttevredenheidseisen zetten de marge verder onder druk. De enige oplossing is minder daken.”

Het afbouwen van het aantal daken is volgens Van der Kwast de snelste manier om kosten te besparen. Voor een toenemend aandeel van de verkoop, bijvoorbeeld aan leasemaatschappijen en online aan particulieren, zijn geen of minder showrooms nodig. “In de toekomst zijn er minder dan de helft van het huidige aantal showrooms nodig”, aldus Van der Kwast. Als voorbeeld nam hij Mercedes-Benz, waarvan in zijn overtuiging in de Randstad slechts 4 dealers nodig zijn in plaats van de huidige 11.

Vogels loslaten

Die showrooms krijgen ook alle dezelfde naam: alle vogelnamen van vijf letters die het nu in de lucht houdt, worden omgebouwd naar Stern als centraal retailmerk. “Strikte clusterscheiding vervalt. Voorheen was die een harde voorwaarde van importeurs, maar online valt alles onder dezelfde vlag. Dus is het minder van belang om dat onderscheid te maken.” Verder komt er één occasionlabel voor alle automerken die binnen Stern vertegenwoordigd zijn. Die is vooral gericht op de oudere auto’s die niet onder één van de occasionlabels van de merken zelf vallen.Afgelopen week stapte dealerdirecteur Arnoud Zuijdendorp op bij Stern. De investering in digitalisering behelst onder andere het optimaliseren van klantprocessen, onder andere online. Hier speelt Stern.nl een centrale rol.

Mobility Solutions

De divisie Mobility Solutions, waarin leasing en fleetmanagement zijn ondergebracht, groeit wel, vertelde Van der Kwast. De ambitie om de portefeuille van ongeveer 15 duizend nu naar 20 duizend contracten in 2020, wordt ruimschoots gehaald. “Het is dus een waardevolle portefeuille, en voor leasemaatschappijen ook zeer interessant, omdat deze hoofdzakelijk uit klanten bestaat in de klein zakelijke markt. Een segment waarin momenteel alle leasemaatschappijen hun winstgevende groei willen realiseren.”

Het bedrijf wil wel meer Sternpoint-vestigingen om een landelijk dekkend netwerk te creëren voor onderhoud, reparatie en schadeherstel. Hier moet ook dienstverlening voor de zakelijke markt aan worden toegevoegd, om nog meer voordeel te behalen uit de verkoop van de leasetak. Op dit moment telt deze divisie zestien schadeherstelbedrijven. Hierover meldt Van der Kwast dat de politietender voor schadeherstel weliswaar werd gewonnen, maar ook verlies opleverde. “Dat soort tenders doen we niet meer. Verzekeringswerk levert wel geld op. We hebben nu break-even bereikt en doen steeds meer interne business. Ook de vijf nieuwe voormalige Care-vestigingen van Stern zijn nu redelijk gevuld. Verder is bedrijfwageninrichter en ombouwer Sterntec nu ook geïntegreerd in Sternpoint. Voor Sternparts is eerst de logistiek opgezet. Die functioneert nu goed. Het resultaat is veelbelovend.” Na veertien jaar op nummer 1 te hebben gestaan daalde Stern dit jaar naar de tweede plaats in de Automotive Dealerholding top 60.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Stern zet leaseportefeuille in de verkoop en laat vogelnamen in dealerdivisie los | Automotive Online

Stern zet leaseportefeuille in de verkoop en laat vogelnamen in dealerdivisie los

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Het Stern hoofdkwartier in Amsterdam (foto: Stern)

Stern wil zijn leaseportefeuille verkopen. De dealerholding zoekt een leasepartner met voldoende schaalgrootte die bereid is langjarige afspraken te maken om de verkoop, schadeherstel en onderhoud van het wagenpark via Sternbedrijven te laten verlopen. Dat maakte de dealerholding vandaag bekend op een speciaal belegde bijeenkomst in Amsterdam voor investeerders en analisten. De naam Sternlease blijft bestaan, maar wordt een whitelabel waarbij een grote universele leasemaatschappij de contracten bezit en beheert. Streven is verkoop in de eerste helft van 2019. “Er worden al gesprekken gevoerd”, aldus topman Henk van der Kwast. “Wij hebben deze beslissing genomen omdat we denken dat Stern niet op eigen kracht een omvang van voldoende betekenis kan ontwikkelen op de leasemarkt.” Van der Kwast verwacht daarbij dat de overnamekandidaat ook extra werk naar de Stern-bedrijven brengt.

Reloaded

De verkoop is onderdeel van een plan om verkoop, onderhoud en reparatie van voertuigen rendabeler te maken. “Alleen in combinatie met die wederkerigheid zijn we geïnteresseerd in de verkoop van de leaseportefeuille, omdat onze mobiliteitspropositie dan wordt versterkt.”

Met de opbrengsten van de verkoop – Van der Kwast wilde geen verwachting voor de opbrengst geven – moeten de leasegerelateerde financieringen worden afgelost. Ook wordt er dan weer dividend uitgekeerd en het geld dat overblijft wordt gestoken in het uitvoeren van de tot Fast Forward Reloaded omgedoopte strategisch plan Fast Forward. En dat plan behelst een verdere digitalisering, het optimaliseren van het dealernetwerk, de rebranding van alle clusternamen naar de naam Stern en de uitrol van het eigen occasionlabel. De visie van het oude plan blijft volgens Van der kwast gehandhaafd: “We willen de meest aanbevolen mobiliteitspartner zijn, niet per se grootste.”

De druk op de dealer wordt groter, vertelde Van der Kwast tijdens de meeting. “We zien dit jaar een hogere productiviteit in sales en aftersales bij de dealerbedrijven, maar de WLTP drukt zwaar op het resultaat. Fabrikanten hebben problemen om de juiste auto’s gehomologeerd te krijgen, waardoor we van Audi bijvoorbeeld voornamelijk diesels krijgen. Maar de klant wil die niet. Issues waar je als dealer niets aan kunt doen”, aldus de Stern-topman. “Ook doorlooptijden worden langer, maar dat wordt in 2019 wel opgelost. Importeurs streven onrealistische marktaandelen na en houden geen voorraad meer: wij worden onze eigen groothandelaar. En hogere data- en klanttevredenheidseisen zetten de marge verder onder druk. De enige oplossing is minder daken.”

Het afbouwen van het aantal daken is volgens Van der Kwast de snelste manier om kosten te besparen. Voor een toenemend aandeel van de verkoop, bijvoorbeeld aan leasemaatschappijen en online aan particulieren, zijn geen of minder showrooms nodig. “In de toekomst zijn er minder dan de helft van het huidige aantal showrooms nodig”, aldus Van der Kwast. Als voorbeeld nam hij Mercedes-Benz, waarvan in zijn overtuiging in de Randstad slechts 4 dealers nodig zijn in plaats van de huidige 11.

Vogels loslaten

Die showrooms krijgen ook alle dezelfde naam: alle vogelnamen van vijf letters die het nu in de lucht houdt, worden omgebouwd naar Stern als centraal retailmerk. “Strikte clusterscheiding vervalt. Voorheen was die een harde voorwaarde van importeurs, maar online valt alles onder dezelfde vlag. Dus is het minder van belang om dat onderscheid te maken.” Verder komt er één occasionlabel voor alle automerken die binnen Stern vertegenwoordigd zijn. Die is vooral gericht op de oudere auto’s die niet onder één van de occasionlabels van de merken zelf vallen.Afgelopen week stapte dealerdirecteur Arnoud Zuijdendorp op bij Stern. De investering in digitalisering behelst onder andere het optimaliseren van klantprocessen, onder andere online. Hier speelt Stern.nl een centrale rol.

Mobility Solutions

De divisie Mobility Solutions, waarin leasing en fleetmanagement zijn ondergebracht, groeit wel, vertelde Van der Kwast. De ambitie om de portefeuille van ongeveer 15 duizend nu naar 20 duizend contracten in 2020, wordt ruimschoots gehaald. “Het is dus een waardevolle portefeuille, en voor leasemaatschappijen ook zeer interessant, omdat deze hoofdzakelijk uit klanten bestaat in de klein zakelijke markt. Een segment waarin momenteel alle leasemaatschappijen hun winstgevende groei willen realiseren.”

Het bedrijf wil wel meer Sternpoint-vestigingen om een landelijk dekkend netwerk te creëren voor onderhoud, reparatie en schadeherstel. Hier moet ook dienstverlening voor de zakelijke markt aan worden toegevoegd, om nog meer voordeel te behalen uit de verkoop van de leasetak. Op dit moment telt deze divisie zestien schadeherstelbedrijven. Hierover meldt Van der Kwast dat de politietender voor schadeherstel weliswaar werd gewonnen, maar ook verlies opleverde. “Dat soort tenders doen we niet meer. Verzekeringswerk levert wel geld op. We hebben nu break-even bereikt en doen steeds meer interne business. Ook de vijf nieuwe voormalige Care-vestigingen van Stern zijn nu redelijk gevuld. Verder is bedrijfwageninrichter en ombouwer Sterntec nu ook geïntegreerd in Sternpoint. Voor Sternparts is eerst de logistiek opgezet. Die functioneert nu goed. Het resultaat is veelbelovend.” Na veertien jaar op nummer 1 te hebben gestaan daalde Stern dit jaar naar de tweede plaats in de Automotive Dealerholding top 60.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.