‘Lightyear komt met instapmodel’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Lightyear moet de One nog in productie nemen. (Foto: Lightyear)

Lightyear werkt aan een tweede, goedkoper model dat het bedrijf in massaproductie wil nemen. Dat meldt de onlangs aangestelde directeur Johan Vos in een interview met het FD. In juni presenteerde het bedrijf de Lightyear One, een zonnecelauto die 150 duizend euro kost.  

De prijs van het nieuwe model moet rond de 50 duizend euro komen te liggen. Er zouden vanaf 2023 op jaarbasis tussen de tien- en honderdduizend auto’s gebouwd moeten worden. Lightyear zit nu midden in een investeringsronde om 30 miljoen euro op te halen voor de bouw van de One. Voor het einde van 2020 staat een grotere ronde op het programma, vertelt Vos. Lees hier een verslag van de presentatie van de Lightyear One. ‘Wellicht is er voor het bedrijf een mooie toekomst weggelegd als toeleverancier van de auto-industrie.’

Lightyear zal in tegenstelling tot Tesla, niet alle onderdelen zelf gaan bouwen. “Dat is ontzettend kapitaalintensief”, zegt Vos tegen het FD. Het bedrijf kiest voor samenwerking met autobouwers en toeleveranciers. Ook in Nederland, waar al met onder meer VDL Nedcar is gesproken. “Met de juiste partners kunnen we veel sneller, veel groter denken. We willen vanaf 2023 echt opschalen.” 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Lightyear komt met instapmodel’ | Automotive Online

‘Lightyear komt met instapmodel’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Lightyear moet de One nog in productie nemen. (Foto: Lightyear)

Lightyear werkt aan een tweede, goedkoper model dat het bedrijf in massaproductie wil nemen. Dat meldt de onlangs aangestelde directeur Johan Vos in een interview met het FD. In juni presenteerde het bedrijf de Lightyear One, een zonnecelauto die 150 duizend euro kost.  

De prijs van het nieuwe model moet rond de 50 duizend euro komen te liggen. Er zouden vanaf 2023 op jaarbasis tussen de tien- en honderdduizend auto’s gebouwd moeten worden. Lightyear zit nu midden in een investeringsronde om 30 miljoen euro op te halen voor de bouw van de One. Voor het einde van 2020 staat een grotere ronde op het programma, vertelt Vos. Lees hier een verslag van de presentatie van de Lightyear One. ‘Wellicht is er voor het bedrijf een mooie toekomst weggelegd als toeleverancier van de auto-industrie.’

Lightyear zal in tegenstelling tot Tesla, niet alle onderdelen zelf gaan bouwen. “Dat is ontzettend kapitaalintensief”, zegt Vos tegen het FD. Het bedrijf kiest voor samenwerking met autobouwers en toeleveranciers. Ook in Nederland, waar al met onder meer VDL Nedcar is gesproken. “Met de juiste partners kunnen we veel sneller, veel groter denken. We willen vanaf 2023 echt opschalen.” 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.