Toyota start waterstofdivisie

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Toyota gelooft in waterstof en start nieuwe divisie. (Foto: Toyota)

Toyota Motor Europe heeft een nieuwe divisie opgericht, Fuel Cell Business Group, voor de ontwikkeling van waterstof in Europa. Dat meldt de autofabrikant vandaag.

Toyota wil hiermee de ontwikkeling van waterstof versnellen en stelt zijn Fuel Cell System beschikbaar aan andere commerciële partijen. “De voordelen van waterstof zijn zonneklaar. Daarom verwachten we op korte termijn dat de wereldwijde verkoop van onze brandstofcelsystemen met factor 10 zal toenemen. Het is ook de reden waarom we onze productiecapaciteit drastisch hebben vergroot”, aldus Thiebault Paguet, directeur van de nieuwe divisie, die is gevestigd in Brussel. Eerder dit jaar sloot Toyota zich al aan bij Missie H2, een consortium dat zich sterk maakt voor waterstoftechnologie. Hier zijn ook partijen in verenigd, zoals de Gasunie, Shell Nederland en Stedin. 

Toyota introduceerde in 2014 de Toyota de Mirai, de eerste sedan die is uitgerust met deze technologie en op waterstof rijdt. Sinds die tijd heeft de autofabrikant de technologie doorontwikkeld: vanaf maart volgend jaar zal Toyota de tweede generatie Mirai leverbaar zijn in ons land. Dit model heeft een actieradius van 650 kilometer. 

Andere fabrikanten, zoals Daimler, besloten dit jaar te stoppen met de ontwikkelingen van waterstoftechnologie, mede vanwege de hoge ontwikkelingskosten. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Toyota start waterstofdivisie | Automotive Online

Toyota start waterstofdivisie

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Toyota gelooft in waterstof en start nieuwe divisie. (Foto: Toyota)

Toyota Motor Europe heeft een nieuwe divisie opgericht, Fuel Cell Business Group, voor de ontwikkeling van waterstof in Europa. Dat meldt de autofabrikant vandaag.

Toyota wil hiermee de ontwikkeling van waterstof versnellen en stelt zijn Fuel Cell System beschikbaar aan andere commerciële partijen. “De voordelen van waterstof zijn zonneklaar. Daarom verwachten we op korte termijn dat de wereldwijde verkoop van onze brandstofcelsystemen met factor 10 zal toenemen. Het is ook de reden waarom we onze productiecapaciteit drastisch hebben vergroot”, aldus Thiebault Paguet, directeur van de nieuwe divisie, die is gevestigd in Brussel. Eerder dit jaar sloot Toyota zich al aan bij Missie H2, een consortium dat zich sterk maakt voor waterstoftechnologie. Hier zijn ook partijen in verenigd, zoals de Gasunie, Shell Nederland en Stedin. 

Toyota introduceerde in 2014 de Toyota de Mirai, de eerste sedan die is uitgerust met deze technologie en op waterstof rijdt. Sinds die tijd heeft de autofabrikant de technologie doorontwikkeld: vanaf maart volgend jaar zal Toyota de tweede generatie Mirai leverbaar zijn in ons land. Dit model heeft een actieradius van 650 kilometer. 

Andere fabrikanten, zoals Daimler, besloten dit jaar te stoppen met de ontwikkelingen van waterstoftechnologie, mede vanwege de hoge ontwikkelingskosten. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.