‘Daimler stopt met ontwikkeling waterstofauto’

Jeroen Vos Jeroen Vos
Daimler stopt met de productie van de Mercedes GLC F-Cell. (Foto: Shutterstock)

Autofabrikant Daimler stopt met de ontwikkeling van brandstofcellen voor personenauto’s. Deze beslissing betekent het einde voor de productie van de Mercedes GLC F-cell. Dit melden Handelsblatt en Automotive News Europe.

Vanwege de hoge productiekosten werd de productie van het model beperkt tot een paar honderd stuks in de fabriek van de autofabrikant in Bremen. De personenauto was het resultaat van een samenwerking met Ford en Nissan om brandstofcelvoertuigen te lanceren in combinatie met investeringen in waterstofinfrastructuur. Waar Daimler voorlopig de stekker uit de ontwikkeling van zijn waterstofauto trekt, ziet Hyundai volop kansen.

Martin Daum, ceo van Daimler Trucks, is helder over het project. “Het GLC-autoproject is bijna klaar. Op dit moment worden de laatste brandstofcellen geproduceerd en aan klanten overhandigd. Op dit moment plannen we niet nog een auto.” Het stopzetten van het project betekent, volgens Daum, niet dat Daimler geen nieuwe waterstofauto gaat bouwen. “We hebben alle mogelijkheden om op elk moment terug te komen als er een markt en een noodzaak voor is”, zegt hij tegen ANE.

Daimler kiest er voor om de brandstofceltechnologie in te gaan zetten voor de ontwikkeling van vrachtwagens. Samen met Volvo zet de Duitse autofabrikant een bedrijfsvoertuigen-dochteronderneming op, waarbij een aandeel van 50 procent aan Volvo Trucks verkocht wordt.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

‘Daimler stopt met ontwikkeling waterstofauto’ | Automotive Online

‘Daimler stopt met ontwikkeling waterstofauto’

Jeroen Vos Jeroen Vos
Daimler stopt met de productie van de Mercedes GLC F-Cell. (Foto: Shutterstock)

Autofabrikant Daimler stopt met de ontwikkeling van brandstofcellen voor personenauto’s. Deze beslissing betekent het einde voor de productie van de Mercedes GLC F-cell. Dit melden Handelsblatt en Automotive News Europe.

Vanwege de hoge productiekosten werd de productie van het model beperkt tot een paar honderd stuks in de fabriek van de autofabrikant in Bremen. De personenauto was het resultaat van een samenwerking met Ford en Nissan om brandstofcelvoertuigen te lanceren in combinatie met investeringen in waterstofinfrastructuur. Waar Daimler voorlopig de stekker uit de ontwikkeling van zijn waterstofauto trekt, ziet Hyundai volop kansen.

Martin Daum, ceo van Daimler Trucks, is helder over het project. “Het GLC-autoproject is bijna klaar. Op dit moment worden de laatste brandstofcellen geproduceerd en aan klanten overhandigd. Op dit moment plannen we niet nog een auto.” Het stopzetten van het project betekent, volgens Daum, niet dat Daimler geen nieuwe waterstofauto gaat bouwen. “We hebben alle mogelijkheden om op elk moment terug te komen als er een markt en een noodzaak voor is”, zegt hij tegen ANE.

Daimler kiest er voor om de brandstofceltechnologie in te gaan zetten voor de ontwikkeling van vrachtwagens. Samen met Volvo zet de Duitse autofabrikant een bedrijfsvoertuigen-dochteronderneming op, waarbij een aandeel van 50 procent aan Volvo Trucks verkocht wordt.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.