Consumentenclubs: EV’s halen 60 procent van opgegeven bereik

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
Foto: Renault

De Belgische consumentenorganisatie testte in samenwerking met een aantal andere Europese consumentenorganisaties de autonomie van de Nissan Leaf, de Renault Zoe en de nieuwe Opel Ampera-e.

De test ging uit van een realistische situatie, waarbij naast de bestuurder in elke auto nog een volwassen passagier zat en twee kinderen achterin. De verwarming werd op 22 graden gezet en het traject over 124 kilometer omvatte zowel stadsverkeer als snelwegen. De Nissan Leaf haalde 144 km in plaats van de opgegeven 250. Bij de Renault Zoe is dat 232 in plaats van 400 kilometer. En de elektrische Opel, die volgend jaar vijfduizend euro duurder wordt, komt niet verder dan 304 kilometer, terwijl hij 520 zou moeten halen met een volle accu.

Discussie

Het bereik van EV’s dat achterblijft bij de belofte van autofabrikanten staat regelmatig ter discussie. Vorig jaar won een Leaf-bezitter nog een rechtszaak, omdat zijn Nissan de beloofde actieradius niet haalde. 

Ook onder de meest gunstige omstandigheden haalden de drie geteste EV’s slechts 80 procent van de opgegeven actieradius. Voor alle drie de auto’s geldt dat hun verbruik/actieradius nog is vastgesteld volgens de oude NEDC-testcyclus. De op 1 september dit jaar ingevoerde WLTP-test, voor auto’s die vanaf dat moment op de markt zijn gekomen, ligt volgens de consumentenclubs weliswaar dichter bij de praktijk, maar het blijft een laboratoriumtest, vinden zij.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.