Nederlandse consumentenclaim tegen VW naar de rechter

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Stichting Volkswagen Car Claim eist vandaag voor de rechtbank van Amsterdam dat alle bezitters van een sjoemeldiesel van de VW-merken Volkswagen, Seat, Skoda en Audi hun auto kunnen terugbrengen en de volledige aanschafprijs terugkrijgen. Mensen die hun auto tweedehands hebben gekocht, moeten een schadevergoeding krijgen. “Rekening houdend met 180 duizend gedupeerden zou de schade op kunnen lopen tot 4,5 miljard euro”, vertelt Patrick Haas, advocaat van de aanklager, aan De Telegraaf.

Hoe is het mogelijk dat de overheid hier niet krachtig tegen optreedt?

De Stichting Volkswagen Car Claim is al lang bezig met het voorbereiden van de claim. Tot grote frustratie van onder meer mede-oprichter Guido van Woerkom krijgt de stichting bij de overheid geen poot aan de grond. “Het dieselschandaal is de grootste consumentenfraudezaak die ik ken”, zegt hij in een interview met NRC. “Mensen zijn bedrogen, ze hebben een product gekocht dat niet was wat het was. En de auto’s zijn veel viezer dan is toegestaan, wat kwalijk is voor de volksgezondheid. Hoe is het mogelijk dat de overheid hier niet krachtig tegen optreedt? Waarom worden die auto’s niet afdoende gerepareerd of van de weg gehaald?”

Regiezitting

De rechtbank in Amsterdam trapt vandaag af in een “regiezitting”. Daarin wordt de zaak niet inhoudelijk behandeld, maar wordt door de rechter gezocht naar een zo efficiënt mogelijke procedure. Daarnaast liggen er nog juridische vragen bij het Europese Hof die de procedure in Nederland kunnen beïnvloeden. De verwachting is dat het nog wel een jaar kan duren voordat de zaak inhoudelijk behandeld kan worden. Advocaat Haas verwacht dat VW de Nederlandse stichting voor die tijd al een schikking heeft aangeboden, schrijft de telegraaf. Dat gebeurde ook in diverse andere landen. 

De affaire met de sjoemeldiesels kwam in 2015 aan het licht. Diesels van de VW Groep bleken een installatie te hebben die de auto in testsituaties veel schoner maakt dan onder echte gebruiksomstandigheden. Later bleken ook diverse andere fabrikanten zulke software te gebruiken. Het vormde de directe aanleiding voor de nieuwe WLTP-test voor Europese toelating van nieuwe auto’s. 

Patentclaim

De dieselfraude is niet de enige zaak waarin VW wordt aangeklaagd. Broadcom, een Amerikaanse fabrikant van halfgeleiders, heeft een schadeclaim van 1 miljard euro tegen Volkswagen ingediend voor patentschendingen. Daarnaast zou het een productiestop van bepaalde modellen willen afdwingen, meldt persbureau Reuters. Het zou gaan om achttien patentschendingen. Volkswagen gebruikt de halfgeleiders van Broadcom onder meer in de navigatie- en infotainmentsystemen van zijn modellen, zoals de Golf, Passat, Touran en Tiguan.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Nederlandse consumentenclaim tegen VW naar de rechter | Automotive Online

Nederlandse consumentenclaim tegen VW naar de rechter

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Stichting Volkswagen Car Claim eist vandaag voor de rechtbank van Amsterdam dat alle bezitters van een sjoemeldiesel van de VW-merken Volkswagen, Seat, Skoda en Audi hun auto kunnen terugbrengen en de volledige aanschafprijs terugkrijgen. Mensen die hun auto tweedehands hebben gekocht, moeten een schadevergoeding krijgen. “Rekening houdend met 180 duizend gedupeerden zou de schade op kunnen lopen tot 4,5 miljard euro”, vertelt Patrick Haas, advocaat van de aanklager, aan De Telegraaf.

Hoe is het mogelijk dat de overheid hier niet krachtig tegen optreedt?

De Stichting Volkswagen Car Claim is al lang bezig met het voorbereiden van de claim. Tot grote frustratie van onder meer mede-oprichter Guido van Woerkom krijgt de stichting bij de overheid geen poot aan de grond. “Het dieselschandaal is de grootste consumentenfraudezaak die ik ken”, zegt hij in een interview met NRC. “Mensen zijn bedrogen, ze hebben een product gekocht dat niet was wat het was. En de auto’s zijn veel viezer dan is toegestaan, wat kwalijk is voor de volksgezondheid. Hoe is het mogelijk dat de overheid hier niet krachtig tegen optreedt? Waarom worden die auto’s niet afdoende gerepareerd of van de weg gehaald?”

Regiezitting

De rechtbank in Amsterdam trapt vandaag af in een “regiezitting”. Daarin wordt de zaak niet inhoudelijk behandeld, maar wordt door de rechter gezocht naar een zo efficiënt mogelijke procedure. Daarnaast liggen er nog juridische vragen bij het Europese Hof die de procedure in Nederland kunnen beïnvloeden. De verwachting is dat het nog wel een jaar kan duren voordat de zaak inhoudelijk behandeld kan worden. Advocaat Haas verwacht dat VW de Nederlandse stichting voor die tijd al een schikking heeft aangeboden, schrijft de telegraaf. Dat gebeurde ook in diverse andere landen. 

De affaire met de sjoemeldiesels kwam in 2015 aan het licht. Diesels van de VW Groep bleken een installatie te hebben die de auto in testsituaties veel schoner maakt dan onder echte gebruiksomstandigheden. Later bleken ook diverse andere fabrikanten zulke software te gebruiken. Het vormde de directe aanleiding voor de nieuwe WLTP-test voor Europese toelating van nieuwe auto’s. 

Patentclaim

De dieselfraude is niet de enige zaak waarin VW wordt aangeklaagd. Broadcom, een Amerikaanse fabrikant van halfgeleiders, heeft een schadeclaim van 1 miljard euro tegen Volkswagen ingediend voor patentschendingen. Daarnaast zou het een productiestop van bepaalde modellen willen afdwingen, meldt persbureau Reuters. Het zou gaan om achttien patentschendingen. Volkswagen gebruikt de halfgeleiders van Broadcom onder meer in de navigatie- en infotainmentsystemen van zijn modellen, zoals de Golf, Passat, Touran en Tiguan.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.