‘Telefoon vasthouden mag ook niet bij Tesla met Autopilot’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Ook bij een Tesla op Autopilot mag dit niet (foto: Shutterstock)

Wie in een Tesla op Autopilot rijdt, mag geen mobiele telefoon vasthouden tijdens het rijden. Dat klinkt logisch, maar de rechter – die nog uitspraak moet doen – legde alvast aan trendwatcher Vincent Everts uit dat er al jurisprudentie is. Dat melden diverse media.

Everts mag tijdens het rijden met zijn Tesla X graag een beetje werken en filmde van achter het stuur dat hij werd aangehouden door de politie. Hij was het niet eens met de boete en liet de zaak gisteren voorkomen. Daarbij bleek dat de kantonrechter in Utrecht hier recent al een oordeel over heeft geveld. Bij deze zaak ging het er om of degene achter het stuur wanneer de auto in de autopilot stand staat als bestuurder of passagier aangemerkt moet worden.  

Volgens de kantonrechter is er, zelfs wanneer de auto in de autopilot rijdt, een bestuurder noodzakelijk, een persoon die bepaalt waar de auto heen gaat, iemand die kan ingrijpen bij noodsituaties, iemand die verantwoordelijk is voor wat de auto doet. “Dat betekent dat betrokkene nog steeds moet worden aangemerkt als bestuurder”, aldus de Kantonrechter in het vonnis. “Op grond van artikel 61A RVV mag een bestuurder tijdens het rijden geen mobiele telefoon in zijn hand houden.”

Verantwoordelijk

Everts benadrukt dat hij wel de verantwoordelijke bestuurder is, maar vindt dat hij gerust zijn mobiel mag vasthouden tijdens het rijden met de Autopilot, omdat hij dan zijn handen vrij heeft. In de wet staat echter dat degene die de auto bestuurt, geen mobiel mag vasthouden. Amerikaanse instanties beschouwen de Autopilot als ‘onveilig’.

Raadsman Axel Mille betoogde dat Everts wel verantwoordelijk is als bestuurder, maar dat de juridische positie van de Tesla-rijder dezelfde moet zijn als die van een rij-instructeur. Die mag tijdens de rit met een leerling wel een telefoon gebruiken, terwijl de instructeur tegelijk ook toezicht moet houden.

De rechter doet 22 november uitspraak in de zaak van Everts. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Reacties

  • Vincent Everts vincente

    Het was niet de rechter die dit zei maar de.vertegenwoordiger van justitie. Deze zaak was ook iets anders.. de tesla bestuurder verklaardr dat hij een passagier was als de autopilot reed. Dat is onzin. Ik verklaarde dat ik wel juridische verantwoordijke bestuuder was.

    Zie hier de rechtzaak Ik heb de volledige rechtszaak ge-edit en verborgen geupload, hij is nu aan het verwerken en verschijnt zo hier: https://youtu.be/BbLJO14N5dg

    En hier de uitspraak in de vorige case die de dag na mijn zaak online kwam https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBMNE:2018:5226

‘Telefoon vasthouden mag ook niet bij Tesla met Autopilot’ | Automotive Online

‘Telefoon vasthouden mag ook niet bij Tesla met Autopilot’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Ook bij een Tesla op Autopilot mag dit niet (foto: Shutterstock)

Wie in een Tesla op Autopilot rijdt, mag geen mobiele telefoon vasthouden tijdens het rijden. Dat klinkt logisch, maar de rechter – die nog uitspraak moet doen – legde alvast aan trendwatcher Vincent Everts uit dat er al jurisprudentie is. Dat melden diverse media.

Everts mag tijdens het rijden met zijn Tesla X graag een beetje werken en filmde van achter het stuur dat hij werd aangehouden door de politie. Hij was het niet eens met de boete en liet de zaak gisteren voorkomen. Daarbij bleek dat de kantonrechter in Utrecht hier recent al een oordeel over heeft geveld. Bij deze zaak ging het er om of degene achter het stuur wanneer de auto in de autopilot stand staat als bestuurder of passagier aangemerkt moet worden.  

Volgens de kantonrechter is er, zelfs wanneer de auto in de autopilot rijdt, een bestuurder noodzakelijk, een persoon die bepaalt waar de auto heen gaat, iemand die kan ingrijpen bij noodsituaties, iemand die verantwoordelijk is voor wat de auto doet. “Dat betekent dat betrokkene nog steeds moet worden aangemerkt als bestuurder”, aldus de Kantonrechter in het vonnis. “Op grond van artikel 61A RVV mag een bestuurder tijdens het rijden geen mobiele telefoon in zijn hand houden.”

Verantwoordelijk

Everts benadrukt dat hij wel de verantwoordelijke bestuurder is, maar vindt dat hij gerust zijn mobiel mag vasthouden tijdens het rijden met de Autopilot, omdat hij dan zijn handen vrij heeft. In de wet staat echter dat degene die de auto bestuurt, geen mobiel mag vasthouden. Amerikaanse instanties beschouwen de Autopilot als ‘onveilig’.

Raadsman Axel Mille betoogde dat Everts wel verantwoordelijk is als bestuurder, maar dat de juridische positie van de Tesla-rijder dezelfde moet zijn als die van een rij-instructeur. Die mag tijdens de rit met een leerling wel een telefoon gebruiken, terwijl de instructeur tegelijk ook toezicht moet houden.

De rechter doet 22 november uitspraak in de zaak van Everts. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Reacties

  • Vincent Everts vincente

    Het was niet de rechter die dit zei maar de.vertegenwoordiger van justitie. Deze zaak was ook iets anders.. de tesla bestuurder verklaardr dat hij een passagier was als de autopilot reed. Dat is onzin. Ik verklaarde dat ik wel juridische verantwoordijke bestuuder was.

    Zie hier de rechtzaak Ik heb de volledige rechtszaak ge-edit en verborgen geupload, hij is nu aan het verwerken en verschijnt zo hier: https://youtu.be/BbLJO14N5dg

    En hier de uitspraak in de vorige case die de dag na mijn zaak online kwam https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBMNE:2018:5226