Hoe overleef je de crisis volgens Omdenken

Managen in crisistijd (3): ‘Omdenken geeft energie en nieuwe inzichten’

Managen in crisistijd • Hoe kom je als ondernemer het beste door de coronacrisis? Automotive vraagt tips en adviezen aan managementexperts in diverse disciplines. In het derde deel van deze serie Annemargreet Dwarshuis, samen met haar man Berthold Gunster grondlegger van het platform Omdenken. “Raak niet in paniek, maar beweeg mee.”
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
"Er is nu tijd voor plannen waar je eerder niet aan toekwam", vindt Annemargreet Dwarshuis van Omdenken. (Foto: Omdenken)

Wat kun je als ondernemer in deze tijden halen uit het Omdenken-gedachtegoed?

“Omdenken is een serieus instrument en zeker niet alleen een kwestie van positief denken, zoals vaak wordt gedacht. Het is niet zweverig, maar een praktische manier van omgaan met het leven. Het zet aan tot nadenken en geeft mensen nieuwe inzichten. Juist ook in onvoorziene situaties zoals deze crisis. De kern is dat je goed kijkt wat er is en niet probeert om een probleem angstvallig weg te werken. Cruciaal is leren zeggen: ja, en in plaats van ja, maar. Beweeg mee met de omstandigheden en kijk wat wel kan.”

Wat zou u ondernemers aanraden om door deze crisis heen te komen?

“Raak niet in paniek en probeer je vooral niet al te veel zorgen te maken, ondanks de situatie. Ga binnen je bedrijf op zoek naar de dingen die je nog wel kunt doen en onderzoek mogelijkheden die je duurzaam kunt uitbouwen. Ideeën die je na de crisis ook nog wat kunnen opleveren. Juist het onthaasten door de crisis geeft tijd voor bezinning, reflectie en ruimte voor creativiteit.”

Je aan kunnen passen hoort ook bij ondernemerschap

“Focus op dingen waar je energie en nieuwe ideeën van krijgt waardoor de moeilijkheden wat meer op de achtergrond komen. En, je hebt nu de tijd om je op plannen te storten die je al een hele tijd hebt liggen en waar je eerder geen tijd voor had. Je flexibel weten aan te passen aan de omstandigheden, hoort natuurlijk ook bij het ondernemerschap. Kijk bijvoorbeeld maar hoe sommige restaurants snel omschakelen naar een drive-thru en creatief op de omstandigheden inspelen.”

Hoe hou je je medewerkers gemotiveerd nu ze merendeels thuiswerken?

“Mensen zijn zelf verantwoordelijk voor hun motivatie en enthousiasme voor het werk. Je kunt als ondernemer alleen zorgen dat ze de juiste infrastructuur en faciliteiten hebben om hun werk met veel plezier te doen. Juist in deze tijd moet je aandacht voor elkaar houden en oog hebben voor de individuele situatie van je medewerkers.”

Het is positief dat we ontdekken dat werken op afstand prima kan

“Wat je nu in elk geval niet moet doen is je medewerkers controleren. Geef vertrouwen en verantwoordelijkheid en de ruimte om ook met ideeën en nieuwe initiatieven te komen. Ik denk dat het juist positief is dat we ontdekken dat op afstand werken vaak prima kan. Dat kan verandering teweeg brengen in mobiliteit en ervoor zorgen dat we straks minder snel in onze auto’s springen. Dat is positief voor de uitstoot van CO2, maar stelt de autobranche natuurlijk voor nieuwe uitdagingen.”

Wat doet u zelf om de crisis zo goed mogelijk door te komen?

“Al onze workshops en theatervoorstellingen zijn geannuleerd. Daarmee is een groot deel van onze omzet en activiteiten helemaal stilgevallen. Gelukkig hebben we een financiële buffer opgebouwd. Ons bedrijf telt 10 vaste medewerkers en een netwerk van 15 zzp-ers. Natuurlijk denken we na over mogelijke scenario’s, maar we focussen vooral op nieuwe projecten, zoals een interactief Omdenken webinar en de invulling van onze scheurkalender. Ik vind het heel fijn dat we nu meer tijd hebben voor de ontwikkeling van nieuwe producten.”

Managen in crisistijd

In deze serie komen onder meer nog aan bod: Karl Raats (creativiteits-expert), Winolt van Westrienen (branchekenner en bedrijfskundige) en Brenno de Winter (it-kenner). Eerder verschenen in deze serie ook interviews met accountants Arjan Endhoven en Johan Berkhouwer en met managementexpert Ben Tiggelaar

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Managen in crisistijd (3): ‘Omdenken geeft energie en nieuwe inzichten’ | Automotive Online
Hoe overleef je de crisis volgens Omdenken

Managen in crisistijd (3): ‘Omdenken geeft energie en nieuwe inzichten’

Managen in crisistijd • Hoe kom je als ondernemer het beste door de coronacrisis? Automotive vraagt tips en adviezen aan managementexperts in diverse disciplines. In het derde deel van deze serie Annemargreet Dwarshuis, samen met haar man Berthold Gunster grondlegger van het platform Omdenken. “Raak niet in paniek, maar beweeg mee.”
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
"Er is nu tijd voor plannen waar je eerder niet aan toekwam", vindt Annemargreet Dwarshuis van Omdenken. (Foto: Omdenken)

Wat kun je als ondernemer in deze tijden halen uit het Omdenken-gedachtegoed?

“Omdenken is een serieus instrument en zeker niet alleen een kwestie van positief denken, zoals vaak wordt gedacht. Het is niet zweverig, maar een praktische manier van omgaan met het leven. Het zet aan tot nadenken en geeft mensen nieuwe inzichten. Juist ook in onvoorziene situaties zoals deze crisis. De kern is dat je goed kijkt wat er is en niet probeert om een probleem angstvallig weg te werken. Cruciaal is leren zeggen: ja, en in plaats van ja, maar. Beweeg mee met de omstandigheden en kijk wat wel kan.”

Wat zou u ondernemers aanraden om door deze crisis heen te komen?

“Raak niet in paniek en probeer je vooral niet al te veel zorgen te maken, ondanks de situatie. Ga binnen je bedrijf op zoek naar de dingen die je nog wel kunt doen en onderzoek mogelijkheden die je duurzaam kunt uitbouwen. Ideeën die je na de crisis ook nog wat kunnen opleveren. Juist het onthaasten door de crisis geeft tijd voor bezinning, reflectie en ruimte voor creativiteit.”

Je aan kunnen passen hoort ook bij ondernemerschap

“Focus op dingen waar je energie en nieuwe ideeën van krijgt waardoor de moeilijkheden wat meer op de achtergrond komen. En, je hebt nu de tijd om je op plannen te storten die je al een hele tijd hebt liggen en waar je eerder geen tijd voor had. Je flexibel weten aan te passen aan de omstandigheden, hoort natuurlijk ook bij het ondernemerschap. Kijk bijvoorbeeld maar hoe sommige restaurants snel omschakelen naar een drive-thru en creatief op de omstandigheden inspelen.”

Hoe hou je je medewerkers gemotiveerd nu ze merendeels thuiswerken?

“Mensen zijn zelf verantwoordelijk voor hun motivatie en enthousiasme voor het werk. Je kunt als ondernemer alleen zorgen dat ze de juiste infrastructuur en faciliteiten hebben om hun werk met veel plezier te doen. Juist in deze tijd moet je aandacht voor elkaar houden en oog hebben voor de individuele situatie van je medewerkers.”

Het is positief dat we ontdekken dat werken op afstand prima kan

“Wat je nu in elk geval niet moet doen is je medewerkers controleren. Geef vertrouwen en verantwoordelijkheid en de ruimte om ook met ideeën en nieuwe initiatieven te komen. Ik denk dat het juist positief is dat we ontdekken dat op afstand werken vaak prima kan. Dat kan verandering teweeg brengen in mobiliteit en ervoor zorgen dat we straks minder snel in onze auto’s springen. Dat is positief voor de uitstoot van CO2, maar stelt de autobranche natuurlijk voor nieuwe uitdagingen.”

Wat doet u zelf om de crisis zo goed mogelijk door te komen?

“Al onze workshops en theatervoorstellingen zijn geannuleerd. Daarmee is een groot deel van onze omzet en activiteiten helemaal stilgevallen. Gelukkig hebben we een financiële buffer opgebouwd. Ons bedrijf telt 10 vaste medewerkers en een netwerk van 15 zzp-ers. Natuurlijk denken we na over mogelijke scenario’s, maar we focussen vooral op nieuwe projecten, zoals een interactief Omdenken webinar en de invulling van onze scheurkalender. Ik vind het heel fijn dat we nu meer tijd hebben voor de ontwikkeling van nieuwe producten.”

Managen in crisistijd

In deze serie komen onder meer nog aan bod: Karl Raats (creativiteits-expert), Winolt van Westrienen (branchekenner en bedrijfskundige) en Brenno de Winter (it-kenner). Eerder verschenen in deze serie ook interviews met accountants Arjan Endhoven en Johan Berkhouwer en met managementexpert Ben Tiggelaar

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.