Corona-liveblog #36: Omzet Alliance Automotive Group daalt 1,6% | Focwa ziet moeilijke tijden voor ruitherstel

Coronavirus • Automotive houdt dagelijks een liveblog bij met de belangrijkste ontwikkelingen rond de coronacrisis. Sixt krijgt een kredietlijn van maximaal 1,5 miljard euro. Focwa meldt dat vooral glas-, caravan- en camperherstellers moeilijke tijden beleven.Toeleverancier Continental ziet de omzet met 11 procent dalen in Q1.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Beeld: Shutterstock)

13:00 | GPC ziet omzet dalen met 3,7% in Q1

Genuine Parts Company (GPC) heeft in Q1 de omzet zien dalen met 3,7 procent naar 4,6 miljard dollar. In 2019 bedroeg de omzet nog 4,7 miljard dollar. Dat meldt het moederbedrijf van Alliance Automotive Group.

Het nettoresultaat voor het eerste kwartaal bedroeg 136,5 miljoen dollar. GPC schat dat de coronapandemie de oorzaak is van 3 procent van de afname in omzet. Volgens ceo Paul Donahue van GPC zijn er momenteel flinke uitdagingen vanwege corona.

De omzet van de Automobielgroep daalde met 1,6 procent in Q1, terwijl de omzet van de Industrial Parts Group afnam met 7,7 procent. In het afgelopen jaar realiseerde GPC nog een omzetgroei van 2,8 procent in het eerste half jaar.

10:30 | Focwa: Ruitherstellers hebben het bijzonder moeilijk 

Zo’n 30 procent van de Focwa achterban zegt steeds grotere financiële moeilijkheden te hebben, zelfs na interventie van de overheidsmaatregelen. Zo blijkt uit de tweewekelijkse monitor van Focwa. De orderportefeuilles zijn slecht gevuld en de liquiditeitsproblemen nemen niet af.

Vooral de impact op de ruitherstellers, caravan- en camperherstelbedrijven is bijzonder groot, zo meldt de branchevereniging. In ruitherstel zegt 91 procent te kampen met een slecht gevulde orderportefeuille, terwijl dat bij de andere Focwa-bedrijven op 74 procent ligt. De glas-, caravan- en camperherstellers hebben dan ook aanzienlijk minder vertrouwen in een goede hervatting na de crisis dan de rest van de bedrijven. 80% van de achterban heeft daar vertrouwen in, terwijl dat bij de ruitherstellers op 67 procent ligt. 

10:15 | Omzet Continental daalt met 11% in Q1

De Duitse toeleverancier Continental heeft zijn omzet met 11 procent zien dalen naar 9,8 miljard euro in Q1. In 2019 was dat nog 11 miljard euro. Dat maakt het bedrijf vandaag bekend in zijn kwartaalcijfers.

Ceo Elmar Degenhart verwacht dat Continental de crisis in het tweede kwartaal nog sterker gaat voelen. De investeringen voor het boekjaar 2020 worden daarom met 20 procent verminderd. “Meestal genereren we driekwart van onze omzet in Europa en Noord-Amerika. Maar beide regio’s zijn sinds eind maart hard getroffen door de gevolgen van de coronaviruspandemie.” Begin april vroeg het bedrijf werktijdverkorting aan voor circa 30 duizend werknemers in Duitsland.

Continentaal verwacht dat de omzet en de winst in 2020 beduidend lager zullen zijn dan in het voorgaande jaar, waarin de toeleverancier al rode cijfers schreef. Momenteel ligt de productie stil op een vijfde van de 249 productielocaties van Continental wereldwijd.

09:00 | ‘Sixt krijgt kredietlijn van 1,5 miljard euro’

Het Duitse autoverhuurbedrijf Sixt krijgt een doorlopende kredietlijn van maximaal 1,5 miljard euro van de federale Kreditanstalt für Wiederaufbau en de banken Bayerische Landesbank, Commerzbank, DZ- en UniCredit-Bank. Voorwaarde is dat het bedrijf gedurende de looptijd van twee jaar geen dividend uitkeert. Dat meldt Automobilwoche.

Volgens ceo Erich Sixt is de kapitaalmarkt momenteel niet toegankelijk voor het familiebedrijf zonder een externe rating. Met de lening voor de huurvloot wil het bedrijf snel weer op de markt komen na de crisis, benadrukte bestuurslid Alexander Sixt. Het autoverhuurbedrijf kreeg in februari nog een overnamebod van Hyundai op de leasetak van Sixt.

Het autoverhuurbedrijf maakte eerder gebruik van werktijdverkorting voor een deel van zijn medewerkers in Duitsland, omdat de omzet als gevolg van de corona-crisis was ingestort. Sixt verhuurt vooral aan toeristen en zakenreizigers in Europa en de VS. Ook concurrent Hertz zit in zwaar weer, het bedrijf kreeg deze week uitstel van betaling tot 22 mei.

08:40 | ‘Leasemaatschappijen onder druk’

Restwaardebepaler Autotelex constateert nog nauwelijks een opleving van de handelsprijzen. Na de initiële forse restwaardedip is er nog maar weinig teken van herstel. Vooral leasemaatschappijen komen daardoor in de knel. Dat schrijft Autotelex in zijn zesde coronabarometer. Het bedrijf ziet dat juist in de leasemarkt de handelsopbrengsten laag zijn. “Onterecht in sommige gevallen, want ondanks een kwart lagere b2c-verkoop zijn er nog volop afzetmogelijkheden voor courante auto’s”, schrijft Autotelex.  Lees het hele artikel hier.

08:00 | Stern optimistisch over doorstaan coronacrisis

De dealerholding meldt dat in het eerste kwartaal de impact van de corona-uitbraak vooral te merken is in werkplaatsen en bij het schadeherstel. Het bedrijf stelt over een ruime liquiditeitsfaciliteit te beschikken. Van de zestig miljoen euro die beschikbaar is, wordt slechts beperkt gebruik gemaakt. Stern meldt dat het geen extra dividend uitkeert over 2019. Het bedrijf realiseerde vorig jaar een recordwinst door de verkoop van de leasetak aan ALD. De opbrengst van die verkoop werd gebruikt om een interim-dividend van 3,50 euro uit te keren. 

In verband met de onzekerheden rond Covid-19 is het volgens Stern – dat in Q1 een nettowinst realiseerde van 4,2 miljoen euro – onverantwoord concrete voorspellingen voor heel 2020 te doen. “Hierbij is het lastig in te schatten wanneer en in welke mate de vraag herstelt en wanneer weer (voldoende) nieuwe auto’s beschikbaar zijn. Omdat wij inschatten dat het Covid-19 effect zal resulteren in een afname van de omzet in de komende maanden van meer dan 20 procent hebben wij eind april 2020 een NOW aanvraag ingediend.” Lees hier het hele artikelBekijk al het coronanieuws van de afgelopen weken in ons dossier.




Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Corona-liveblog #36: Omzet Alliance Automotive Group daalt 1,6% | Focwa ziet moeilijke tijden voor ruitherstel | Automotive Online

Corona-liveblog #36: Omzet Alliance Automotive Group daalt 1,6% | Focwa ziet moeilijke tijden voor ruitherstel

Coronavirus • Automotive houdt dagelijks een liveblog bij met de belangrijkste ontwikkelingen rond de coronacrisis. Sixt krijgt een kredietlijn van maximaal 1,5 miljard euro. Focwa meldt dat vooral glas-, caravan- en camperherstellers moeilijke tijden beleven.Toeleverancier Continental ziet de omzet met 11 procent dalen in Q1.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Beeld: Shutterstock)

13:00 | GPC ziet omzet dalen met 3,7% in Q1

Genuine Parts Company (GPC) heeft in Q1 de omzet zien dalen met 3,7 procent naar 4,6 miljard dollar. In 2019 bedroeg de omzet nog 4,7 miljard dollar. Dat meldt het moederbedrijf van Alliance Automotive Group.

Het nettoresultaat voor het eerste kwartaal bedroeg 136,5 miljoen dollar. GPC schat dat de coronapandemie de oorzaak is van 3 procent van de afname in omzet. Volgens ceo Paul Donahue van GPC zijn er momenteel flinke uitdagingen vanwege corona.

De omzet van de Automobielgroep daalde met 1,6 procent in Q1, terwijl de omzet van de Industrial Parts Group afnam met 7,7 procent. In het afgelopen jaar realiseerde GPC nog een omzetgroei van 2,8 procent in het eerste half jaar.

10:30 | Focwa: Ruitherstellers hebben het bijzonder moeilijk 

Zo’n 30 procent van de Focwa achterban zegt steeds grotere financiële moeilijkheden te hebben, zelfs na interventie van de overheidsmaatregelen. Zo blijkt uit de tweewekelijkse monitor van Focwa. De orderportefeuilles zijn slecht gevuld en de liquiditeitsproblemen nemen niet af.

Vooral de impact op de ruitherstellers, caravan- en camperherstelbedrijven is bijzonder groot, zo meldt de branchevereniging. In ruitherstel zegt 91 procent te kampen met een slecht gevulde orderportefeuille, terwijl dat bij de andere Focwa-bedrijven op 74 procent ligt. De glas-, caravan- en camperherstellers hebben dan ook aanzienlijk minder vertrouwen in een goede hervatting na de crisis dan de rest van de bedrijven. 80% van de achterban heeft daar vertrouwen in, terwijl dat bij de ruitherstellers op 67 procent ligt. 

10:15 | Omzet Continental daalt met 11% in Q1

De Duitse toeleverancier Continental heeft zijn omzet met 11 procent zien dalen naar 9,8 miljard euro in Q1. In 2019 was dat nog 11 miljard euro. Dat maakt het bedrijf vandaag bekend in zijn kwartaalcijfers.

Ceo Elmar Degenhart verwacht dat Continental de crisis in het tweede kwartaal nog sterker gaat voelen. De investeringen voor het boekjaar 2020 worden daarom met 20 procent verminderd. “Meestal genereren we driekwart van onze omzet in Europa en Noord-Amerika. Maar beide regio’s zijn sinds eind maart hard getroffen door de gevolgen van de coronaviruspandemie.” Begin april vroeg het bedrijf werktijdverkorting aan voor circa 30 duizend werknemers in Duitsland.

Continentaal verwacht dat de omzet en de winst in 2020 beduidend lager zullen zijn dan in het voorgaande jaar, waarin de toeleverancier al rode cijfers schreef. Momenteel ligt de productie stil op een vijfde van de 249 productielocaties van Continental wereldwijd.

09:00 | ‘Sixt krijgt kredietlijn van 1,5 miljard euro’

Het Duitse autoverhuurbedrijf Sixt krijgt een doorlopende kredietlijn van maximaal 1,5 miljard euro van de federale Kreditanstalt für Wiederaufbau en de banken Bayerische Landesbank, Commerzbank, DZ- en UniCredit-Bank. Voorwaarde is dat het bedrijf gedurende de looptijd van twee jaar geen dividend uitkeert. Dat meldt Automobilwoche.

Volgens ceo Erich Sixt is de kapitaalmarkt momenteel niet toegankelijk voor het familiebedrijf zonder een externe rating. Met de lening voor de huurvloot wil het bedrijf snel weer op de markt komen na de crisis, benadrukte bestuurslid Alexander Sixt. Het autoverhuurbedrijf kreeg in februari nog een overnamebod van Hyundai op de leasetak van Sixt.

Het autoverhuurbedrijf maakte eerder gebruik van werktijdverkorting voor een deel van zijn medewerkers in Duitsland, omdat de omzet als gevolg van de corona-crisis was ingestort. Sixt verhuurt vooral aan toeristen en zakenreizigers in Europa en de VS. Ook concurrent Hertz zit in zwaar weer, het bedrijf kreeg deze week uitstel van betaling tot 22 mei.

08:40 | ‘Leasemaatschappijen onder druk’

Restwaardebepaler Autotelex constateert nog nauwelijks een opleving van de handelsprijzen. Na de initiële forse restwaardedip is er nog maar weinig teken van herstel. Vooral leasemaatschappijen komen daardoor in de knel. Dat schrijft Autotelex in zijn zesde coronabarometer. Het bedrijf ziet dat juist in de leasemarkt de handelsopbrengsten laag zijn. “Onterecht in sommige gevallen, want ondanks een kwart lagere b2c-verkoop zijn er nog volop afzetmogelijkheden voor courante auto’s”, schrijft Autotelex.  Lees het hele artikel hier.

08:00 | Stern optimistisch over doorstaan coronacrisis

De dealerholding meldt dat in het eerste kwartaal de impact van de corona-uitbraak vooral te merken is in werkplaatsen en bij het schadeherstel. Het bedrijf stelt over een ruime liquiditeitsfaciliteit te beschikken. Van de zestig miljoen euro die beschikbaar is, wordt slechts beperkt gebruik gemaakt. Stern meldt dat het geen extra dividend uitkeert over 2019. Het bedrijf realiseerde vorig jaar een recordwinst door de verkoop van de leasetak aan ALD. De opbrengst van die verkoop werd gebruikt om een interim-dividend van 3,50 euro uit te keren. 

In verband met de onzekerheden rond Covid-19 is het volgens Stern – dat in Q1 een nettowinst realiseerde van 4,2 miljoen euro – onverantwoord concrete voorspellingen voor heel 2020 te doen. “Hierbij is het lastig in te schatten wanneer en in welke mate de vraag herstelt en wanneer weer (voldoende) nieuwe auto’s beschikbaar zijn. Omdat wij inschatten dat het Covid-19 effect zal resulteren in een afname van de omzet in de komende maanden van meer dan 20 procent hebben wij eind april 2020 een NOW aanvraag ingediend.” Lees hier het hele artikelBekijk al het coronanieuws van de afgelopen weken in ons dossier.




Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.