Corona-liveblog #40: RDW keurt afschermingen in voertuigen | ‘VW moet productie tijdelijk stilleggen’

Coronavirus • Automotive houdt dagelijks een liveblog bij met de belangrijkste ontwikkelingen rond de coronacrisis. De leden van Bovag zijn voorzichtig iets minder pessimistisch over de langere termijn. Bovag hoopt, net als de Duitse auto-industrie, op slooppremies. VW had z’n productie nog maar net hervat, maar moet vanwege vraaguitval een tijdelijke productiestop inlassen. En het RDW gaat anti-coronaschermen in auto’s keuren.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Beeld: Shutterstock)

13:57 | RDW gaat anti-coronachermen keuren

De RDW gaat op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de veiligheid van afschermingen in voertuigen onderzoeken. Dat zijn schermen van hard of zacht plastic die in voertuigen kunnen worden geplaatst om zo chauffeurs en passagiers van elkaar te scheiden in verband met het coronavirus. Onder andere schadeplatform Fixico levert deze schermen.

Het gebruik van afschermingen in voertuigen vormt geen onderdeel van de nieuwe RIVM-richtlijnen, maar er leven bij personenvervoerbedrijven wel vragen over het gebruik van dit soort schermen. “De RDW kan geen oordeel vormen over de mate van bescherming die de schermen bieden tegen het coronavirus, wel kunnen wij de voertuigveiligheid van de schermen beoordelen”, aldus RDW. Het gaat daarbij om de vraag of de schermen voldoen aan internationale regelgeving. Zo zou het aanbrengen van een afscherming nadelige effecten kunnen hebben op de veiligheidsvoorzieningen zoals airbags, het zichtveld via de spiegels, het zicht naar buiten en de bewegingsruimte voor de bestuurder.

11:22 | ‘VW legt productie tijdelijk stil vanwege vraaguitval’

Nog maar een paar dagen nadat Volkswagen de productie weer heeft hervat, heeft de autofabrikant besloten een aantal productielijnen tijdelijk weer stil te leggen vanwege een sterk verminderde marktvraag. Dat meldt Automobilwoche. In de fabriek in Wolfsburg wordt de productie van de kleine suv Tiguan,de Touran en de Seat Tarraco voor vier dagen stilgelegd. Problemen met de toelevering van onderdelen, autodealers die (nog) dicht zijn in sommige Europese landen en consumenten die huiverig zijn voor grote uitgaven, speelden hierbij een rol. VW startte eind april stapsgewijs weer met de productie, eerst in Zwickau, daarna in Wolfsburg en andere locaties in Europa.  

09:45 | ‘Nissan gaat fors ingrijpen’

De Japanse autofabrikant is van plan om zo’n 2,6 miljard euro aan besparing op de vaste kosten door te voeren, zo meldt persbureau Bloomberg. Het concern heeft al drie jaar last van teruglopende winstgevendheid en kwam eerder al met een winstwaarschuwing. Behalve een besparing op marketing, research en development, zou Nissan van plan zijn om te stoppen met Datsun en een fabriek willen sluiten in Indonesië. Het is al langer onrustig rondom de plannen van Nissan; dat onlangs nog weersprak dat het zich zou terugtrekken uit Europa.

09:30 | ‘Dividendbeleid autofabrikanten brengt overheden in verlegenheid’

Het dividendbeleid van grote Europese autofabrikanten brengt overheden in verlegenheid. Zo lobbyen de Duitse fabrikanten voor steunmaatregelen, zoals slooppremies, en maken ze gebruik van noodmaatregelen. Tegelijkertijd zijn de grote Duitse autofabrikanten van plan om dividend uit te keren. Alleen Volkswagen twijfelt maar heeft nog niet besloten af te zien van de uitkering van 3,3 miljard euro aan dividend, schrijft het FD. Slechts een paar autofabrikanten zeggen af te zien van dividend, daaronder Ford en Renault. Enkele Duitse politici noemen de de houding van de fabrikanten ‘pervers’. 

09:20 | Diesels in de verdrukking in opverende Europese markt

De Europese occasionmarkt toont tekenen van herstel. Dat concludeert Indicata, de datadochter van remarketingbedrijf Autorola, in zijn maandelijkse Market Watch. De vraagprijzen zijn over het algemeen licht gedaald, terwijl de handelsprijzen weer wat opveren in de markten die niet (langer) in lockdown zitten. Diesels en grote auto’s zijn daarbij de grote dissonant, stelt Indicata, dat zich baseert op een analyse van miljoenen occasionadvertenties van autobedrijven. Lees het hele artikel hier.

08:10 | Leaseplan pakt forse afschrijving op restwaarden

Leasemaatschappij Leaseplan boekte over het eerste kwartaal van 2020 een onderliggend netto resultaat (bijzondere lasten buiten beschouwing gelaten) van 115 miljoen euro. Vorig jaar was dit nog 150 miljoen (-23,3%). Het bedrijf schreef 37 miljoen euro af op de occasionvoorraad en 50 miljoen op de leasecontracten. “We verwachten dat de occasionprijzen de komende 3 of 4 maanden dalen als gevolg van de Covid-19 crisis. Daarna zullen ze weer normaliseren”, zo verwacht het bedrijf. De uiteindelijke nettowinst – dus inclusief bijzondere baten en lasten – kwam uiteindelijk 85 procent lager uit, op 19,8 miljoen euro. Lees het hele artikel hier.

07:00 | Bovag: meer ondernemers vertrouwen in toekomst

De achterban van Bovag lijkt iets optimistischer over de langere termijn. Bijna 80 procent van de leden verwacht door de crisis heen te komen (in de vorige monitor 77%). Zo blijkt uit de zesde Bovag Coronamonitor over week 19. Volgens de branchevereniging is dat verminderde pessimisme mede te danken aan een versoepeling van het kabinetsbeleid dat wat meer perspectief geeft. De impact van de coronacrisis op de bedrijfsvervoering blijft zorgelijk: het gemiddelde omzetverlies loopt licht terug. Daarbij denkt bijna 70 procent zijn medewerkers te kunnen behouden en de hulpvraag aan de overheid neemt iets af. Ongeveer de helft van de Bovag-bedrijven maakt gebruik van de regelingen. Bekijk al het coronanieuws van de afgelopen weken in ons dossier




Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.