Laadinfra-dochter Enexis: Elektrische auto betere optie dan waterstof

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
EV's zijn in 2030 al vanaf 40 duizend kilometer beter voor het klimaat dan benzineauto’s, stellen de onderzoekers. (Foto: Shutterstock).

Een waterstofauto is twee keer zo duur als een vergelijkbare brandstofauto of EV. En waterstofauto’s zijn slechter voor het milieu dan elektrische auto’s. Dat concludeert onderzoeksbureau CE Delft in een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Enpuls, een dochterbedrijf van Enexis dat strategisch advies geeft over onder meer het aanleggen van laadinfrastructuur.

In het onderzoek is gekeken naar de invloed van auto’s op het klimaat, het gebruik van grondstoffen en de kosten van productie, aanschaf en gebruik. Uit deze levenscyclusanalyse (LCA) komt de elektrische auto als winnaar naar voren. Het onderzoek gaat over auto’s in het middensegment, maar volgens CE Delft zijn bij andere segmenten dezelfde resultaten te verwachten. Bekijk het hele onderzoek in de Automotive Kennisbank.

Dalende kosten

CE Delft schrijft dat de focus in het onderzoek lag op particuliere auto’s, met een gemiddelde levensduur van 185 duizend kilometer en een jaarkilometrage van 10 duizend kilometer. De totale kosten – zoals aanschaf, brandstof, onderhoud, reparaties en verzekering – zijn bij de waterstofauto twee keer zo hoog als bij de andere twee, schrijft CE Delft. “Dit komt met name door de hoge aanschafprijs en de hoge brandstofkosten. De komende jaren dalen deze kosten weliswaar sterk, maar dit geldt ook voor de kosten van de elektrische auto, die daardoor waarschijnlijk nog steeds goedkoper blijft. Ook voor het klimaat is de elektrische auto de beste keuze. De waterstofauto brengt meer CO2-uitstoot met zich mee en verbruikt ook meer grondstoffen dan de elektrische auto. Als laatste eindigt de benzineauto.” Eerder al concludeerde ook KPMG al dat de positie van de brandstofauto als belangrijkste aandrijfvorm onder druk staat.

Omslagpunt

Het produceren van een benzineauto is weliswaar het minst belastend voor het klimaat, maar in het gebruik is de elektrische auto veel schoner. Het omslagpunt tussen benzine en elektrisch ligt bij 70 duizend gereden kilometers. Overigens rijdt een elektrische auto nog niet CO2-neutraal. Bij de productie van elektriciteit komt 370 gram per kilowattuur vrij, berekent CE Delft. “Deze uitstoot vermindert de komende jaren snel nu er steeds meer groene stroom op de markt komt. Hierdoor zijn elektrische auto’s in 2030 al vanaf 40 duizend kilometer beter voor het klimaat dan benzineauto’s.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Laadinfra-dochter Enexis: Elektrische auto betere optie dan waterstof | Automotive Online

Laadinfra-dochter Enexis: Elektrische auto betere optie dan waterstof

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
EV's zijn in 2030 al vanaf 40 duizend kilometer beter voor het klimaat dan benzineauto’s, stellen de onderzoekers. (Foto: Shutterstock).

Een waterstofauto is twee keer zo duur als een vergelijkbare brandstofauto of EV. En waterstofauto’s zijn slechter voor het milieu dan elektrische auto’s. Dat concludeert onderzoeksbureau CE Delft in een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Enpuls, een dochterbedrijf van Enexis dat strategisch advies geeft over onder meer het aanleggen van laadinfrastructuur.

In het onderzoek is gekeken naar de invloed van auto’s op het klimaat, het gebruik van grondstoffen en de kosten van productie, aanschaf en gebruik. Uit deze levenscyclusanalyse (LCA) komt de elektrische auto als winnaar naar voren. Het onderzoek gaat over auto’s in het middensegment, maar volgens CE Delft zijn bij andere segmenten dezelfde resultaten te verwachten. Bekijk het hele onderzoek in de Automotive Kennisbank.

Dalende kosten

CE Delft schrijft dat de focus in het onderzoek lag op particuliere auto’s, met een gemiddelde levensduur van 185 duizend kilometer en een jaarkilometrage van 10 duizend kilometer. De totale kosten – zoals aanschaf, brandstof, onderhoud, reparaties en verzekering – zijn bij de waterstofauto twee keer zo hoog als bij de andere twee, schrijft CE Delft. “Dit komt met name door de hoge aanschafprijs en de hoge brandstofkosten. De komende jaren dalen deze kosten weliswaar sterk, maar dit geldt ook voor de kosten van de elektrische auto, die daardoor waarschijnlijk nog steeds goedkoper blijft. Ook voor het klimaat is de elektrische auto de beste keuze. De waterstofauto brengt meer CO2-uitstoot met zich mee en verbruikt ook meer grondstoffen dan de elektrische auto. Als laatste eindigt de benzineauto.” Eerder al concludeerde ook KPMG al dat de positie van de brandstofauto als belangrijkste aandrijfvorm onder druk staat.

Omslagpunt

Het produceren van een benzineauto is weliswaar het minst belastend voor het klimaat, maar in het gebruik is de elektrische auto veel schoner. Het omslagpunt tussen benzine en elektrisch ligt bij 70 duizend gereden kilometers. Overigens rijdt een elektrische auto nog niet CO2-neutraal. Bij de productie van elektriciteit komt 370 gram per kilowattuur vrij, berekent CE Delft. “Deze uitstoot vermindert de komende jaren snel nu er steeds meer groene stroom op de markt komt. Hierdoor zijn elektrische auto’s in 2030 al vanaf 40 duizend kilometer beter voor het klimaat dan benzineauto’s.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.