Louwman, Tomtom en ALD onder halve finalisten Automotive Innovation Award 2021

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

Uit 35 inzendingen heeft de vakjury van de Automotive Innovation Award 2021 tien innovaties genomineerd. Hieronder onder meer inzendingen van Louwman Group, Tomtom en ALD Automotive. In april maakt de jury bekend welke zes finalisten op 6 september 2021 gaan strijden om de awards. De uitreiking zal – indien mogelijk – plaatsvinden tijdens een live-event.

“Het is bijzonder om te zien hoe de coronacrisis de innovatiekracht bij veel deelnemers aanwakkert”, zegt juryvoorzitter Jan Peter Balkenende. “Veel inzendingen zijn innovaties die inhaken op de pandemie die de wereld in zijn greep houdt, denk bijvoorbeeld aan mobiele luchtfilters. Toch hebben we er als vakjury voor gekozen om innovaties die bijdragen aan langetermijntrends in de automotive industrie, duurzame mobiliteit en de ontwikkeling van zelfrijdend vervoer de hoofdrol te laten spelen.”Lees hier een interview met Jan Peter Balkenende. “Het is voor ons essentieel dat de industrie op korte termijn voldoende financiële steun krijgt, naar voorbeeld van Duitsland en Frankrijk.”

In alfabetische volgorde zijn dit de genomineerden in de categorie Technology:

  • CF Hybrid (DAF), een hybride vrachtwagen voor duurzaam en stil vervoer in binnensteden
  • Continuous Variable Transmission for EV (Bosch Transmission Technology), een lichtgewicht transmissiesysteem dat de prestaties en efficiëntie van elektrische auto’s vergroot
  • EBUSCO 3.0 (Ebusco), een stadsbus volledig gemaakt van composiet en daardoor 33 procent lichter
  • Rheolight (Inkinvent), de eerste industrieel verspuitbare zichtbaarheidscoating ter wereld
  • SafeDrivePod (SafeDrivePod), een token die smartphonegebruik in de auto of op de fiets automatisch blokkeert.

En in de categorie Services zijn de volgende inzendingen genomineerd:

  • ALD Move (ALD Automotive), een integrale mobiliteitsoplossing voor bedrijven, met advies op basis van een zelflerend algoritme
  • Hazard Warnings (TomTom), een automatisch waarschuwingssysteem voor gevaren op de weg, dat gekoppeld kan worden aan zelfrijdende functionaliteit in de auto
  • PowerD (PowerD), optimaal opladen van elektrische auto’s op tijden dat er veel duurzame energie wordt opgewekt
  • RoadCheck (TomTom), een extra laag over de kaart waardoor auto pro-actief kan aangeven waar zelfrijdende functionaliteiten wel en niet werken
  • Slimme scootmobiel (Louwman Group), predictive maintenance en slimme ondersteuning op afstand voor scootmobielgebruikers

De categorie Challenging Concepts, gericht op innovaties van studententeams, is dit jaar geschrapt. De organisatie zal echter wel aandacht geven aan innovatieve concepten vanuit universiteiten en hogescholen.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Louwman, Tomtom en ALD onder halve finalisten Automotive Innovation Award 2021 | Automotive Online

Louwman, Tomtom en ALD onder halve finalisten Automotive Innovation Award 2021

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

Uit 35 inzendingen heeft de vakjury van de Automotive Innovation Award 2021 tien innovaties genomineerd. Hieronder onder meer inzendingen van Louwman Group, Tomtom en ALD Automotive. In april maakt de jury bekend welke zes finalisten op 6 september 2021 gaan strijden om de awards. De uitreiking zal – indien mogelijk – plaatsvinden tijdens een live-event.

“Het is bijzonder om te zien hoe de coronacrisis de innovatiekracht bij veel deelnemers aanwakkert”, zegt juryvoorzitter Jan Peter Balkenende. “Veel inzendingen zijn innovaties die inhaken op de pandemie die de wereld in zijn greep houdt, denk bijvoorbeeld aan mobiele luchtfilters. Toch hebben we er als vakjury voor gekozen om innovaties die bijdragen aan langetermijntrends in de automotive industrie, duurzame mobiliteit en de ontwikkeling van zelfrijdend vervoer de hoofdrol te laten spelen.”Lees hier een interview met Jan Peter Balkenende. “Het is voor ons essentieel dat de industrie op korte termijn voldoende financiële steun krijgt, naar voorbeeld van Duitsland en Frankrijk.”

In alfabetische volgorde zijn dit de genomineerden in de categorie Technology:

  • CF Hybrid (DAF), een hybride vrachtwagen voor duurzaam en stil vervoer in binnensteden
  • Continuous Variable Transmission for EV (Bosch Transmission Technology), een lichtgewicht transmissiesysteem dat de prestaties en efficiëntie van elektrische auto’s vergroot
  • EBUSCO 3.0 (Ebusco), een stadsbus volledig gemaakt van composiet en daardoor 33 procent lichter
  • Rheolight (Inkinvent), de eerste industrieel verspuitbare zichtbaarheidscoating ter wereld
  • SafeDrivePod (SafeDrivePod), een token die smartphonegebruik in de auto of op de fiets automatisch blokkeert.

En in de categorie Services zijn de volgende inzendingen genomineerd:

  • ALD Move (ALD Automotive), een integrale mobiliteitsoplossing voor bedrijven, met advies op basis van een zelflerend algoritme
  • Hazard Warnings (TomTom), een automatisch waarschuwingssysteem voor gevaren op de weg, dat gekoppeld kan worden aan zelfrijdende functionaliteit in de auto
  • PowerD (PowerD), optimaal opladen van elektrische auto’s op tijden dat er veel duurzame energie wordt opgewekt
  • RoadCheck (TomTom), een extra laag over de kaart waardoor auto pro-actief kan aangeven waar zelfrijdende functionaliteiten wel en niet werken
  • Slimme scootmobiel (Louwman Group), predictive maintenance en slimme ondersteuning op afstand voor scootmobielgebruikers

De categorie Challenging Concepts, gericht op innovaties van studententeams, is dit jaar geschrapt. De organisatie zal echter wel aandacht geven aan innovatieve concepten vanuit universiteiten en hogescholen.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.