Transport & Environment: ‘E-fuels ondermijnen elektrificatie’
Milieuorganisatie Transport & Environment noemt e-fuels een achteruitgang in de strijd tegen de klimaatverandering. Volgens de lobbyorganisatie vertragen synthetische brandstoffen de elektrificatie van het Europese wagenpark en verlengen zij de levensduur van vervuilende benzinemotoren. E-fuels vormen, volgens T&O, het Paard van Troje waarbij het de Europese Commissie vraagt om dergelijke brandstoffen niet toe te voegen aan zijn CO2-verordening. Dat blijkt uit een analyse van de organisatie.
Het verbruik van een brandstopmotor met e-fuels vergt bijna 5 keer meer energie dan rijden in een elektrische auto, stelt de milieuorganisatie. Elektrische auto’s presteren volgens T&O zowel qua kosten als levenscyclusemissie veel beter dan benzineauto’s die op e-fuels rijden.Download de analyse van Transport & Environment in de Automotive Kennisbank.
Voor een gemiddelde bestuurder zijn de TCO van een benzinemotor rijdend op e-fuels 43 procent hoger dan een elektrische auto. De milieuorganisatie noemt deze brandstoffen daarom onbetaalbaar en ongeschikt voor het bestaande wagenpark.
Dure optie
Ook voor autofabrikanten vormen de e-fuels een dure optie om te voldoen aan de CO2-norm van de EU, stelt T&O. Het zou een fabrikant circa 10 duizend euro aan CO2-credits kosten om de uitstoot van een efficiënte benzineauto rijdend op synthetische brandstof te compenseren. Tegelijkertijd dalen de productiekosten van een batterij met 3 duizend euro in 2030, zo is de verwachting van de milieuorganisatie. Autofabrikant Mazda sloot zich onlangs aan bij de e-Fuel Alliantie, waarin partijen zijn aangesloten die zich inzetten voor de realisatie en promotie van e-brandstoffen.Lees hier een interview met Liqui Moly-oprichter Ernst Prost, die zeer optimistisch is over synthetische brandstoffen. “Die zijn minder milieubelastend en kunnen worden toegepast binnen de bestaande motortechnologie en infrastructuur.”