Transport & Environment: ‘E-fuels ondermijnen elektrificatie’

Jeroen Vos Jeroen Vos
Milieuorganisatie Transport & Environment stelt dat e-fuels de elektrificatie van het Europese wagenpark ondermijnen. (Foto: Shutterstock)

Milieuorganisatie Transport & Environment noemt e-fuels een achteruitgang in de strijd tegen de klimaatverandering. Volgens de lobbyorganisatie vertragen synthetische brandstoffen de elektrificatie van het Europese wagenpark en verlengen zij de levensduur van vervuilende benzinemotoren. E-fuels vormen, volgens T&O, het Paard van Troje waarbij het de Europese Commissie vraagt om dergelijke brandstoffen niet toe te voegen aan zijn CO2-verordening. Dat blijkt uit een analyse van de organisatie.

Het verbruik van een brandstopmotor met e-fuels vergt bijna 5 keer meer energie dan rijden in een elektrische auto, stelt de milieuorganisatie. Elektrische auto’s presteren volgens T&O zowel qua kosten als levenscyclusemissie veel beter dan benzineauto’s die op e-fuels rijden.Download de analyse van Transport & Environment in de Automotive Kennisbank.

Voor een gemiddelde bestuurder zijn de TCO van een benzinemotor rijdend op e-fuels 43 procent hoger dan een elektrische auto. De milieuorganisatie noemt deze brandstoffen daarom onbetaalbaar en ongeschikt voor het bestaande wagenpark.

tco transport and environment2021

Dure optie

Ook voor autofabrikanten vormen de e-fuels een dure optie om te voldoen aan de CO2-norm van de EU, stelt T&O. Het zou een fabrikant circa 10 duizend euro aan CO2-credits kosten om de uitstoot van een efficiënte benzineauto rijdend op synthetische brandstof te compenseren. Tegelijkertijd dalen de productiekosten van een batterij met 3 duizend euro in 2030, zo is de verwachting van de milieuorganisatie. Autofabrikant Mazda sloot zich onlangs aan bij de e-Fuel Alliantie, waarin partijen zijn aangesloten die zich inzetten voor de realisatie en promotie van e-brandstoffen.Lees hier een interview met Liqui Moly-oprichter Ernst Prost, die zeer optimistisch is over synthetische brandstoffen. “Die zijn minder milieubelastend en kunnen worden toegepast binnen de bestaande motortechnologie en infrastructuur.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Transport & Environment: ‘E-fuels ondermijnen elektrificatie’ | Automotive Online

Transport & Environment: ‘E-fuels ondermijnen elektrificatie’

Jeroen Vos Jeroen Vos
Milieuorganisatie Transport & Environment stelt dat e-fuels de elektrificatie van het Europese wagenpark ondermijnen. (Foto: Shutterstock)

Milieuorganisatie Transport & Environment noemt e-fuels een achteruitgang in de strijd tegen de klimaatverandering. Volgens de lobbyorganisatie vertragen synthetische brandstoffen de elektrificatie van het Europese wagenpark en verlengen zij de levensduur van vervuilende benzinemotoren. E-fuels vormen, volgens T&O, het Paard van Troje waarbij het de Europese Commissie vraagt om dergelijke brandstoffen niet toe te voegen aan zijn CO2-verordening. Dat blijkt uit een analyse van de organisatie.

Het verbruik van een brandstopmotor met e-fuels vergt bijna 5 keer meer energie dan rijden in een elektrische auto, stelt de milieuorganisatie. Elektrische auto’s presteren volgens T&O zowel qua kosten als levenscyclusemissie veel beter dan benzineauto’s die op e-fuels rijden.Download de analyse van Transport & Environment in de Automotive Kennisbank.

Voor een gemiddelde bestuurder zijn de TCO van een benzinemotor rijdend op e-fuels 43 procent hoger dan een elektrische auto. De milieuorganisatie noemt deze brandstoffen daarom onbetaalbaar en ongeschikt voor het bestaande wagenpark.

tco transport and environment2021

Dure optie

Ook voor autofabrikanten vormen de e-fuels een dure optie om te voldoen aan de CO2-norm van de EU, stelt T&O. Het zou een fabrikant circa 10 duizend euro aan CO2-credits kosten om de uitstoot van een efficiënte benzineauto rijdend op synthetische brandstof te compenseren. Tegelijkertijd dalen de productiekosten van een batterij met 3 duizend euro in 2030, zo is de verwachting van de milieuorganisatie. Autofabrikant Mazda sloot zich onlangs aan bij de e-Fuel Alliantie, waarin partijen zijn aangesloten die zich inzetten voor de realisatie en promotie van e-brandstoffen.Lees hier een interview met Liqui Moly-oprichter Ernst Prost, die zeer optimistisch is over synthetische brandstoffen. “Die zijn minder milieubelastend en kunnen worden toegepast binnen de bestaande motortechnologie en infrastructuur.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.