ANWB: EV-subsidie voor particuliere markt blijft hard nodig

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Het milieu is de belangrijkste reden om een EV aan te schaffen, aldus de monitor van de ANWB. (Foto: Shutterstock)

Om heel Nederland mee te krijgen in elektrisch rijden is het behoud van aanschafsubsidies voor nieuwe en gebruikte EV’s van belang, zo blijkt uit de jaarlijkse Elektrisch Rijden Monitor die de ANWB vandaag presenteert.

Volgens de organisatie is 1 op de 3 Nederlanders wel geïnteresseerd in elektrisch rijden, maar is voor een grote groep zijn het beperkte aanbod op de occasionmarkt (62%) en de hoge aanschafprijs (genoemd door 51%) de voornaamste drempels om voor een EV te kiezen. Dit waren ook vorig jaar de belangrijkste bottlenecks.

De ANWB verwacht dat het aanbod de komende jaren zal toenemen, omdat er steeds meer nieuwe elektrische auto’s rondrijden: het aantal volledig elektrische auto’s in de Nederlandse vloor is toegenomen van 145 duizend in 2020 naar 216 duizend dit jaar. Deze groei van het elektrische wagenpark is waarneembaar in de gehele EU, zo blijkt uit cijfers van koepelorganisatie Acea.

Eigen oprit

Een kwart van de respondenten overweegt om binnen 5 jaar een elektrische auto aan te schaffen en 36 procent heeft interesse in elektrisch rijden. De belangrijkste reden om een EV te kopen, is het milieu (41%), gevolgd door nooit meer tanken (32%) en voordelig in gebruik (32%). Redenen om geen EV te kopen zijn naast de hoge aanschafprijs het feit dat de huidige auto niet aan vervanging toe is (31%) en onvoldoende actieradius (29%).

Uit de monitor van de ANWB blijkt ook dat uitbreiding van de laadinfrastructuur heel belangrijk wordt gevonden. Als reden om niet voor een EV te kiezen noemt 27 procent dat er te weinig openbare laadpalen zijn, 21 procent heeft geen mogelijkheid om op te laden. Voor mensen met een eigen oprit of parkeerplek (41%) is elektrische rijden een goede optie, omdat zij op elk moment over een laadpunt kunnen beschikken.

Goedkoper

In de monitor is ook gekeken naar de total cost of ownership (TCO; alle autokosten zoals afschrijving, onderhoud en verbruikskosten). Hieruit blijkt dat de gemiddelde elektrische auto dit jaar voor het eerst goedkoper dan een gemiddelde benzineauto. Leaseplan trok eerder dit jaar in zijn Car Cost Index dezelfde conclusie.

“De gemiddelde aanschafprijs van elektrische auto’s is afgelopen jaar licht gedaald en de restwaarde verbeterd. Daarnaast zien we een gemiddeld hogere aanschafprijs van benzineauto’s, hogere brandstofprijzen en een hoger gemiddeld verbruik waardoor de TCO van elektrische auto’s dit jaar voor het eerst lager is dan van de gemiddelde benzineauto”, zo schrijft ANWB in de EV-monitor. In 2017 was de TCO van een EV nog ruim 10 procent hoger dan van een vergelijkbare benzineauto. Nu is de EV gemiddeld zo’n 4 procent goedkoper.

De organisatie deed voor het vijfde achtereenvolgende jaar het onderzoek onder 2095 respondenten in de leeftijd van 18 tot 70 jaar. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

ANWB: EV-subsidie voor particuliere markt blijft hard nodig | Automotive Online

ANWB: EV-subsidie voor particuliere markt blijft hard nodig

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Het milieu is de belangrijkste reden om een EV aan te schaffen, aldus de monitor van de ANWB. (Foto: Shutterstock)

Om heel Nederland mee te krijgen in elektrisch rijden is het behoud van aanschafsubsidies voor nieuwe en gebruikte EV’s van belang, zo blijkt uit de jaarlijkse Elektrisch Rijden Monitor die de ANWB vandaag presenteert.

Volgens de organisatie is 1 op de 3 Nederlanders wel geïnteresseerd in elektrisch rijden, maar is voor een grote groep zijn het beperkte aanbod op de occasionmarkt (62%) en de hoge aanschafprijs (genoemd door 51%) de voornaamste drempels om voor een EV te kiezen. Dit waren ook vorig jaar de belangrijkste bottlenecks.

De ANWB verwacht dat het aanbod de komende jaren zal toenemen, omdat er steeds meer nieuwe elektrische auto’s rondrijden: het aantal volledig elektrische auto’s in de Nederlandse vloor is toegenomen van 145 duizend in 2020 naar 216 duizend dit jaar. Deze groei van het elektrische wagenpark is waarneembaar in de gehele EU, zo blijkt uit cijfers van koepelorganisatie Acea.

Eigen oprit

Een kwart van de respondenten overweegt om binnen 5 jaar een elektrische auto aan te schaffen en 36 procent heeft interesse in elektrisch rijden. De belangrijkste reden om een EV te kopen, is het milieu (41%), gevolgd door nooit meer tanken (32%) en voordelig in gebruik (32%). Redenen om geen EV te kopen zijn naast de hoge aanschafprijs het feit dat de huidige auto niet aan vervanging toe is (31%) en onvoldoende actieradius (29%).

Uit de monitor van de ANWB blijkt ook dat uitbreiding van de laadinfrastructuur heel belangrijk wordt gevonden. Als reden om niet voor een EV te kiezen noemt 27 procent dat er te weinig openbare laadpalen zijn, 21 procent heeft geen mogelijkheid om op te laden. Voor mensen met een eigen oprit of parkeerplek (41%) is elektrische rijden een goede optie, omdat zij op elk moment over een laadpunt kunnen beschikken.

Goedkoper

In de monitor is ook gekeken naar de total cost of ownership (TCO; alle autokosten zoals afschrijving, onderhoud en verbruikskosten). Hieruit blijkt dat de gemiddelde elektrische auto dit jaar voor het eerst goedkoper dan een gemiddelde benzineauto. Leaseplan trok eerder dit jaar in zijn Car Cost Index dezelfde conclusie.

“De gemiddelde aanschafprijs van elektrische auto’s is afgelopen jaar licht gedaald en de restwaarde verbeterd. Daarnaast zien we een gemiddeld hogere aanschafprijs van benzineauto’s, hogere brandstofprijzen en een hoger gemiddeld verbruik waardoor de TCO van elektrische auto’s dit jaar voor het eerst lager is dan van de gemiddelde benzineauto”, zo schrijft ANWB in de EV-monitor. In 2017 was de TCO van een EV nog ruim 10 procent hoger dan van een vergelijkbare benzineauto. Nu is de EV gemiddeld zo’n 4 procent goedkoper.

De organisatie deed voor het vijfde achtereenvolgende jaar het onderzoek onder 2095 respondenten in de leeftijd van 18 tot 70 jaar. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.