EU-landen verwerpen wifi als standaard voor connected cars

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Het grote voordeel van 5G is dat het auto's ook laat communiceren met de omgeving (foto: Shutterstock) niet overal beschikbaar

De landen binnen de Europese Unie stemden gisteren tegen het voorstel van de Europese Commissie om de communicatiestandaard voor auto’s dwingend te baseren op wifi. De beslissing is een tegenvaller voor Volkswagen, Renault en Toyota, die juist pleitten voor deze verbindingstechnologie. Daimler, BMW, Volvo, Ford en PSA zijn voorstander van de concurrerende techniek 5G. In april deed de EC de aanbeveling om elke nieuwe auto te verplichten van wifi gebruik te maken. Dat voorstel is nu verworpen. In het zojuist verschenen werkplaatskatern van Automotive Magazine staat de connected car centraal.

21 van de 28 landen, waaronder Duitsland, Frankrijk, Italië en Nederland, stemden tegen het voorstel. De beslissing is in het nadeel van de Nederlandse chipfabrikant NXP, dat heeft ingezet op wifi.

Lobby voor 5G

Het verwerpen van wifi als standaard is te danken aan de felle lobby van de partijen die gekozen hebben voor 5G als communicatiestandaard voor hun auto’s, constateert Automotive News. Voorstanders van 5G zijn onder meer Daimler, BMW, Volvo, Ford, PSA, Deutsche Telekom, Ericsson, Huawei, Intel, Qualcomm en Samsung. De techniek heeft als voordeel boven wifi dat het communiceert met zowel auto’s als apparaten in de omgeving. Dat verruimt de mogelijkheden van de connected car. Het nadeel is dat 5G nog lang niet overal in Europa beschikbaar is. Wifi kent dat probleem niet, maar de connectiviteit daarvan met apparaten in de omgeving is beperkt. 

Keuze uitgesteld

De Europese Commissie had graag gekozen voor wifi omdat de industrie dan weet op welke techniek ze de focus moet leggen. Dat biedt ontwikkelkansen voor de Europese bedrijven, beargumenteerde de EC in april.  Lees hier: Voor de industrie is Nederland test- en gidsland voor connected cars.

Nu wifi als standaard is verworpen, moet het voorstel terug naar de tekentafel. Het betekent niet dat 5G nu als standaard wordt omarmd.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

EU-landen verwerpen wifi als standaard voor connected cars | Automotive Online

EU-landen verwerpen wifi als standaard voor connected cars

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Het grote voordeel van 5G is dat het auto's ook laat communiceren met de omgeving (foto: Shutterstock) niet overal beschikbaar

De landen binnen de Europese Unie stemden gisteren tegen het voorstel van de Europese Commissie om de communicatiestandaard voor auto’s dwingend te baseren op wifi. De beslissing is een tegenvaller voor Volkswagen, Renault en Toyota, die juist pleitten voor deze verbindingstechnologie. Daimler, BMW, Volvo, Ford en PSA zijn voorstander van de concurrerende techniek 5G. In april deed de EC de aanbeveling om elke nieuwe auto te verplichten van wifi gebruik te maken. Dat voorstel is nu verworpen. In het zojuist verschenen werkplaatskatern van Automotive Magazine staat de connected car centraal.

21 van de 28 landen, waaronder Duitsland, Frankrijk, Italië en Nederland, stemden tegen het voorstel. De beslissing is in het nadeel van de Nederlandse chipfabrikant NXP, dat heeft ingezet op wifi.

Lobby voor 5G

Het verwerpen van wifi als standaard is te danken aan de felle lobby van de partijen die gekozen hebben voor 5G als communicatiestandaard voor hun auto’s, constateert Automotive News. Voorstanders van 5G zijn onder meer Daimler, BMW, Volvo, Ford, PSA, Deutsche Telekom, Ericsson, Huawei, Intel, Qualcomm en Samsung. De techniek heeft als voordeel boven wifi dat het communiceert met zowel auto’s als apparaten in de omgeving. Dat verruimt de mogelijkheden van de connected car. Het nadeel is dat 5G nog lang niet overal in Europa beschikbaar is. Wifi kent dat probleem niet, maar de connectiviteit daarvan met apparaten in de omgeving is beperkt. 

Keuze uitgesteld

De Europese Commissie had graag gekozen voor wifi omdat de industrie dan weet op welke techniek ze de focus moet leggen. Dat biedt ontwikkelkansen voor de Europese bedrijven, beargumenteerde de EC in april.  Lees hier: Voor de industrie is Nederland test- en gidsland voor connected cars.

Nu wifi als standaard is verworpen, moet het voorstel terug naar de tekentafel. Het betekent niet dat 5G nu als standaard wordt omarmd.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.