Brancheverenigingen: verlagen maximum snelheid lost stikstofprobleem niet op

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
Het advies van het college is om de maximun snelheid op de wegen te verlagen. (Foto: Shutterstock)

Brancheverenigingen RAI Vereniging en Bovag vinden het advies van het college Stikstofproblematiek om de maximum snelheid op de wegen te verlagen “overhaast en verwaarloosbaar”. Bovag concludeert na eigen onderzoek dat een generieke verlaging van de maximumsnelheid slechts een marginaal effect van hooguit 0,24 procent minder stikstofdepositie (de neerslag van stikstof) oplevert. Dit meldt de branchevereniging op zijn site, in reactie op het advies dat het college gisteren uitbracht aan de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, Carola Schouten. Zij zette in allerijl een adviescommissie op, nadat Raad van State een streep zette door de huidige compensatieregeling voor stikstof en diverse bouwprojecten stil kwamen te liggen. De commissie kwam gisteren met een eerste advies naar buiten, die grote impact hebben op onder andere de landbouwsector, maar ook de automobilist wordt niet ontzien.

Bewezen effect

Bovag heeft de impact van wegverkeer op de totale depositie van stikstof in Nederland met het RIVM onderzocht. “Het is belangrijk daarbij het onderscheid te maken tussen uitstoot en depositie, dus neerslag van de stikstof; om dat laatste draait deze discussie”, aldus Bovag. “Het effect van een generieke verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen van 130 naar 100 kilometer per uur verlaagt de stikstofdepositie met slechts 0,13 procent. Als daarbij ook de snelheid op alle tweebaanswegen van 100 naar 80 kilometer per uur zou worden verlaagd, dan bedraagt het effect 0,24 procent. Dat betekent dus dat de impact vrijwel nihil is, terwijl het een maatregel is die veel weerstand oproept. Rekening houdend met de transitie naar elektrisch vervoer wordt het effect overigens alsmaar kleiner”, schrijft de branchevereniging.

Ook RAI Vereniging ziet geen heil in het advies van de stikstofcommissie van oud-minister Johan Remkes. “Wij moeten de maatregel kunnen uitleggen aan de burger. Als wij nu kiezen voor een jojo beleid met maximumsnelheden en achteraf blijkt dat de maatregel niet voldoende was, verliest de burger het vertrouwen in de politiek. Bovendien gaan we in nabije de toekomst allemaal elektrisch rijden, dus 0 uitstoot, en kunnen we alle verkeersborden weer gaan vervangen”, aldus verenigingsvoorzitter Steven van Eijck.

Volgens het college hoeft de maatregel geen permanent karakter te hebben en moet ook aan een aantal randvoorwaarden worden voldaan. De belangrijkste daarvan zijn dat de uitvoering van de maatregel moet zijn geborgd en te handhaven moet zijn moet zijn en aantoonbaar tot emissiereductie moet leiden.

Volgens TNO is de uitstoot van stikstof sinds 2010 gedaald van 500 naar 80 milligram per gereden kilometer. Moderne diesels die sinds 2018 op de weg zijn, voldoen volgens het onderzoeksinstituut al aan de voorgeschreven EU-norm van 80 milligram per kilometer.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

Brancheverenigingen: verlagen maximum snelheid lost stikstofprobleem niet op | Automotive Online

Brancheverenigingen: verlagen maximum snelheid lost stikstofprobleem niet op

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
Het advies van het college is om de maximun snelheid op de wegen te verlagen. (Foto: Shutterstock)

Brancheverenigingen RAI Vereniging en Bovag vinden het advies van het college Stikstofproblematiek om de maximum snelheid op de wegen te verlagen “overhaast en verwaarloosbaar”. Bovag concludeert na eigen onderzoek dat een generieke verlaging van de maximumsnelheid slechts een marginaal effect van hooguit 0,24 procent minder stikstofdepositie (de neerslag van stikstof) oplevert. Dit meldt de branchevereniging op zijn site, in reactie op het advies dat het college gisteren uitbracht aan de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, Carola Schouten. Zij zette in allerijl een adviescommissie op, nadat Raad van State een streep zette door de huidige compensatieregeling voor stikstof en diverse bouwprojecten stil kwamen te liggen. De commissie kwam gisteren met een eerste advies naar buiten, die grote impact hebben op onder andere de landbouwsector, maar ook de automobilist wordt niet ontzien.

Bewezen effect

Bovag heeft de impact van wegverkeer op de totale depositie van stikstof in Nederland met het RIVM onderzocht. “Het is belangrijk daarbij het onderscheid te maken tussen uitstoot en depositie, dus neerslag van de stikstof; om dat laatste draait deze discussie”, aldus Bovag. “Het effect van een generieke verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen van 130 naar 100 kilometer per uur verlaagt de stikstofdepositie met slechts 0,13 procent. Als daarbij ook de snelheid op alle tweebaanswegen van 100 naar 80 kilometer per uur zou worden verlaagd, dan bedraagt het effect 0,24 procent. Dat betekent dus dat de impact vrijwel nihil is, terwijl het een maatregel is die veel weerstand oproept. Rekening houdend met de transitie naar elektrisch vervoer wordt het effect overigens alsmaar kleiner”, schrijft de branchevereniging.

Ook RAI Vereniging ziet geen heil in het advies van de stikstofcommissie van oud-minister Johan Remkes. “Wij moeten de maatregel kunnen uitleggen aan de burger. Als wij nu kiezen voor een jojo beleid met maximumsnelheden en achteraf blijkt dat de maatregel niet voldoende was, verliest de burger het vertrouwen in de politiek. Bovendien gaan we in nabije de toekomst allemaal elektrisch rijden, dus 0 uitstoot, en kunnen we alle verkeersborden weer gaan vervangen”, aldus verenigingsvoorzitter Steven van Eijck.

Volgens het college hoeft de maatregel geen permanent karakter te hebben en moet ook aan een aantal randvoorwaarden worden voldaan. De belangrijkste daarvan zijn dat de uitvoering van de maatregel moet zijn geborgd en te handhaven moet zijn moet zijn en aantoonbaar tot emissiereductie moet leiden.

Volgens TNO is de uitstoot van stikstof sinds 2010 gedaald van 500 naar 80 milligram per gereden kilometer. Moderne diesels die sinds 2018 op de weg zijn, voldoen volgens het onderzoeksinstituut al aan de voorgeschreven EU-norm van 80 milligram per kilometer.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.