Algemene Rekenkamer kraakt fiscale voordelen elektrische auto’s

Jeroen Vos Jeroen Vos
De fiscale voordelen op elektrische auto's, zoals de Nissan Leaf. is volgens de Algemene Rekenkamer een dure methode om de CO2-uitstoot te verminderen. (Foto: Shutterstock)

De Algemene Rekenkamer is geen voorstander van de fiscale stimulering van elektrische auto’s. Het instituut concludeert opnieuw dat de stimulering een dure methode is om de CO2-uitstoot te verminderen. Dat blijkt uit het onderzoek Autobelasting als beleidsinstrument dat de Algemene Rekenkamer vandaag publiceerde. De Algemene Rekenkamer stelt dat de stimulans van elektrische auto’s aanzienlijke belastingdervingen veroorzaken. Daarnaast komen de belastingvoordelen vooral ten goede aan zakelijke rijders, stelt het instituut.

Staatssecretaris Hans Vijlbrief van Financiën stelt dat het rapport enkel terugkijkt op de afgelopen jaren en recente maatregelen zoals de versobering van de fiscale stimulans voor elektrische auto’s niet meeneemt.

Kritisch

In 2020 ligt de belastingderving voor een Nissan Leaf op 1.432 euro. Bij de Volkswagen e-Golf is dat 1.291 euro. Dankzij de versobering van de fiscale voordelen zijn die bedragen sinds 2018 wel gedaald. Zo lag de belastingderving voor de Nissan Leaf per bespaarde ton CO2 in 2018 nog op 2.199 euro. Voor de Volkswagen e-Golf was dit 1.821 euro. De Algemene Rekenkamer komt tot deze conclusie door een vergelijking te maken met benzine- of dieselauto’s die een alternatief voor de elektrische auto kunnen zijn. Ter vergelijking: het emissierecht van een ton CO2-uitstoot kost ongeveer 23 euro. Download het onderzoek van de Algemene Rekenkamer in de Automotive Kennisbank.

De Algemene Rekenkamer is ook kritisch over de fiscale voordelen voor bedrijfswagens, daar lopen de misgelopen belastingen op tot 1,7 miljard euro. De Rekenkamer vergelijkt daarbij zakelijk en privé ingezette bestellers. “Bestelauto’s zijn meestal dieselauto’s en zij dragen substantieel bij aan de totale uitstoot van CO2, stikstofoxiden en fijnstof door het wegverkeer”, stelt de Algemene Rekenkamer. “Mede door de bijzondere fiscale regelingen ontbreken voor bestelauto’s prikkels gericht op luchtkwaliteits- en klimaatdoelen.” Het instituut raadt daarom aan om fiscale prikkels te introduceren, die de aankoop stimuleren van modellen die minder CO2, stikstofoxiden en fijnstof uitstoten.

Advies

Het instituut geeft staatssecretaris Hans Vijlbrief van Financiën het advies om de belastingderving te koppelen aan de vermeden CO2-uitstoot. Daarnaast raadt het aan om te onderzoeken welke aanpassingen in de autobelasting nodig zijn. Wat betreft de bestelwagens adviseert het instituut om de raming van de bpm-derving op te nemen in de miljoenennota. Verder stelt de Algemene Rekenkamer een evaluatie voor van de bijzondere regeling voor bestelwagens. Hierbij moet het opbrengstdoel en de luchtkwaliteit en klimaatdoelen mee worden genomen.

Staatssecretaris Vijlbrief zegt in een reactie dat het onderzoek terugkijkt op de jaren 2018 tot en met 2020. “In het rapport is niet vooruit gekeken naar de impact van de afspraken van het Klimaatakkoord. Zoals de versnelde versobering van de fiscale stimulering van elektrisch vervoer in de komende jaren of het stimuleren van de particuliere markt via een aanschafsubsidie.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Algemene Rekenkamer kraakt fiscale voordelen elektrische auto’s | Automotive Online

Algemene Rekenkamer kraakt fiscale voordelen elektrische auto’s

Jeroen Vos Jeroen Vos
De fiscale voordelen op elektrische auto's, zoals de Nissan Leaf. is volgens de Algemene Rekenkamer een dure methode om de CO2-uitstoot te verminderen. (Foto: Shutterstock)

De Algemene Rekenkamer is geen voorstander van de fiscale stimulering van elektrische auto’s. Het instituut concludeert opnieuw dat de stimulering een dure methode is om de CO2-uitstoot te verminderen. Dat blijkt uit het onderzoek Autobelasting als beleidsinstrument dat de Algemene Rekenkamer vandaag publiceerde. De Algemene Rekenkamer stelt dat de stimulans van elektrische auto’s aanzienlijke belastingdervingen veroorzaken. Daarnaast komen de belastingvoordelen vooral ten goede aan zakelijke rijders, stelt het instituut.

Staatssecretaris Hans Vijlbrief van Financiën stelt dat het rapport enkel terugkijkt op de afgelopen jaren en recente maatregelen zoals de versobering van de fiscale stimulans voor elektrische auto’s niet meeneemt.

Kritisch

In 2020 ligt de belastingderving voor een Nissan Leaf op 1.432 euro. Bij de Volkswagen e-Golf is dat 1.291 euro. Dankzij de versobering van de fiscale voordelen zijn die bedragen sinds 2018 wel gedaald. Zo lag de belastingderving voor de Nissan Leaf per bespaarde ton CO2 in 2018 nog op 2.199 euro. Voor de Volkswagen e-Golf was dit 1.821 euro. De Algemene Rekenkamer komt tot deze conclusie door een vergelijking te maken met benzine- of dieselauto’s die een alternatief voor de elektrische auto kunnen zijn. Ter vergelijking: het emissierecht van een ton CO2-uitstoot kost ongeveer 23 euro. Download het onderzoek van de Algemene Rekenkamer in de Automotive Kennisbank.

De Algemene Rekenkamer is ook kritisch over de fiscale voordelen voor bedrijfswagens, daar lopen de misgelopen belastingen op tot 1,7 miljard euro. De Rekenkamer vergelijkt daarbij zakelijk en privé ingezette bestellers. “Bestelauto’s zijn meestal dieselauto’s en zij dragen substantieel bij aan de totale uitstoot van CO2, stikstofoxiden en fijnstof door het wegverkeer”, stelt de Algemene Rekenkamer. “Mede door de bijzondere fiscale regelingen ontbreken voor bestelauto’s prikkels gericht op luchtkwaliteits- en klimaatdoelen.” Het instituut raadt daarom aan om fiscale prikkels te introduceren, die de aankoop stimuleren van modellen die minder CO2, stikstofoxiden en fijnstof uitstoten.

Advies

Het instituut geeft staatssecretaris Hans Vijlbrief van Financiën het advies om de belastingderving te koppelen aan de vermeden CO2-uitstoot. Daarnaast raadt het aan om te onderzoeken welke aanpassingen in de autobelasting nodig zijn. Wat betreft de bestelwagens adviseert het instituut om de raming van de bpm-derving op te nemen in de miljoenennota. Verder stelt de Algemene Rekenkamer een evaluatie voor van de bijzondere regeling voor bestelwagens. Hierbij moet het opbrengstdoel en de luchtkwaliteit en klimaatdoelen mee worden genomen.

Staatssecretaris Vijlbrief zegt in een reactie dat het onderzoek terugkijkt op de jaren 2018 tot en met 2020. “In het rapport is niet vooruit gekeken naar de impact van de afspraken van het Klimaatakkoord. Zoals de versnelde versobering van de fiscale stimulering van elektrisch vervoer in de komende jaren of het stimuleren van de particuliere markt via een aanschafsubsidie.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.