Nieuwe wetgeving moet meer prijstransparantie bieden over laden

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Nieuwe regels moeten straks meer duidelijkheid geven over de prijs van laden. (Foto: Shutterstock)

Laadexploitanten zijn vanaf 1 juli 2021 verplicht om informatie te delen over hun laadpalen. Zo meldt het Ministerie van IeW vandaag in een persbericht. Laadexploitanten moeten vanaf die datum hun data ook beschikbaar stellen aan bijvoorbeeld appbouwers, zodat prijsvergelijkingsapps real time informatie over publieke laadpalen kunnen geven. Ook zouden EV-rijders straks via navigatieapps sneller en makkelijker informatie kunnen vinden die ze nodig hebben als ze onderweg willen laden.

“Wie elektrisch rijdt kan meestal met een glimlach afrekenen. Wij maken het nu makkelijker om de laagste prijs te vinden”, aldus staatssecretaris Stientje van Veldhoven van IeW. “Net als bij de benzinepomp zie je straks in één oogopslag wat het laden kost. En weet je voordat je er naar toe rijd dat een laadpunt vrij is. Dat geeft zekerheid en vertrouwen.” 

Gebrek

Eerder dit jaar was veel te doen over het gebrek aan prijstransparantie bij laadpalen en meldde het ACM dat transparantie alleen maar belangrijker wordt nu er zoveel EV-rijders bijkomen. 

Het kabinet is van mening dat laden op reis op termijn net zo makkelijk moet zijn als het laden van je telefoon. Nederland is volgens het persbericht, één van de initiatiefnemers van een EU-project waarin 15 lidstaten samenwerken om in deze landen de informatie over laadpunten te harmoniseren en in 2021 eenvoudig beschikbaar te maken voor gebruikers. Om de groei van het aantal EV’s te kunnen bijbenen, zijn er in Nederland in 2021 naar schatting 213 nieuwe laadpalen per werkdag nodig en in 2025 550 laadpalen.

Volgens Koos Burgman, voorzitter van de Vereniging Elektrische rijders, is de maatregel een goede stap: “Nu er zoveel nieuwe elektrische rijders bijkomen is dit echt een stap die wat ons betreft niet snel genoeg kan worden gezet.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Nieuwe wetgeving moet meer prijstransparantie bieden over laden | Automotive Online

Nieuwe wetgeving moet meer prijstransparantie bieden over laden

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Nieuwe regels moeten straks meer duidelijkheid geven over de prijs van laden. (Foto: Shutterstock)

Laadexploitanten zijn vanaf 1 juli 2021 verplicht om informatie te delen over hun laadpalen. Zo meldt het Ministerie van IeW vandaag in een persbericht. Laadexploitanten moeten vanaf die datum hun data ook beschikbaar stellen aan bijvoorbeeld appbouwers, zodat prijsvergelijkingsapps real time informatie over publieke laadpalen kunnen geven. Ook zouden EV-rijders straks via navigatieapps sneller en makkelijker informatie kunnen vinden die ze nodig hebben als ze onderweg willen laden.

“Wie elektrisch rijdt kan meestal met een glimlach afrekenen. Wij maken het nu makkelijker om de laagste prijs te vinden”, aldus staatssecretaris Stientje van Veldhoven van IeW. “Net als bij de benzinepomp zie je straks in één oogopslag wat het laden kost. En weet je voordat je er naar toe rijd dat een laadpunt vrij is. Dat geeft zekerheid en vertrouwen.” 

Gebrek

Eerder dit jaar was veel te doen over het gebrek aan prijstransparantie bij laadpalen en meldde het ACM dat transparantie alleen maar belangrijker wordt nu er zoveel EV-rijders bijkomen. 

Het kabinet is van mening dat laden op reis op termijn net zo makkelijk moet zijn als het laden van je telefoon. Nederland is volgens het persbericht, één van de initiatiefnemers van een EU-project waarin 15 lidstaten samenwerken om in deze landen de informatie over laadpunten te harmoniseren en in 2021 eenvoudig beschikbaar te maken voor gebruikers. Om de groei van het aantal EV’s te kunnen bijbenen, zijn er in Nederland in 2021 naar schatting 213 nieuwe laadpalen per werkdag nodig en in 2025 550 laadpalen.

Volgens Koos Burgman, voorzitter van de Vereniging Elektrische rijders, is de maatregel een goede stap: “Nu er zoveel nieuwe elektrische rijders bijkomen is dit echt een stap die wat ons betreft niet snel genoeg kan worden gezet.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.